Læsning og læseundervisning (i-bog)

Læsning og læseundervisning er en grundbog om læsning. Bogen rummer aktuel, forskningsbaseret viden om læsning med central betydning for undervisningen – bl.a. principperne i dansk skrift, læseprocesser, metoder i læseundervisning og læsevanskeligheder.

3. udgave er opdateret og indeholder nyskrevne kapitler om læserforståelse og de tidlige forudsætninger for forståelse. I denne 3. udgave er der flere eksempler på, hvordan den almene viden om læsning har betydning for praksis, og der er flere forslag til læseraktiviteter.

Læsning og læseundervisning udgør et væsentligt grundlag for enhver læseundervisers praksis.

Carsten Elbro, dr.phil., er professor i læsning ved Københavns Universitet, hvor han leder Center for Læseforskning.

Dette er en i-bog, en digital udgave af den trykte bog, suppleret med digitale værktøjer som fx oplæsning, søge- og notefunktion. I-bogen kan læses på computer, tablet og smartphone overalt, hvor der er internetadgang.

Læsning og læseundervisning (i-bog)

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Fakta

ISBN:
9788741262581
Udgave:
3
Udgivelsesdato:
01. januar 2015
Sider:
375
Redaktør:
Anne Grete Holtoug

ANMELDELSER

"Denne udgave er en opdatering af bogen fra 2006 med udgangspunkt i den nyeste forskning på området. Bogen henvender sig til undervisere i grundskolen og vil være oplagt at anvende ved uddannelse og videreuddannelse af lærere.
Opdateringen sker via nyskrevne kapitler om læseforståelse og de tidlige forudsætninger for forståelse. Derudover er der ændringer i de enkelte kapitler samt et øget fokus på læseaktiviteter og undervisningsopgaver. Bogen er mere praksisorienteret end tidligere udgaver, hvilket gør den til et bedre værktøj for undervisere, samtidig med at det gør læseundervisningen mere konkret og nærværende for lærestuderende."

Henrik Munch Jørgensen

Lektørudtalelse

03. oktober 2014

”Bogen er netop udkommet i 3. udgave, der både er opdateret og udvidet betragteligt i forhold til tidligere udgaver.
Elbros bog er klassisk forskningsformidling. Den giver indsigt i en række interessante diskussioner, afliver sejlivede myter og går i clinch med komplekse emner. Alt sammen formidlet på en måde, så langt de fleste vil få et stort udbytte af læsningen. På den måde lykkes bogen glimrende. Hvorfor er det ifølge Elbro så afgørende med god læseforskning? Selvfølgelig fordi folkeskolen har brug for det, men der er faktisk en mere eksistentiel pointe med projektet, som Elbro afslører til slut i sin bog. Han skriver:
”Læsevanskeligheder har alvorlige konsekvenser for børns glæde ved at gå i skole, for deres selvopfattelse, for deres faglige udvikling, for deres valg af uddannelse og deres senere job og sociale status”. Det er altså ikke småting, man roder sig ud i, når man gerne vil undervise indskolingen i læsning!
Elbro formidler sit stof på en pædagogisk og klar måde. Hvert kapitel indledes med nogle punkter, der opsummerer ”Hensigten med dette kapitel”, ligesom hvert kapitel afsluttes med en stramt skrevet ”Sammenfatning”.
[…]Med de rigtige metoder og den rigtigt uddannede underviser, så kan de fleste børn flytte sig meget langt i deres læsefærdigheder. Ideerne herfor leverer Elbro i en velskrevet og engageret form i denne bog.”

Michael Agerbo Mørch

Kulturkapellet

29. oktober 2014

Vi bruger cookies på www.hansreitzel.dk

Det gør vi for at sikre en god brugeroplevelse og for at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre din oplevelse af siden. Hvis du klikker dig videre på siden, accepterer du samtidig vores brug af cookies. Læs mere om cookies