Spring til hovedindhold
Socialt retfærdig pædagogik

Socialt retfærdig pædagogik

I teori og praksis

SOCIALT RETFÆRDIG PÆDAGOGIK tilbyder en diversitetssensitiv pædagogisk tilgang til arbejdet med social ulighed i skolen.
Bogen giver bud på, hvordan lærere i teori og praksis kan forholde sig til uligheder i elevgruppen, blandt andet køn, etnicitet og socialklasse. Målet er at skabe lige deltagelsesmuligheder for alle børn i klassen gennem det, der i bogen betegnes som en socialt retfærdig pædagogik.


SOCIALT RETFÆRDIG PÆDAGOGIK retter sig mod grundfagligheden i læreruddannelsen.

Hør Laila Lagermann fortælle mere om lærerfaget som håndværksfag
Pædagogik

"Lærerfaget er et håndværksfag"

Hør Laila Lagermann fortælle mere om refleksionsspørgsmål i bogen, som taler direkte ind i praktikken. Refleksionsspørgsmålene handler fx om køn og kønnede ord, som man kan komme til at bruge i sin undervisning. Spørgsmålene er dialogbaseret, og hjælper til at sætte fokus på en socialt retfærdig pædagogik.
Laila Lagermann fortæller om bogen 'Socialt retfærdig pædagogik'
Pædagogik

"Bogen handler om ulighed i elevgruppen, og hvordan man som lærer kan tage bestik af den ulighed"

Laila Lagermann forklarer i denne video, hvordan hun i bogen Socialt retfærdig pædagogik, gør op med lighedsbegrebet. "I stedet for lighed, skal man tænke i retfærdighed."