Spring til hovedindhold
Fra Kant til Steen

Fra Kant til Steen

En samtale om skolens raison d'être

Hvordan skal vi forstå skolens elever, og hvad er skolens ærinde med dem? Hvor går grænsen mellem skolen og dens omverden, og hvad er relationen hen over denne ”kantsten”? Hvad er i det hele taget skolens raison d’être?

Fra Kant til Steen er skrevet i et let forståeligt sprog. Der er skruet op for brugen af humor, når forfatterne analyserer formålsparagraffen for forskellige syn på skolen, dens omverden og elever. De filosofiske hjælpere er bl.a. filosoffen Immanuel Kant og de humoristiske bl.a. figurerne fra tegneserien Steen & Stoffer – deraf bogens titel.

Fra Kant til Steen inviterer til en ny samtale om skolens raison d’être. Fokus er på selve skolen og dens eksistens, kvalitet og berettigelse. Og ikke så meget på det, vi normalt drøfter, nemlig dens output, problemer og metoder.

Bogen er skrevet til dig, der er interesseret i folkeskolen. Enten fordi du uddanner dig til at arbejde der, du arbejder der, du har børn der, du er politisk interesseret eller blot interesseret i folkeskolen som en af velfærdsstatens vigtigste institutioner.

Bjarke Malmstrøm Jensen og Vincent F. Hendricks fortæller om pointerne i deres bog Fra Kant til Steen
Pædagogik

"Hele ideen om 'forberedelse til demokrati' sætter i princippet børn uden for demokratiet"

Det er en kritik forfatterne rejser i forhold til skolens formålsparagraf. De oplever et modsætningsforhold i, hvordan  formålsparagraffen forstår og definerer børns position i samfundet - og særligt børns mulighed for demokratisk deltagelse.