Hvad vi taler om, når vi taler om at lære
MED FORORD AF SVEND BRINKMANN
"Vi må tale om læring for at erkende læringssprogets tomhed. Det gør Skovmand og Tanggaard, og så samler de en rig og broget buket af eksempler på, at mennesker lærer noget. Det er dybt inspirerende." (Forordet findes som ekstramateriale)
KLIK HER FOR AT HENTE BOGENS FIGURER
Grundskolen er i dag domineret af et indholdsløst sprog om læring, som definerer skolens praksis som læring. Forfatterne mener, at det begrænser læreres muligheder for at tage folkeskolens formål på ordet og leve ordentligt op til det. Hvad vi taler om, når vi taler om at lære præsenterer os derfor for et mere nuanceret begreb om det at lære, som gør fordybelse og åndsfrihed til pejlemærker.
Bogen henvender sig til alle, som arbejder med børn og unge, der skal lære noget for bedre at forstå og kunne tage del i den verden, de lever i.

Fås som
- Bog
- i-bog
Fakta
Ekstramaterialer
ISBN: | 9788741274249 |
Udgave: | 1 |
Udgivelsesdato: | 01. december 2020 |
Sider: | 218 |
Redaktør: | Henrik Juul |
ANMELDELSER
Bogen er skrevet i et lettilgængeligt sprog med mange eksempler fra forfatternes forskning og med mange eksempler fra forfatternes konkrete hverdag. Det giver også et særligt perspektiv, at der inddrages filosoffer og forfattere sammen med matematikelever fra 4. klasse. (…) Det er en bog, der gerne må blive læst. Det er en bog, man kan lære noget af og som man kan tale om.
Bodil Christensen
Folkeskolen
02. december 2020Bogen har flere vigtige formål ud over at skabe debat. Den forklarer, hvad skolens opgave går ud på, og den går i dybden med de udfordringer, der opstår når skolen bliver domineret af et indholdsløst læringssprog. (…) Ud over viden og indsigt, indeholder den en række praktiske eksempler og illustrationer til at understrege pointerne, og den er skrevet i et sprog, der kan læses af alle.
Jeanette Sjøberg
Netavisen Pio
04. december 2020Det er en spændende og livlig bog, der tager ét af de store, pædagogiske metaemner om læringsbegrebet ved vingebenet. Ikke i en stram, universitetsagtig stil, men med en direkte tone, mange sceneskift, mange cases skrevet i et sprog, der er til at forstå, selv om man ikke har læst pædagogik på universitetet. (…) Men bogen er også opbyggelig. Den er udformet med syv afsnit som syv lærestykker med spørgsmål til drøftelse efter hvert afsnit.
Erik Schmidt
Medlemsblad Odense Lærerforening
09. december 2020