Jeg kan ikke gå til eksamen, jeg har fået klimaangst
Skoleledelse, mistrivsel og formålet, der blev væk
Der er trivselsproblemer blandt danske unge, og det smitter af i uddannelsessektoren. Det er de færreste nok i tvivl om. Men hvad er roden til problemerne, og hvordan kommer vi dem til livs? Det er de spørgsmål, bogens forfatter Birgitte Vedersø giver sig i kast med at svare på. Det gør hun bramfrit, med både kærlighed og kritik og ved hjælp af mange illustrative eksempler fra hverdagen i skolen.
Bogen tager sit udgangspunkt i gymnasieskolen, hvor forfatteren har været rektor i 23 år, men den er også brugbar i forhold til andre skoleformer. Den kan bruges i uddannelse og faglig udvikling af skoleledere og lærere, men den er lige så relevant for alle andre, der har en interesse i unge og uddannelse, fx forældre og politikere.
Som Birgitte Vedersø skriver i sit afsluttende opråb, så er der behov for refleksion og forandring hos alle disse parter, hvis skolen skal tilbage til sit formål, nemlig at danne og uddanne vores unge. Et formål, som det ifølge forfatteren bliver stadigt sværere at opfylde, når hensynet til fællesskabet må vige for et stadigt større fokus på individuel trivsel.