Efter- og videreuddannelser

Diplomuddannelser, ledelse

Filtrering
Sorter efter
  • Alfabetisk (A-Å)
  • Alfabetisk (Å-A)
  • Nyeste materialer

42 materialer

Organisation og arbejdspsykologi
Organisation & arbejdspsykologi er en grundbog, der omhandler de vigtigste emner, når vi taler organisation, ledelse, forandring og udvikling af medarbejdere. Bogen indeholder tre dele: Organisationen og dens omgivelser Organisation og ledelse Arbejdspsykologi Disse tre dele er fundamentale for, at vi kan forstå, hvordan en virksomhed kan og skal agere i en verden præget af konkurrence og knaphed på ressourcer. Virksomhedens evne til at udnytte sine ressourcer optimalt og overleve i en konkurrencefyldt verden bliver behandlet i del I. Hvordan opbygger vi en velfungerende organisation, og hvordan leder vi den? Dette kræver både fokus på daglig drift, men også på udvikling og forandring. Dette bliver behandlet i del II. Hvis vi skal fastholde og udvikle vores medarbejderstab på alle niveauer i organisationen, kræver det et stort fokus på hele det arbejdspsykologiske område. Dette bliver indgående beskrevet i del III. Bogen afsluttes med et selvstændigt afsnit om, hvordan man udarbejder en kort projektopgave, hvor fokus er på metode og dataindsamling. Bogen er primært skrevet til faget Organisation og Arbejdspsykologi ved Akademiuddannelsen i ledelse. Den kan med fordel også bruges ved uddannelserne til professionsbachelor, hvor organisation og ledelse er en del af pensum.

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

525,00 kr.

420,00 kr. ekskl. moms

+-
Samskabelse af velfærd
Samskabelse står højt på dagsordenen hos offentlige ledere og rummer en ambition om at forny velfærdssamfundet gennem samarbejde med borgere, lokalsamfund og virksomheder. Denne bog tilbyder et kritisk-konstruktivt blik på det ”magiske” begreb samskabelse. Den undersøger de muligheder og faldgruber, der er forbundet med ambitionen om at samskabe: Hvordan kan vi forstå samskabelse i en styringskontekst? Hvilken ledelse skal til for at understøtte samskabelse? Hvad sker der med demokrati og magt i samskabelse – og hvordan kan man som offentlig medarbejder skabe gode vilkår for samarbejde? Bogen kombinerer indsigter fra forskningen med konkrete cases og indbyder til refleksion over, hvad vi egentlig har gang i, når vi samskaber. Samtidig giver den konkrete anvisninger på, hvilke greb der er afgørende for at lykkes med samskabelse. Den er en invitation til samskabelse for viderekomne i form af en realistisk, reflekteret og lærende samskabelsespraksis. Samskabelse af velfærd henvender sig til ledere, konsulenter og praktikere i den offentlige sektor samt studerende på højere uddannelser og på efter- og videreuddannelser for offentlige ledere. Anne Tortzen, leder af Center for Borgerdialog, er ekspert i borgerinddragelse og samskabelse. Hun har en ph.d. fra RUC om samskabelse i danske kommuner.

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

250,00 kr.

200,00 kr. ekskl. moms

+-
Tid til velfærd?
Denne bog handler om tid i velfærdsprofessionerne – dvs. hvordan velfærdsarbejde organiseres i tid, og hvordan det organiseres gennem forskellige konstruktioner af tid. Tid eller mangel på samme er et af de helt store omdrejningspunkter inden for den offentlige sektor. Hvordan kan vi få mere kvalitet ud af tiden, hvordan kan vi speede tiden op eller trække tiden ud eller gøre den mere nærværende eller mere effektiv? Der er kamp om tiden – både velfærdspolitisk, organisatorisk og fagprofessionelt. Således gør spørgsmål om tiden nogle gange tid til en økonomisk ressource, til et teknisk objekt, til en naturlig betingelse, til en arbejdsrytme eller til noget mere eller mindre meningsfuldt for de forskellige aktører, der er involveret i velfærdsinstitutionerne, fx sygehuse, dagtilbud og skoler. Selv når tiden ikke er et eksplicit omdrejningspunkt, så er velfærdsarbejde – og de måder, hvorpå vi organiserer det levede liv i øvrigt – stadig præget af alle mulige mere eller mindre implicitte forståelser og konstruktioner af tid. Selv om tiden er et afgørende omdrejningspunkt i velfærdssamfundet, har vi dog ikke et særligt udviklet sprog til at forholde os aktivt til diverse tids-organiseringer, hvorfor der også nemt opstår tidsmisforståelser. Denne bog bidrager med at sætte ord på nogle af de mange forskellige tidsforståelser og -konstruktioner, som præger organiseringen af velfærdsarbejdet. Hvert kapitel præsenterer et særligt analytisk blik på tid og viser, hvordan man med dette perspektiv kan få øje på bestemte facetter af velfærdsarbejdets tidsorganisering og de måder, hvorpå disse organiseringer præger det levede liv i forskellige velfærdsinstitutioner. Bogens målgruppe er studerende på professionshøjskoler og universiteter samt på lederuddannelser, der retter sig mod velfærdsprofessionerne og den offentlige sektor. Bogen er derudover også relevant for velfærdsmedarbejdere, ledere og beslutningstagere.

Fås som

  • Bog

Bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

250,00 kr.

200,00 kr. ekskl. moms

+-
Tid til velfærd? (i-bog)
Denne bog handler om tid i velfærdsprofessionerne – dvs. hvordan velfærdsarbejde organiseres i tid, og hvordan det organiseres gennem forskellige konstruktioner af tid. Tid eller mangel på samme er et af de helt store omdrejningspunkter inden for den offentlige sektor. Hvordan kan vi få mere kvalitet ud af tiden, hvordan kan vi speede tiden op eller trække tiden ud eller gøre den mere nærværende eller mere effektiv? Der er kamp om tiden – både velfærdspolitisk, organisatorisk og fagprofessionelt. Således gør spørgsmål om tiden nogle gange tid til en økonomisk ressource, til et teknisk objekt, til en naturlig betingelse, til en arbejdsrytme eller til noget mere eller mindre meningsfuldt for de forskellige aktører, der er involveret i velfærdsinstitutionerne, fx sygehuse, dagtilbud og skoler. Selv når tiden ikke er et eksplicit omdrejningspunkt, så er velfærdsarbejde – og de måder, hvorpå vi organiserer det levede liv i øvrigt – stadig præget af alle mulige mere eller mindre implicitte forståelser og konstruktioner af tid. Selv om tiden er et afgørende omdrejningspunkt i velfærdssamfundet, har vi dog ikke et særligt udviklet sprog til at forholde os aktivt til diverse tids-organiseringer, hvorfor der også nemt opstår tidsmisforståelser. Denne bog bidrager med at sætte ord på nogle af de mange forskellige tidsforståelser og -konstruktioner, som præger organiseringen af velfærdsarbejdet. Hvert kapitel præsenterer et særligt analytisk blik på tid og viser, hvordan man med dette perspektiv kan få øje på bestemte facetter af velfærdsarbejdets tidsorganisering og de måder, hvorpå disse organiseringer præger det levede liv i forskellige velfærdsinstitutioner. Bogens målgruppe er studerende på professionshøjskoler og universiteter samt på lederuddannelser, der retter sig mod velfærdsprofessionerne og den offentlige sektor. Bogen er derudover også relevant for velfærdsmedarbejdere, ledere og beslutningstagere. Dette er en i-bog, en digital udgave af den trykte bog, suppleret med digitale værktøjer som fx oplæsning, søge- og notefunktion. I-bogen kan læses på computer, tablet og smartphone overalt, hvor der er internetadgang.

Fås som

  • i-bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

200,00 kr.

160,00 kr. ekskl. moms

Lederens forretningsforståelse
Hvordan fungerer en virksomheds forretning, og hvordan skabes værdi for både kunden, virksomheden og samfundet? I Lederens forretningsforståelse giver forfatterne indsigt i og forståelse for de forskellige aspekter i det at drive en virksomhed, både inden for økonomi, markedsføring, ledelse og organisering samt strategi. Bogen søger således at give læseren en holistisk tilgang til at forstå virksomhedens som en sammenhængende forretning. Bogen er anvendelig inden for alle typer af forretning og er således ikke målrettet nogen specifik branche. Det er forfatternes opfattelse, at alle typer af virksomheder, både offentlige og private, fungerer efter nogle af de samme principper, der går ud på at skabe værdi for virksomheden. Kunde- og interessentbegrebet skal derfor ses i et bredt perspektiv, ligesom det gælder for virksomhedsbegrebet. Alle kapitler indeholder en række øvelser i relation til emnerne, og hvert kapitel afsluttes med refleksionsspørgsmål. Det er hensigten, at læseren selv relaterer til egen praksis, så den tilegnede viden bliver så virkelighedsnær som mulig. Hvert kapitel kan læses for sig, men læst i en sammenhæng gives et godt overblik over bogens tema – forretningsforståelse i en turbulent verden. Bogen er skrevet til akademifaget Lederens forretningsforståelse, som er et valgfag inden for ledelseslinjen. Bogen kan også anvendes til tværfaglig undervisning på akademi- og diplomniveau samt på interne efteruddannelser af eksisterende ledere på alle niveauer.

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

350,00 kr.

280,00 kr. ekskl. moms

+-
Intern evaluering
Intern evaluering af undervisningen er en systematisk introduktion til området. Bogen gennemgår en bred vifte af redskaber og måder elever, lærere og pædagogiske ledere kan gribe den interne evaluering af undervisningen an på. Intern evaluering af undervisningen er skrevet til praktikere på alle niveauer i det danske uddannelsessystem, som ønsker at udvikle undervisningen ved hjælp af intern evaluering. Denne 2. udgave er opdateret med de seneste års nye viden om evaluering og en række eksempler derom. Endelig har forfatteren tilføjet en oversigt over regelgrundlaget for evaluering af undervisning på de forskellige uddannelsesområder. Michael Andersen er cand.mag. og master i ledelse og organisation inden for det pædagogiske felt. Michael er chefkonsulent ved Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) og ekstern lektor i evaluering ved DPU, Aarhus Universitet.

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

200,00 kr.

160,00 kr. ekskl. moms

+-
Ledelse i offentlige og private organisationer
Ledelse er et centralt fokusområde i offentlige og private organisationer. Et markant eksempel er nedsættelsen af Ledelseskommissionen, hvis arbejde skal styrke ledelsesarbejdet i den offentlige sektor og i sidste ende skabe en bedre offentlig service. Men spørgsmålet er, hvilke potentialer ledelsesindsatsen mere præcist rummer. Ledelse i offentlige og private organisationer giver en nøgtern indføring i ledelsesarbejdet med fokus på, hvad vi ved om området, og hvad der virker. Der ses på betydningen af ledelsestræning, motivation, ledelse gennem værdier, medarbejdertrivsel og målstyret ledelse. Bogen bygger på solide empiriske undersøgelser af området og er skrevet af et forfatterhold, der går på tværs af statskundskab, økonomi, psykologi og management. Den tværfaglige tilgang giver anledning til en enestående indsigt i et område, som fylder meget på den offentlige dagsorden, men hvis reelle betydning hidtil har været usikker.

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

275,00 kr.

220,00 kr. ekskl. moms

+-
Modstillinger i ledelse
Ledelse er et felt fyldt med meninger. Teorien om ledelse er endnu ikke formuleret – og bliver det nok aldrig. Ikke desto mindre er der mange, der har stærke meninger om, at netop deres teori eller ide om ledelse er den bedste af alle. Modstillinger i ledelse er et bud på en mere forsonlig tilgang til ledelse, der anerkender, at ”modparten” måske kan have en pointe. Ved at opstille en række ledelsesteorier over for hinanden lægger bogen op til, at ledelse mere bør være et både-og end et enten-eller. Bogen præsenterer ti store ledelsesteoretiske debatter, der skal tydeliggøre nogle af de ledelsesmæssige modstillinger, som de fleste ledere skal forsøge at forene i praksis. ”I mange henseender anlægger James et metaperspektiv på konfliktende forretningsmodeller ved at udforske de iboende modsætninger mellem ledelsesteorier, der får os til at opstille forretningsmodeller på måder, der tilsyneladende strider mod hinanden. Ved at kaste lys over de teoretiske antagelser, der ligger til grund for konfliktende modeller, kan James tilbyde ledelsespraktikere redskaber til at se helt bort fra de modsætninger, der kan være mellem diverse forretningsmodeller – en slags moralsk sidestykke til forebyggende medicin” (uddrag af Roger Martins introduktion. Professor og institutdirektør ved Martin Prosperity Institute). ”Denne anden udgave af Modstillinger i ledelse er for de læsere, der ønsker at blive udfordret i deres tænkning og praksis vedrørende ledelse. Den er ikke kun for praktikere; den er i høj grad også for den teoretisk interesserede. Det er en fremragende og kompetent bog om ledelsesbegrebets mangfoldighed og sammensathed” (Steen Hildebrandt, ph.d., professor emeritus og adjungeret professor).  

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

350,00 kr.

280,00 kr. ekskl. moms

+-
Faglig ledelse i offentlige organisationer
I klassisk tænkning er den professionelle lederrolle en strategisk leder, mens faglig ledelse delegeres til de ansatte. I de senere år er der kommet mere og mere fokus på, at en førstelinjeleder skal kunne udøve såvel strategisk som faglig ledelse. Forfatteren præciserer i bogen, at lederrollen i faglig ledelse sigter mod laget af de ansattes nærmeste (formelle) leder. Derfor er førstelinjelederen i centrum i denne bog. Bogen beskriver ti karakteristika for faglig ledelse Faglig ledelse i centrum Faglig ledelse skal varetages af professionelle ledere Faglig ledelse har kerneopgaven i centrum Faglig ledelse er at oversætte og omsætte organisatoriske mål til faglige løsninger Faglig ledelse er også forandringsledelse Faglig ledelse inkluderer strategisk personaleledelse (HRM – Human Resource Management) Faglig ledelse stiller andre krav til dokumentation og kvalitetsstyring Faglig ledelse er nærværende ledelse Faglig ledelse er også at delegere ansvar og give de ansatte rum til selvstændigt at løfte de faglige udfordringer Faglig ledelse indgår som en lederrolle i samspil med øvrige lederroller Bogens målgruppe er studerende på mellemlange og videregående uddannelser, hvor offentlig ledelse er i centrum. Praktikere, dvs. førstelinjeledere, der på forskellig vis beskæftiger sig med offentlig udvikling og forandringsprocesser, kan også have udbytte af bogen.

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

250,00 kr.

200,00 kr. ekskl. moms

+-
Pædagogisk ledelse i en læringsmålstyret skole?
Skoleledelse er mere end nogensinde blevet placeret midt i et uddannelsespolitisk kampfelt. Med skolereformen er folkeskolen splittet mellem neoliberal uddannelsesøkonomi og pædagogisk ansvar. Skoleledelserne skal derfor balancere mellem hensyn til den globale konkurrence på læringsresultater og hensyn til skolens formål: elevernes demokratiske dannelse. I bogen beskrives og analyseres en læringsdiskurs over for en dannelsesdiskurs, som kæmper om dominansen af skolen. De har forskellige begrundelser og betydninger for skoleledelsens refleksioner og praksis på mange områder: forståelsen af skolens formål, styringen af skolen som en del af den globale økonomi, ledelse i relation til klassen og undervisningen, klasseledelse, ledelse af læring og lærere, skolen som organisation m.m. Pædagogisk ledelse i en læringsmålstyret skole? kaster et nyt og forhåbentligt klarere lys over de forventninger, vilkår og muligheder, som skoleledere må leve med. Bogen giver ikke løsningerne, men diskuterer præmisserne. Bogen er skrevet til skoleledere og andre beslutningstagere inden for folkeskoleområdet.

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

380,00 kr.

304,00 kr. ekskl. moms

+-

Vi bruger cookies på www.hansreitzel.dk

Det gør vi for at sikre en god brugeroplevelse og for at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre din oplevelse af siden. Hvis du klikker dig videre på siden, accepterer du samtidig vores brug af cookies. Læs mere om cookies