Professionshøjskole

Pædagoguddannelsen

Filtrering
Sorter efter
  • Alfabetisk (A-Å)
  • Alfabetisk (Å-A)
  • Nyeste materialer

125 materialer

Social- og specialpædagogik i pædagoguddannelsen
Social- og specialpædagogik er i fokus i disse år – som praksis- og professionsfelt, som vidensfelt og som uddannelsesfelt. Fokus er bl.a. på, hvad der kendetegner denne særlige form for pædagogik (eller pædagogikker): Hvad kan social- og specialpædagogikken bruges til? Hvem retter den sig imod? Hvordan skal den udføres i praksis? Og hvordan uddanner man til den? Denne omfattende grundbog diskuterer alle disse spørgsmål og flere til. Den er skrevet med særligt henblik på specialiseringen i social- og specialpædagogik på pædagoguddannelsen, men er også aktuel at anvende på kandidat-, master- og diplomuddannelser, der beskæftiger sig med social- og specialpædagogik.  Bogen tilbyder desuden inspiration og viden til pædagoger og andre fagpersoner inden for det social- og specialpædagogiske arbejdsfelt. For at gribe fagområdets mangfoldighed, er bogens kapitler skrevet af forfattere, der bredt repræsenterer professionshøjskoler, forskningsinstitutioner og pædagogisk praksis. Alle har – på forskellig vis – dyb indsigt i og erfaring med det social- og specialpædagogiske vidensfelt. Bogen er redigeret af Tim Vikær Andersen, der er lektor på Pædagoguddannelsen, Københavns Professionshøjskole. Med denne bog fuldendes Hans Reitzels Forlags grundbogsserie til pædagoguddannelsen. Seriens fire bøger dækker tilsammen uddannelsens første år (pædagogens grundfaglighed) samt de tre specialiseringer.

Fås som

  • Bog

Bog

Pris pr. stk.

Udkommer 14. januar

Pris pr. stk.

400,00 kr.

320,00 kr. ekskl. moms

Udkommer 14. januar

Født til kærlighed
Lige fra fødslen griber spædbarnets hånd fat om den voksnes fingre, og dets krop og hjerne søger instinktivt en tæt relation. Dette livsvigtige bånd mellem mennesker skabes og bliver gjort muligt gennem empati, der er vores helt særlige evne til at elske hinanden og dele hinandens følelser. Men meget tyder på, at vores evne til empati er truet - at der er et underskud af empati i vores moderne verden.   Født til kærlighed: Om empati – en livsvigtig og truet egenskab udforsker den kolossale betydning, empatien har i vores liv. Forfatterne beskriver, hvordan empati udvikles, hvilke betingelser der får den til at blomstre eller visne, hvorfor den er afgørende for vores trivsel og for et velfungerende samfund - og hvorfor den er en truet egenskab i den moderne verden. Bogen giver imidlertid også bud på, hvad vi kan gøre for at styrke empatien.   Bogen er skrevet af videnskabsjournalist Maia Szalavitz og børnepsykiater Bruce D. Perry og veksler mellem præsentation af den nyeste viden og forskning på området og gribende beretninger fra menneskers livshistorier. Forfatterne har tidligere udgivet Drengen, der voksede op som hund.

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

350,00 kr.

280,00 kr. ekskl. moms

+-
Pædagogiske begreber. En studie- og opslagsbog for pædagoguddannelsen
Pædagogiske begreber er en studie- og opslagsbog for pædagoguddannelsen. Den præsenterer centrale begreber med relevans for uddannelsen. Alle begreber gennemgås og forklares, og der gives eksempler på, hvordan de kan anvendes i analyser. Til hvert begreb er der studieopgaver og forslag til videre læsning. Bogen bidrager således til udvikling af en professionsfaglighed. Når man kender bogens begreber og har øvet sig på at anvende dem, har man et godt fundament for at handle kompetent – med en pædagogisk faglighed. Pædagogiske begreber henvender sig til pædagogstuderende, som vil udvikle deres professionsfaglighed og handlemuligheder på baggrund af pædagogiske refleksioner.

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

250,00 kr.

200,00 kr. ekskl. moms

+-
Co-teaching - samarbejde om undervisning
Co-teaching – samarbejde om undervisning giver en introduktion til det – i en dansk sammenhæng – relativt nye begreb co-teaching. Co-teaching vil sige et samarbejde, hvor to eller flere personer med hver sin faglighed deles om undervisningsopgaven i klasserummet. Det særlige ved co-teaching er, at man står sammen om at afklare den opgave, man skal løse, og bidrager ligeligt og ligeværdigt i arbejdet med at planlægge, gennemføre og evaluere undervisningen. Målet med co-teaching er primært at skabe en mere inkluderende almenundervisning, hvor færre udskilles til særlig specialundervisning, samtidig med at alle elever i klassen lærer mere – uanset forudsætninger og behov. Co-teaching kan principielt anvendes i alle sammenhænge, hvor man ønsker at kvalificere undervisningen, når to undervisere er sammen om målgruppen. De involverede undervisere kan gennem co-teaching udvikle sig som fagpersoner i en praksis, hvor man inspireres af hinanden og trækker på hinandens særlige faglighed, viden og kompetencer. Bogen beskriver konkrete tilgange til co-teaching som en del af en læringsorienteret, tværprofessionel praksis, hvis mål er at skabe forudsætninger for en aktiv, eksperimenterende tilgang til undervisningen i fællesskab. Denne 2. udgave er udvidet med et nyt kapitel om co-teaching som en central tilgang til løsning af skolens inklusionsopgave. Der er desuden blevet produceret en række korte film, som introducerer til co-teaching, og som der refereres til i bogen som eksempler. Filmene kan findes på www.coteach.dk Andy Højholdt er lektor ved Københavns Professionshøjskole. Han har skrevet og bidraget til en række bøger og artikler om tværprofessionelt samarbejde.

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

225,00 kr.

180,00 kr. ekskl. moms

+-
Den store casebog
Den store casebog tilbyder en lang række cases om dagsinstitutioner, skoler og mennesker i udsatte positioner. Bogen indfører derudover i case-begrebet og forklarer, hvordan man kan arbejde analytisk og konstruktivt med cases. Bogens cases er derfor også forsynet med studiespørgsmål, som hjælper de studerende i retningen af at analysere og opstille handlemuligheder for hver enkelt case. Den store casesbog er skrevet til studerende ved pædagog-, lærer- og socialrådgiveruddannelserne.

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

250,00 kr.

200,00 kr. ekskl. moms

+-
Intern evaluering
Intern evaluering af undervisningen er en systematisk introduktion til området. Bogen gennemgår en bred vifte af redskaber og måder elever, lærere og pædagogiske ledere kan gribe den interne evaluering af undervisningen an på. Intern evaluering af undervisningen er skrevet til praktikere på alle niveauer i det danske uddannelsessystem, som ønsker at udvikle undervisningen ved hjælp af intern evaluering. Denne 2. udgave er opdateret med de seneste års nye viden om evaluering og en række eksempler derom. Endelig har forfatteren tilføjet en oversigt over regelgrundlaget for evaluering af undervisning på de forskellige uddannelsesområder. Michael Andersen er cand.mag. og master i ledelse og organisation inden for det pædagogiske felt. Michael er chefkonsulent ved Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) og ekstern lektor i evaluering ved DPU, Aarhus Universitet.

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

200,00 kr.

160,00 kr. ekskl. moms

+-
Baudrillard og pædagogik
Hvad stiller vi op med pædagogiske etnografier i en verden, der udfordres af spørgsmål om, hvad der er facts og kendsgerninger, hvad der er virkelighed, og hvad der er fiktion? Baudrillard og pædagogik – fatal etnografi er en introduktion til Baudrillards ideer og deres betydning for etnografiske studier af pædagogiske problemstillinger. Bogen består af to dele. Del 1 er en gennemgang af Baudrillards begrebsunivers og en diskussion af hans position i forhold til almene videnskabsteoretiske problemstillinger og kritiske metodologiske tilgange. I del 2 følger eksperimentet. Her viser forfatteren med afsæt i sit arbejde i Sydkorea, Danmark og Zambia, hvordan felten skrives frem gennem Baudrillards teoretiske kategorier som fatal etnografi – i form af fragmenter og social poetik. Bogen henvender sig til studerende og undervisere ved universiteter og professionshøjskoler med interesse for de udfordringer, der er forbundet med udforskningen af skole, uddannelse og ungdom i en postfaktuel, global verden.

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

250,00 kr.

200,00 kr. ekskl. moms

+-
Aktionsforskning skaber løsninger i praksis
Aktionsforskning er et forskningsdesign, der anvendes til at skabe løsninger i praksis i et tæt tværfagligt samspil mellem aktører fra vidensinstitutioner, praksis og borgere. Aktionsforskningsmetoden er involverende, procesorienteret og dialogbaseret og dermed et alternativ til kvantitative og kvalitative metoder. Bogen giver en håndgribelig og pædagogisk indsigt i, hvordan aktionsforskning kan anvendes i relation til kortere projektforløb. Aktionsforskning introduceres som hele rammen om projektet med anvisninger til, hvordan du finder en god problemstilling, anvender teori, udfører metoden og reflekterer videnskabsteoretisk over metodens kvalitet og projektets viden. Aktionsforskningens kvaliteter som en metode til at løse udfordringer i velfærdsinstitutionerne er et omdrejningspunkt i bogen, der gør den specielt relevant for studerende og forskere ved professionshøjskolerne. Men bogen henvender sig til alle, der arbejder med praksisudvikling og problemorienterede projekter og har lyst til at prøve kræfter med aktionsforskning.

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

200,00 kr.

160,00 kr. ekskl. moms

+-
Bevægelse, leg og sundhed - i dagtilbud
Bevægelse, leg og sundhed handler om den del af pædagogens arbejde, der har med børns fysiske velbefindende og fysiske aktiviteter at gøre. Der er mange læringsmuligheder i bevægelses- og sundhedsfremmende aktiviteter, men det er ikke altid nok bare at sætte aktiviteter i gang, og så regne med, at alle ens mål med forløbet opfyldes. Det kræver viden, kompetencer og færdigheder som baggrund for den professionelles didaktiske overvejelser, både før, under og efter forløbet. Bogens sigte er både at give et praktisk og teoretisk grundlag for det pædagogiske arbejde med børn i vuggestue og børnehave og at inspirere til refleksion over spørgsmål som: Hvad er sundhed? Hvad er bevægelse? Og hvilken betydning har forskellige teoretiske tilgange til disse begreber for det pædagogiske arbejde? Sidste del af bogen består af praktiske aktiviteter, relateret til forskellige læringsperspektiver, som kan bruges som inspiration til det pædagogiske arbejde med sundhed og bevægelse. Bogen rummer løbende spørgsmål til refleksion. Den henvender sig både til pædagogstuderende og til færdiguddannede pædagoger, der arbejder i dagtilbud eller med børn i andre specialiserede tilbud. Anne Bahrenscheer, Kirsten Kortbek og Mathilde Sederberg er alle beskæftiget med undervisning, udvikling og forskning i bevægelse, idræt og sundhed på pædagoguddannelsen, Professionshøjskolen UCC

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

275,00 kr.

220,00 kr. ekskl. moms

+-
Studiegrupper
Hvordan får man en studiegruppe til at fungere? Normalt ønsker man at komme i gruppe med nogen, man fungerer godt med på et personligt plan. Men hvis man lærer at facilitere en gruppe og udvikler et professionelt sprog for samarbejde, kan man faktisk få langt de fleste grupper til at fungere – også selvom man ikke går i byen sammen. Skiftes man fx til at facilitere gruppens arbejde, bliver drøftelserne mere fokuserede, resultatskabende og inkluderende.   Ledelse og undervisere på uddannelser bør etablere en  professionel kultur om studiegruppernes samarbejde, herunder sammensætte grupperne og oplære de studerende i facilitering. En studiegruppetjeneste kan hjælpe grupperne, hvis de får problemer.   Bogen henvender sig især til studerende på lærer- og pædagoguddannelserne, men kan bruges af alle studiegrupper.

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

175,00 kr.

140,00 kr. ekskl. moms

+-

Vi bruger cookies på www.hansreitzel.dk

Det gør vi for at sikre en god brugeroplevelse og for at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre din oplevelse af siden. Hvis du klikker dig videre på siden, accepterer du samtidig vores brug af cookies. Læs mere om cookies