Professionshøjskole

Pædagoguddannelsen

Filtrering
Sorter efter
  • Alfabetisk (A-Å)
  • Alfabetisk (Å-A)
  • Nyeste materialer

129 materialer

Børn og unges trivsel
Børn og unges trivsel – et tværprofessionelt ansvar præsenterer forskellige perspektiver på og forståelser af, hvad trivsel for børn og unge vil sige, og hvorfor det er vigtigt, at der tages hånd om trivselsarbejdet på tværs af velfærdsprofessionerne. Trivselsarbejdet er komplekst, og det kræver komplekse og forskelligartede tilgange og metoder at styrke trivsel hos børn og unge. Netop det tværprofessionelle blik og det tværsektionelle samarbejde er vigtigt med henblik på at få en helhedsorienteret forståelse af børn og unges problemstillinger.  Bogen indeholder eksempler på måder at arbejde konkret med trivsel på, både på et overordnet niveau og helt konkret med aktiviteter målrettet børn og unge. Der argumenteres ikke mindst for betydningen af kropslige ressourcer i forbindelse med trivsel. Bogen har et bredt videnskabsteoretisk afsæt, så kroppen opfattes både som biologisk organisme, som udgangspunkt for menneskets ”væren-i-verden” samt i relation til samfundsmæssige rammer. Bogens forfattere repræsenterer en række forskellige professioner samt både forskningsmæssig og fagprofessionel viden.   Mathilde Sederberg er lektor på Pædagoguddannelsen på Københavns Professionshøjskole, hvor hun underviser og deltager i forsknings- og udviklingsprojekter inden for sundhed og bevægelse. Malene Norup Stolpe er lektor på psykomotorikuddannelsen, Københavns Professionshøjskole, og er tilknyttet Københavns Universitet, hvor hun p.t. arbejder på et ph.d.-projekt om børn og unges kropsbevidsthed.   

Fås som

  • Bog

Bog

Pris pr. stk.

Udkommer 07. maj

Pris pr. stk.

250,00 kr.

200,00 kr. ekskl. moms

Udkommer 07. maj

Professionsudvikling
Professionsudvikling er et helt nyt praksisnært supervisionsdesign, der er udviklet i et fællesskab mellem forfatteren og flere danske kommuner. Formålet med designet er at skabe et anderledes supervisions- og kvalificeringsformat for alle, der har frivillige eller formelle borgeropgaver i det 21. århundrede – det gælder både de formelt ansatte fagprofessionelle og alle dem fra de private, civile og frivillige organisationer. Arbejdsprocessen i Professionsudvikling er unik, fordi den bygger på et kollaborativt aktør-aktør læringssamspil og inviterer til fælleslæring mellem alle involverede aktører og borgeren selv. Derigennem styrkes arbejdet med at nå de opsatte mål for at lindre lidelse, mindske symptomer, forbedre den samlede livskvalitet og øge borgerens egne mestringskompetencer. Bogen beskriver Professionsudviklingens idegrundlag, gennemgår de enkelte elementer i designet og giver konkrete og praktiske bud på, hvordan et professionsudviklingsforløb kan foregå. Den indeholder en komplet arbejdsmanual, manualer til at udvikle læringsmål samt portfolio for læringsprocesserne. Bogen er skrevet, så den kan anvendes af praktikere og frivillige civile aktører både med og uden professionel faglig baggrund, hvis man ønsker at bruge metoden til at styrke sin læring i det tværfaglige og tværsektorielle fællesskab. Den kan også bruges som led i uddannelsen af studerende på professionsuddannelser såvel som på videregående uddannelser. Professionsudvikling kan anvendes alle steder i velfærdssamfundet i alle de private og civile, frivillige organisationer, i almenområderne og i specialområderne: social- og beskæftigelsesområdet, børne-familieområdet, sundhedsområdet, psykologer og psykoterapeuter, børne-, ungdoms- og voksenpsykiatrien, socialpsykiatrien, i dag- og døgninstitutioner, PPR og i skole- og uddannelsessystemet.

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Udkommer 01. april

Pris pr. stk.

350,00 kr.

280,00 kr. ekskl. moms

Udkommer 01. april

+-
Børn i balance - nærvær og empati i børnehaven
Hvordan skal vi tage vare på de små børns sundhed og balance i en travl og urolig tid? I denne bog viser forfatteren, hvordan mindfulness og fokusering på nærvær kan bidrage positivt til en allerede gennemtænkt og værdifuld dagtilbudspædagogik. Evnen til nærvær og empati er central for medarbejderne i dagtilbud, når det handler om at skabe trygge og omsorgsfulde omgivelser for børnene. Det er værdier, som børnehaven i forvejen bygger på. Mindfulness er en måde at fremme sådanne kvaliteter og styrke de voksnes omsorgsevne og relationelle kompetence på. Derudover bidragerr træning af bevidst nærvær til at reducere stress og skabe pusterum for både små og store i hverdagen. Bogen er bygget praktisk op med ideer til øvelser i nærvær og aktiviteter for voksne og børn. Den henvender sig først og fremmest til medarbejdere og ledere i dagtilbud, men er også aktuel i uddannelsesøjemed og for alle med interesse for mindfulness og børns balance. Anne Sælebakke har en baggrund som lærer, fysioterapeut og psykoterapeut. Hun har i mange år engageret sig i arbejdet med mindfulness for børn og unge gennem undervisning og vejledning.

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Udkommer 19. marts

Pris pr. stk.

225,00 kr.

180,00 kr. ekskl. moms

Udkommer 19. marts

+-
Social- og specialpædagogik i pædagoguddannelsen
Social- og specialpædagogik er i fokus i disse år – som praksis- og professionsfelt, som vidensfelt og som uddannelsesfelt. Fokus er bl.a. på, hvad der kendetegner denne særlige form for pædagogik (eller pædagogikker): Hvad kan social- og specialpædagogikken bruges til? Hvem retter den sig imod? Hvordan skal den udføres i praksis? Og hvordan uddanner man til den? Denne omfattende grundbog diskuterer alle disse spørgsmål og flere til. Den er skrevet med særligt henblik på specialiseringen i social- og specialpædagogik på pædagoguddannelsen, men er også aktuel at anvende på kandidat-, master- og diplomuddannelser, der beskæftiger sig med social- og specialpædagogik.  Bogen tilbyder desuden inspiration og viden til pædagoger og andre fagpersoner inden for det social- og specialpædagogiske arbejdsfelt. For at gribe fagområdets mangfoldighed, er bogens kapitler skrevet af forfattere, der bredt repræsenterer professionshøjskoler, forskningsinstitutioner og pædagogisk praksis. Alle har – på forskellig vis – dyb indsigt i og erfaring med det social- og specialpædagogiske vidensfelt. Bogen er redigeret af Tim Vikær Andersen, der er lektor på Pædagoguddannelsen, Københavns Professionshøjskole. Med denne bog fuldendes Hans Reitzels Forlags grundbogsserie til pædagoguddannelsen. Seriens fire bøger dækker tilsammen uddannelsens første år (pædagogens grundfaglighed) samt de tre specialiseringer.

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

400,00 kr.

320,00 kr. ekskl. moms

+-
Projektguiden
Projektguiden er den ultimative guide til at skrive den gode opgave. Du får bl.a.: interaktiv guide til opgaveskrivning gennemgang af et projekts dele øvelser Kit Stender Petersen og Ditte Dalum Christoffersen er begge ph.d. og adjunkter på UC Sjælland. De har også udgivet God stil i professionopgaver

Fås som

  • Internet

Internet

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

100,00 kr.

80,00 kr. ekskl. moms

Født til kærlighed
Lige fra fødslen griber spædbarnets hånd fat om den voksnes fingre, og dets krop og hjerne søger instinktivt en tæt relation. Dette livsvigtige bånd mellem mennesker skabes og bliver gjort muligt gennem empati, der er vores helt særlige evne til at elske hinanden og dele hinandens følelser. Men meget tyder på, at vores evne til empati er truet - at der er et underskud af empati i vores moderne verden.   Født til kærlighed: Om empati – en livsvigtig og truet egenskab udforsker den kolossale betydning, empatien har i vores liv. Forfatterne beskriver, hvordan empati udvikles, hvilke betingelser der får den til at blomstre eller visne, hvorfor den er afgørende for vores trivsel og for et velfungerende samfund - og hvorfor den er en truet egenskab i den moderne verden. Bogen giver imidlertid også bud på, hvad vi kan gøre for at styrke empatien.   Bogen er skrevet af videnskabsjournalist Maia Szalavitz og børnepsykiater Bruce D. Perry og veksler mellem præsentation af den nyeste viden og forskning på området og gribende beretninger fra menneskers livshistorier. Forfatterne har tidligere udgivet Drengen, der voksede op som hund.

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

350,00 kr.

280,00 kr. ekskl. moms

+-
Pædagogiske begreber. En studie- og opslagsbog for pædagoguddannelsen
Pædagogiske begreber er en studie- og opslagsbog for pædagoguddannelsen. Den præsenterer centrale begreber med relevans for uddannelsen. Alle begreber gennemgås og forklares, og der gives eksempler på, hvordan de kan anvendes i analyser. Til hvert begreb er der studieopgaver og forslag til videre læsning. Bogen bidrager således til udvikling af en professionsfaglighed. Når man kender bogens begreber og har øvet sig på at anvende dem, har man et godt fundament for at handle kompetent – med en pædagogisk faglighed. Pædagogiske begreber henvender sig til pædagogstuderende, som vil udvikle deres professionsfaglighed og handlemuligheder på baggrund af pædagogiske refleksioner.

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

250,00 kr.

200,00 kr. ekskl. moms

+-
Co-teaching - samarbejde om undervisning
Co-teaching – samarbejde om undervisning giver en introduktion til det – i en dansk sammenhæng – relativt nye begreb co-teaching. Co-teaching vil sige et samarbejde, hvor to eller flere personer med hver sin faglighed deles om undervisningsopgaven i klasserummet. Det særlige ved co-teaching er, at man står sammen om at afklare den opgave, man skal løse, og bidrager ligeligt og ligeværdigt i arbejdet med at planlægge, gennemføre og evaluere undervisningen. Målet med co-teaching er primært at skabe en mere inkluderende almenundervisning, hvor færre udskilles til særlig specialundervisning, samtidig med at alle elever i klassen lærer mere – uanset forudsætninger og behov. Co-teaching kan principielt anvendes i alle sammenhænge, hvor man ønsker at kvalificere undervisningen, når to undervisere er sammen om målgruppen. De involverede undervisere kan gennem co-teaching udvikle sig som fagpersoner i en praksis, hvor man inspireres af hinanden og trækker på hinandens særlige faglighed, viden og kompetencer. Bogen beskriver konkrete tilgange til co-teaching som en del af en læringsorienteret, tværprofessionel praksis, hvis mål er at skabe forudsætninger for en aktiv, eksperimenterende tilgang til undervisningen i fællesskab. Denne 2. udgave er udvidet med et nyt kapitel om co-teaching som en central tilgang til løsning af skolens inklusionsopgave. Der er desuden blevet produceret en række korte film, som introducerer til co-teaching, og som der refereres til i bogen som eksempler. Filmene kan findes på www.coteach.dk Andy Højholdt er lektor ved Københavns Professionshøjskole. Han har skrevet og bidraget til en række bøger og artikler om tværprofessionelt samarbejde.

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

225,00 kr.

180,00 kr. ekskl. moms

+-
Den store casebog
Den store casebog tilbyder en lang række cases om dagsinstitutioner, skoler og mennesker i udsatte positioner. Bogen indfører derudover i case-begrebet og forklarer, hvordan man kan arbejde analytisk og konstruktivt med cases. Bogens cases er derfor også forsynet med studiespørgsmål, som hjælper de studerende i retningen af at analysere og opstille handlemuligheder for hver enkelt case. Den store casesbog er skrevet til studerende ved pædagog-, lærer- og socialrådgiveruddannelserne.

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

250,00 kr.

200,00 kr. ekskl. moms

+-
Intern evaluering
Intern evaluering af undervisningen er en systematisk introduktion til området. Bogen gennemgår en bred vifte af redskaber og måder elever, lærere og pædagogiske ledere kan gribe den interne evaluering af undervisningen an på. Intern evaluering af undervisningen er skrevet til praktikere på alle niveauer i det danske uddannelsessystem, som ønsker at udvikle undervisningen ved hjælp af intern evaluering. Denne 2. udgave er opdateret med de seneste års nye viden om evaluering og en række eksempler derom. Endelig har forfatteren tilføjet en oversigt over regelgrundlaget for evaluering af undervisning på de forskellige uddannelsesområder. Michael Andersen er cand.mag. og master i ledelse og organisation inden for det pædagogiske felt. Michael er chefkonsulent ved Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) og ekstern lektor i evaluering ved DPU, Aarhus Universitet.

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

200,00 kr.

160,00 kr. ekskl. moms

+-

Vi bruger cookies på www.hansreitzel.dk

Det gør vi for at sikre en god brugeroplevelse og for at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre din oplevelse af siden. Hvis du klikker dig videre på siden, accepterer du samtidig vores brug af cookies. Læs mere om cookies