Efter- og videreuddannelser

Efteruddannelser, psykologi og psykoterapi

Filtrering
Sorter efter
  • Alfabetisk (A-Å)
  • Alfabetisk (Å-A)
  • Nyeste materialer

126 materialer

Født til kærlighed
Lige fra fødslen griber spædbarnets hånd fat om den voksnes fingre, og dets krop og hjerne søger instinktivt en tæt relation. Dette livsvigtige bånd mellem mennesker skabes og bliver gjort muligt gennem empati, der er vores helt særlige evne til at elske hinanden og dele hinandens følelser. Men meget tyder på, at vores evne til empati er truet - at der er et underskud af empati i vores moderne verden.   Født til kærlighed: Om empati – en livsvigtig og truet egenskab udforsker den kolossale betydning, empatien har i vores liv. Forfatterne beskriver, hvordan empati udvikles, hvilke betingelser der får den til at blomstre eller visne, hvorfor den er afgørende for vores trivsel og for et velfungerende samfund - og hvorfor den er en truet egenskab i den moderne verden. Bogen giver imidlertid også bud på, hvad vi kan gøre for at styrke empatien.   Bogen er skrevet af videnskabsjournalist Maia Szalavitz og børnepsykiater Bruce D. Perry og veksler mellem præsentation af den nyeste viden og forskning på området og gribende beretninger fra menneskers livshistorier. Forfatterne har tidligere udgivet Drengen, der voksede op som hund.

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

350,00 kr.

280,00 kr. ekskl. moms

+-
En ud af hundrede
Med denne bog bliver du klogere på, hvad skizofreni egentlig er, og på hvordan du kan genkende tegnene. Bogen er skrevet til dig, der arbejder med sårbare mennesker, eksempelvis som mentor, socialrådgiver eller pædagog. For selvom skizofreni i gennemsnit rammer én ud af hundrede, er tallet højere hos socialt udsatte end hos de mere ressourcestærke. Det øger risikoen for, at symptomerne drukner i komplekse vanskeligheder som hjemløshed og misbrug, ligesom det understreger vigtigheden af, at vi, der arbejder med sårbare mennesker, kender de tidlige tegn. I bogen får du eksempler på gode spørgsmål, du kan stille, ligesom diagnosen oversættes til dagligdags adfærd og letforståelige billeder. På den måde bliver du mere sikker i din rolle, sådan at du hurtigere kan sikre den hjælp, der er så uendelig vigtig. Anne Cathrine Bomann (f. 1983) er uddannet psykolog fra Københavns Universitet i 2011 og siden autoriseret af Psykolognævnet. Hun har erfaring fra både social- og hospitalspsykiatrien og er i skrivende stund ansat i Københavns Kommune, hvor hun arbejder med udredning af komplekse sociale og psykiske vanskeligheder hos sårbare unge.

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

275,00 kr.

220,00 kr. ekskl. moms

+-
Samtalen om sex
Mange mennesker har svært ved at tale om sex på en konstruktiv måde. Man skulle tro, det ikke var et problem, især når man overvejer hvor meget seksualitet fylder i medierne. Men der er nogle konkrete problemstillinger, der står i vejen for en god samtale om sex - og desværre også inden for sundhedssektoren. Denne bog, fyldt med praktiske tankeeksperimenter, refleksionsøvelser og teoretisk funderet viden, kan bruges til at udvikle ens kompetence. Den henvender sig primært til sundhedsprofessionelle, men alle, der vil blive bedre til at tale om sex, vil kunne drage nytte af den. “Der er brug for mere åbenhed i sundhedsvæsnet, hvor seksualitet er et så godt som fraværende tema. Med Samtalen om sex har Karina Kehlet Lins skrevet en meget vigtig lille bog om et meget stort emne. Det er i sjælden grad lykkedes for hende i en afslappet tone at formidle en ikke-dømmende, ikke-forudindtaget holdning til mennesker med forskellige former for seksuelle ønsker, lyster og behov. Bogen er gennemsyret af respekt og anerkendelse af den diversitet, der præger det seksuelle område. Hun har et godt blik for, at det normale har vidde grænser, og det er mit håb, at hendes bog vil finde vej ud på de sundhedsfaglige uddannelser og behandlingsinstitutioner, så de kommende generationer af sundhedspersonale vil blive bedre rustet til at bryde tabuet omkring seksualitet. Det vil vi alle komme til at nyde godt af.” Bo Møhl, professor, klinisk psykolog

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

250,00 kr.

200,00 kr. ekskl. moms

+-
Læring med kroppen forrest
Denne bog er skrevet til dem, der gerne vil vide noget om den nyeste kognitionsforskning, hvor man gør op med den reduktionistiske tankegang, at hjernen alene styrer vore mentale funktioner. Ifølge denne forskning foregår vores tænkning på begge sider af hjerneskallen, nemlig som en uadskillelig helhed af hjerne, krop og omverden. Læring med kroppen forrest er den naturlige måde, børn og unge lærer på, men også den foretrukne strategi i alle aldre, når der skal læres noget nyt. Vi er noget i kraft af, hvem vi er, hvad vi kan, og hvor vi befinder os. Vi tænker ikke med hjernen. Det er individet, der tænker og lærer noget, og kroppen er brobygger mellem hjerne og omverden. Dette synspunkt er en enaktiv tilgang til læring. Hænderne sætter gang i hjernens pandelapper, som er afgørende for den mentale udvikling. Samtidig bliver hænderne mere øvede, og det lukker op for endnu flere muligheder i ens omverden. Kroppens konkrete handlinger sætter skub i den abstrakte tænkning. De områder i hjernen, der aktiveres, når man fx slår søm i, bliver også aktiveret, når man bare sidder stille og tænker på at slå søm i. Hvorfor? Fordi ens forestillingsevne og fantasi bygger på konkrete erfaringer. Kropslige erfaringer danner begreber, som er grundlag for den sproglige udvikling. Den matematiske udvikling bygger ligeledes på kropslige erfaringer med tingenes antal, størrelse og indhold. Sociale relationer er også kropslige, da det meste af kommunikationen er non-verbal. Når daginstitutioner, skoler og uddannelser skærer de såkaldte praktiske, skabende fag væk til fordel for kundskaber, der skal leve op til standardiserede test, indsnævres børns og unges intelligens. De kunstneriske aktiviteter tilføjer nemlig de særlige former for tænkning, som ikke bare fremmer børns og unges kreative udvikling, men samtidig har en stor virkning på de discipliner, der indgår i standardiserede test. Bogens gennemgående tema er, at læringens kropslige fundament har afgørende betydning for livslang læring.

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

300,00 kr.

240,00 kr. ekskl. moms

+-
Den psykoterapeutiske holdning
Hvad vil det sige at forholde sig psykoterapeutisk til sine patienter? Hvad betyder det, når man taler om at tænke psykoterapeutisk om en problemstilling? Hvad implicerer det, at bruge sig selv psykoterapeutisk og møde en patient og dennes vanskeligheder med en dynamisk-relationel psykoterapeutisk holdning? Med denne bog giver Carsten René Jørgensen sit bud på en besvarelse af disse for det psykoterapeutiske arbejde helt centrale spørgsmål. Med afsæt i en dybtgående kritik af den medicinske forståelse af psykoterapi og forankret i den empiriske psykoterapiforskning argumenterer forfatteren for en dynamisk-relationel terapiforståelse, herunder beskrives de centrale elementer i den psykoterapeutiske holdning.

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

450,00 kr.

360,00 kr. ekskl. moms

+-
Mentalisering i familien
Mentalisering i familien er lettilgængelig, praksisorienteret og visuel. Den retter sig mod at støtte forældre i de mange udfordringer, der ligger i forældrerollen. Bogen samler den nyeste psykologiske teori om forældreskab og børns udvikling gennem barndom og ungdom. Forfatterne kommer med konkrete bud på, hvordan man i hverdagen mentaliserer i samspilssituationer med sit barn. Der er en indføring i begreber, pædagogiske redskaber og modeller til forældre og plejeforældre samt pædagoger og andre professionelle, der arbejder med at udvikle og støtte forældre i deres forældreskab. Mentaliseringsbegrebet er i bogen en katalysator for det daglige arbejde med at understøtte barnets udvikling og læring. Bogen sætter fokus på at styrke forældre og professionelle forældres egne mentaliseringsevner, som er det primære redskab. Mentalisering er evnen til at se bag om adfærd og derigennem have en viden om, hvad der sker i ens eget sind og i barnets sind – på de forskellige udviklingsstadier, der er naturlige i barnets og den unges opvækst. Der er i alt seks praksisdele med tilhørende modeller og beskrivelser: 1. Grundbegreber i mentaliseringsteorien 2. Havuniverset – en måde at tænke forældreskab på, hvor barnets udviklingsrejse er i centrum. 3. Barnets udvikling – inddelt efter udviklingsperioderne 0-3, 4-8, 9-12 og 13-18 år. 4. Mentaliseringsværktøjskassen – med redskaber, der fremmer udvikling af hensigtsmæssig adfærd. 5. Barndommens betydning og den mentaliserende familie – redskaber til at forstå betydningen af sin egen bagage og evnen til at se sig selv udefra som forælder samt et perspektiv på familien som gruppe, struktur og organisation. 6. Udfordringer i børneopdragelse – omfatter en række temaer i forældreskab og udvikling på tværs af alder og køn: alkohol, mobning, seksualitet, skilsmisse m.m.

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

400,00 kr.

320,00 kr. ekskl. moms

+-
Den neuroaffektive billedbog 2
Den neuroaffektive billedbog 2 giver i tekst og tegninger et overblik over den udvikling af identitet, samarbejdsfærdigheder og gruppetilhør, der finder sted i barndommen og ungdommen. Langt størstedelen af de input, hjernen får, er ubevidste og ordløse, og med illustrationerne håber forfatterne at vække læserens usproglige genkendelse af begreber som fx socialisering og personlighed. Vi følger barnets udvikling fra de første erfaringer med jævnaldrende i toårsalderen og til ungdommens etablering af gruppeidentitet – og ser på, hvordan tyve års utallige samspil er med til at udvikle den voksnes personlighed og socialisering. Den neuroaffektive billedbog 2 er en selvstændig fortsættelse af Den neuroaffektive billedbog, der især handlede om de første leveår og om de samspil med omsorgspersonerne, der skal til, for at hjernen og personligheden kan modnes og fungere godt i voksenlivet. Begge bøger henvender sig til blandt andre behandlere, psykologer, psykoterapeuter og pædagoger.  

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

300,00 kr.

240,00 kr. ekskl. moms

+-
Supervision af psykoterapi og andet behandlingsarbejde
Supervision af psykoterapi og andet behandlingsarbejde fremstiller den kliniske supervisions mange problemstillinger og dilemmaer på en praktisk og anvendelsesorienteret måde. Bogen beskæftiger sig bl.a. med supervisionens afgrænsning i forhold til andre interventioner, supervisors mange forskellige roller, opgaver og funktioner, supervisionens rammer, materiale og proces samt etablering af en supervisionskontrakt. Andre kapitler handler om vurdering af supervisandens faglige kompetencer, forholdet mellem supervisor og supervisand, parallelprocesser, supervision i gruppe og af arbejde med børn og unge samt supervisoruddannelse. Bogen henvender sig til primært til psykologer, læger og andet social- og sundhedsfagligt personale, der står over for at skulle påbegynde deres første supervisioner. Som sådan kan Supervision af psykoterapi og andet behandlingsarbejde læses som en grundbog. Bogen giver også supervisander et nyttigt indblik i, hvad supervision er, og hvad de kan forvente og kræve af deres supervisor. Endelig tilbyder bogen ny inspiration til mere erfarne supervisorer, der trods mange års supervisionspraksis måske aldrig har modtaget en formel indføring i supervisionsteori. Bogens forfattere er erfarne kliniske psykologer. De har begge publiceret bøger og artikler om bl.a. psykoterapi og supervision, de har et stort teoretisk kendskab til området, har forsket i supervision og været tilrettelæggere af og lærere ved en række supervisoruddannelser. Sammen har de bl.a. udgivet bøgerne Supervision af psykoterapi. Teori og praksis (Akademisk forlag, 2007) og Psykoterapeutisk praksis på psykodynamisk grundlag (Hans Reitzels Forlag, 2013).

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

350,00 kr.

280,00 kr. ekskl. moms

+-
Ruminationsfokuseret kognitiv adfærdsterapi for depression
Rumination er en central sårbarhedsfaktor og vedligeholdelsesfaktor for depression, og alligevel har den vist sig modstandsdygtig over for forandring og vanskelig at behandle. Denne manual – skrevet af en førende kliniker og forsker – præsenterer en empirisk baseret tilgang til behandling af klienter med alvorlig og kronisk depression gennem direkte håndtering af negativ rumination. Ruminationsfokuseret kognitiv adfærdsterapi for depression kombinerer nøje afpassede elementer af kognitiv adfærdsterapi med forestilling, visualisering og medfølelsesbaserede teknikker. Bogen, der er fyldt med casemateriale og indsigtsfuld klinisk vejledning, rummer alt det, der er nødvendigt for at implementere denne innovative 12 timers behandlingsform. Bogen, der giver en syntese af mange års eksperimentel forskning og klinisk erfaring i form af en enkel og effektiv tilgang, vil være interessant for enhver, der behandler patienter med depression, herunder kliniske psykologer, psykiatere, kliniske socialrådgivere, rådgivere inden for sundhed og undervisning samt psykiatriske sygeplejersker. Af særligt indhold skal nævnes øvelser i refleksion og læring for terapeuter og 10 reproducerbare handouts for klienter, som kan downloades og printes fra bogens hjemmeside. Edward R. Watkins, ph.d., CPsychol, er professor i eksperimentel og anvendt klinisk psykologi ved universitetet i Exeter, UK, og leder af Mood Disorders Centre og Study of Maladaptive to Adaptive Repetitive Thought (SMART) Lab. Dr. Watkins har praktiseret som kognitiv adfærdsterapeut gennem 20 år med speciale i depression.

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

500,00 kr.

400,00 kr. ekskl. moms

+-
Ruminationsfokuseret kognitiv adfærdsterapi for depression - manual til gruppeterapi
Ruminationsfokuseret kognitiv adfærdsterapi for depression er en manual til gruppeterapi. Bogen beskriver indholdet af et standardiseret gruppeforløb på 11 sessioner med tilhørende handoutmateriale til deltagerne. Denne nye kognitive adfærdsterapeutiske behandling er udviklet af professor Edward R. Watkins. Manualen kan læses i sammenhæng med bogen Ruminationsfokuseret kognitiv adfærdsterapi for depression, der præsenterer den teoretiske og empiriske baggrund, principper og metoder samt kliniske vignetter og eksempler. Manualen er empirisk efterprøvet og har vist bedre behandlingseffekt i sammenligning med klassisk kognitiv adfærdsterapi i et dansk randomiseret, kontrolleret forsøg blandt psykiatriske patienter med depression. Den tilbyder en konkret og praktisk beskrivelse af indhold og fremgangsmåde ved udførelsen af Ruminationsfokuseret kognitiv adfærdsterapi i gruppe og henvender sig psykologer og andet behandlingspersonale. Stine Bjerrum Møller, specialpsykolog i psykiatri, ph.d. Chefpsykolog, Psykiatrisk Center Nordsjælland, Region Hovedstadens Psykiatri. Morten Hvenegaard, psykolog, ph.d. Post doc, Psykiatrisk Forskningsenhed, Psykiatrien Region Sjælland. Morten Kistrup, specialist i psykoterapi. Afsnitsleder af Ambulatoriet for psykoterapeutisk udvikling, Psykoterapeutisk Center Stolpegård, Region Hovedstadens Psykiatri.

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

250,00 kr.

200,00 kr. ekskl. moms

+-

Vi bruger cookies på www.hansreitzel.dk

Det gør vi for at sikre en god brugeroplevelse og for at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre din oplevelse af siden. Hvis du klikker dig videre på siden, accepterer du samtidig vores brug af cookies. Læs mere om cookies