Efter- og videreuddannelser

Diplomuddannelser, ledelse

Filtrering
Sorter efter
  • Alfabetisk (A-Å)
  • Alfabetisk (Å-A)
  • Nyeste materialer

39 materialer

Samskabelse af velfærd
Denne bog er rettet til ledere og praktikere i den offentlige sektor, som er optagede af fænomenet samskabelse – i praksis og i teorien. Den er skrevet ud fra en idé om, at vi kan blive bedre til at samskabe i praksis, hvis vi bruger energi på at ”gå op i helikopteren” for at forstå, hvad vi egentlig har gang i og lære af de resultater og indsigter, forskningen tilbyder. Den er en invitation til ”samskabelse for viderekomne” i form af en realistisk, reflekteret og lærende samskabelsespraksis. Bogen tager afsæt i kommunernes ambition om at ændre grundlæggende på styringen gennem samskabende processer, hvor borgere, civilsamfund og andre interessenter inviteres med ind ikke blot i produktion, men også i prioritering og design af den offentlige velfærd. Den forfølger denne forståelse af samskabelse og undersøger, hvad det kræver af kommunale medarbejdere, ledere og politikere at udleve ambitionen om samskabelse som et paradigmeskift i den offentlige styring.

Fås som

  • Bog

Bog

Pris pr. stk.

Udkommer 24. januar

Pris pr. stk.

250,00 kr.

200,00 kr. ekskl. moms

Udkommer 24. januar

Lederens forretningsforståelse
Hvordan fungerer en virksomheds forretning, og hvordan skabes værdi for både kunden, virksomheden og samfundet? I Lederens forretningsforståelse giver forfatterne indsigt i og forståelse for de forskellige aspekter i det at drive en virksomhed, både inden for økonomi, markedsføring, ledelse og organisering samt strategi. Bogen søger således at give læseren en holistisk tilgang til at forstå virksomhedens som en sammenhængende forretning. Bogen er anvendelig inden for alle typer af forretning og er således ikke målrettet nogen specifik branche. Det er forfatternes opfattelse, at alle typer af virksomheder, både offentlige og private, fungerer efter nogle af de samme principper, der går ud på at skabe værdi for virksomheden. Kunde- og interessentbegrebet skal derfor ses i et bredt perspektiv, ligesom det gælder for virksomhedsbegrebet. Alle kapitler indeholder en række øvelser i relation til emnerne, og hvert kapitel afsluttes med refleksionsspørgsmål. Det er hensigten, at læseren selv relaterer til egen praksis, så den tilegnede viden bliver så virkelighedsnær som mulig. Hvert kapitel kan læses for sig, men læst i en sammenhæng gives et godt overblik over bogens tema – forretningsforståelse i en turbulent verden. Bogen er skrevet til akademifaget Lederens forretningsforståelse, som er et valgfag inden for ledelseslinjen. Bogen kan også anvendes til tværfaglig undervisning på akademi- og diplomniveau samt på interne efteruddannelser af eksisterende ledere på alle niveauer.

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

350,00 kr.

280,00 kr. ekskl. moms

+-
Intern evaluering
Intern evaluering af undervisningen er en systematisk introduktion til området. Bogen gennemgår en bred vifte af redskaber og måder elever, lærere og pædagogiske ledere kan gribe den interne evaluering af undervisningen an på. Intern evaluering af undervisningen er skrevet til praktikere på alle niveauer i det danske uddannelsessystem, som ønsker at udvikle undervisningen ved hjælp af intern evaluering. Denne 2. udgave er opdateret med de seneste års nye viden om evaluering og en række eksempler derom. Endelig har forfatteren tilføjet en oversigt over regelgrundlaget for evaluering af undervisning på de forskellige uddannelsesområder. Michael Andersen er cand.mag. og master i ledelse og organisation inden for det pædagogiske felt. Michael er chefkonsulent ved Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) og ekstern lektor i evaluering ved DPU, Aarhus Universitet.

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

200,00 kr.

160,00 kr. ekskl. moms

+-
Ledelse i offentlige og private organisationer
Ledelse er et centralt fokusområde i offentlige og private organisationer. Et markant eksempel er nedsættelsen af Ledelseskommissionen, hvis arbejde skal styrke ledelsesarbejdet i den offentlige sektor og i sidste ende skabe en bedre offentlig service. Men spørgsmålet er, hvilke potentialer ledelsesindsatsen mere præcist rummer. Ledelse i offentlige og private organisationer giver en nøgtern indføring i ledelsesarbejdet med fokus på, hvad vi ved om området, og hvad der virker. Der ses på betydningen af ledelsestræning, motivation, ledelse gennem værdier, medarbejdertrivsel og målstyret ledelse. Bogen bygger på solide empiriske undersøgelser af området og er skrevet af et forfatterhold, der går på tværs af statskundskab, økonomi, psykologi og management. Den tværfaglige tilgang giver anledning til en enestående indsigt i et område, som fylder meget på den offentlige dagsorden, men hvis reelle betydning hidtil har været usikker.

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

275,00 kr.

220,00 kr. ekskl. moms

+-
Modstillinger i ledelse
Ledelse er et felt fyldt med meninger. Teorien om ledelse er endnu ikke formuleret – og bliver det nok aldrig. Ikke desto mindre er der mange, der har stærke meninger om, at netop deres teori eller ide om ledelse er den bedste af alle. Modstillinger i ledelse er et bud på en mere forsonlig tilgang til ledelse, der anerkender, at ”modparten” måske kan have en pointe. Ved at opstille en række ledelsesteorier over for hinanden lægger bogen op til, at ledelse mere bør være et både-og end et enten-eller. Bogen præsenterer ti store ledelsesteoretiske debatter, der skal tydeliggøre nogle af de ledelsesmæssige modstillinger, som de fleste ledere skal forsøge at forene i praksis. ”I mange henseender anlægger James et metaperspektiv på konfliktende forretningsmodeller ved at udforske de iboende modsætninger mellem ledelsesteorier, der får os til at opstille forretningsmodeller på måder, der tilsyneladende strider mod hinanden. Ved at kaste lys over de teoretiske antagelser, der ligger til grund for konfliktende modeller, kan James tilbyde ledelsespraktikere redskaber til at se helt bort fra de modsætninger, der kan være mellem diverse forretningsmodeller – en slags moralsk sidestykke til forebyggende medicin” (uddrag af Roger Martins introduktion. Professor og institutdirektør ved Martin Prosperity Institute). ”Denne anden udgave af Modstillinger i ledelse er for de læsere, der ønsker at blive udfordret i deres tænkning og praksis vedrørende ledelse. Den er ikke kun for praktikere; den er i høj grad også for den teoretisk interesserede. Det er en fremragende og kompetent bog om ledelsesbegrebets mangfoldighed og sammensathed” (Steen Hildebrandt, ph.d., professor emeritus og adjungeret professor).  

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

350,00 kr.

280,00 kr. ekskl. moms

+-
Faglig ledelse i offentlige organisationer
I klassisk tænkning er den professionelle lederrolle en strategisk leder, mens faglig ledelse delegeres til de ansatte. I de senere år er der kommet mere og mere fokus på, at en førstelinjeleder skal kunne udøve såvel strategisk som faglig ledelse. Forfatteren præciserer i bogen, at lederrollen i faglig ledelse sigter mod laget af de ansattes nærmeste (formelle) leder. Derfor er førstelinjelederen i centrum i denne bog. Bogen beskriver ti karakteristika for faglig ledelse Faglig ledelse i centrum Faglig ledelse skal varetages af professionelle ledere Faglig ledelse har kerneopgaven i centrum Faglig ledelse er at oversætte og omsætte organisatoriske mål til faglige løsninger Faglig ledelse er også forandringsledelse Faglig ledelse inkluderer strategisk personaleledelse (HRM – Human Resource Management) Faglig ledelse stiller andre krav til dokumentation og kvalitetsstyring Faglig ledelse er nærværende ledelse Faglig ledelse er også at delegere ansvar og give de ansatte rum til selvstændigt at løfte de faglige udfordringer Faglig ledelse indgår som en lederrolle i samspil med øvrige lederroller Bogens målgruppe er studerende på mellemlange og videregående uddannelser, hvor offentlig ledelse er i centrum. Praktikere, dvs. førstelinjeledere, der på forskellig vis beskæftiger sig med offentlig udvikling og forandringsprocesser, kan også have udbytte af bogen.

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

250,00 kr.

200,00 kr. ekskl. moms

+-
Pædagogisk ledelse i en læringsmålstyret skole?
Skoleledelse er mere end nogensinde blevet placeret midt i et uddannelsespolitisk kampfelt. Med skolereformen er folkeskolen splittet mellem neoliberal uddannelsesøkonomi og pædagogisk ansvar. Skoleledelserne skal derfor balancere mellem hensyn til den globale konkurrence på læringsresultater og hensyn til skolens formål: elevernes demokratiske dannelse. I bogen beskrives og analyseres en læringsdiskurs over for en dannelsesdiskurs, som kæmper om dominansen af skolen. De har forskellige begrundelser og betydninger for skoleledelsens refleksioner og praksis på mange områder: forståelsen af skolens formål, styringen af skolen som en del af den globale økonomi, ledelse i relation til klassen og undervisningen, klasseledelse, ledelse af læring og lærere, skolen som organisation m.m. Pædagogisk ledelse i en læringsmålstyret skole? kaster et nyt og forhåbentligt klarere lys over de forventninger, vilkår og muligheder, som skoleledere må leve med. Bogen giver ikke løsningerne, men diskuterer præmisserne. Bogen er skrevet til skoleledere og andre beslutningstagere inden for folkeskoleområdet.

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

380,00 kr.

304,00 kr. ekskl. moms

+-
Modstillinger i organisations- og ledelsesteori
Der findes et utal af teorier og modeller inden for fagdisciplinerne organisation og ledelse. Men hvornår og hvordan bruger man de forskellige teoriretninger i arbejdet med organisations- og ledelsesstudier? Denne bog foreslår en proces, hvor man arbejder med organisations- og ledelsesteoretiske modstillinger. En teoretisk modstilling er en slags sort-hvid dialog, hvor man opstiller (mindst) to forskellige udsagn, definitioner, perspektiver eller metaforer som afsæt for at forstå, diskutere og intervenere i en konkret situation eller problemstilling. Forfatternes ambition er, gennem de opstillede sæt af modstillinger, at gøre læseren i stand til at tænke i og arbejde ud fra en forenklet flerdimensionel synsvinkel – modstillingen. I bogen behandles teorier inden for strategi, organisationsstruktur og -design, ledelse, motivation, beslutningsprocesser m.m. I denne 3. udgave har vi opdateret bogen fagligt og formidlingsmæssigt og dermed gjort den tilgængelig for nye læsere inden for organisations- og ledelsesteori. Tre nye kapitler er tilføjet: et om organisering og omgivelser, et om organisationsudvikling og endelig et om entreprenøriel ledelse Modstillinger i organisations- og ledelsesteori henvender sig til studerende på videregående uddannelser, herunder diplom- og bachelorniveau, men den er også relevant for praktikere, der søger inspiration i deres daglige arbejde som leder eller medarbejder.

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

360,00 kr.

288,00 kr. ekskl. moms

+-
Pædagogik og skoleledelse
Pædagogik og skoleledelse handler om skoleledelse og skoleudvikling. Bogens forfattere tegner tilsammen et bredt billede af den gode skoleledelse. Bogen falder i fem dele om forskellige discipliner inden for skoleledelse: Pædagogik og skoleledelse Organisation og skoleledelse Jura og skoleledelse Økonomi og skoleledelse Eksempler på skoleledelse Hvert af bogens 12 kapitler udreder og eksemplificerer disse discipliner og stiller afslutningsvist læseren en række spørgsmål til at analysere og reflektere over egen praksis. Pædagogik og skoleledelse forsøger at inspirere, hjælpe og vejlede nuværende og kommende ledere, der studerer skoleledelse for at bidrage til en fremtidig god skole.  Bogen er redigeret af Anders Balle, tidligere formand for Skolelederforeningen.

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

350,00 kr.

280,00 kr. ekskl. moms

+-
Ledelse i perspektiv II
Organisationer var tidligere relativt små enheder med veldefinerede grænser til omverdenen. Men de bliver stadig større og med grænser, der via netværk flyder ud i forhold til det omgivende samfund. Hvor det tidligere handlede om at placere organisationen strategisk i en ”fjendtlig” omverden, handler ledelsesopgaven nu om at holde sammen på organisationen, der bliver løsere koblet internt og fastere koblet til omverdenen. Bogen belyser organisatorisk ledelse på tværs af interne og eksterne skel, og fokus er på så vigtige emner som ledelse af beslutningsprocesser, kulturel forandring, strategiudvikling, kompetenceudvikling og lærings- og forandringsprocesser. I denne nye udgave er væsentlige temaer for den strategiske og kulturelle ledelse blevet opdateret, ligesom der i starten af bogen er en omfattende indføring i videnskabsteoretiske og samfundsteoretiske problemstillinger, der præger ledelses- og organisationsudviklingen i disse år. Målgruppen er studerende på diplomledelse, universiteter og handelshøjskoler samt ledere i almindelighed, der ønsker et grundigt indblik i ledelsesopgaverne og -udfordringerne.

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

335,00 kr.

268,00 kr. ekskl. moms

+-

Vi bruger cookies på www.hansreitzel.dk

Det gør vi for at sikre en god brugeroplevelse og for at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre din oplevelse af siden. Hvis du klikker dig videre på siden, accepterer du samtidig vores brug af cookies. Læs mere om cookies