Medier, politik og samfund
Medierne omtales ofte som den fjerde statsmagt: en kulegravende, demokratisk institution, der holder politikere og magthavere under opsyn.
Men relationen mellem politik, medier og samfund er i praksis mere kompleks. Medierne ansporer magthaverne til at holde sig på måtten; men politikere, interesseorganisationer og andre magtfulde institutioner søger samtidig i høj grad at styre mediedagsordenen. Desuden er mediedækningen præget af, hvad der falder i offentlighedens smag. Endelig er spørgsmålet, hvad vi overhovedet forstår ved en medieoffentlighed i en virkelighed præget af sociale medier, hvor privatpersoner i vidt omfang genererer medieindholdet og kommunikerer om politik og samfundsforhold på nye måder.
Medier politik og samfund giver en indføring i mediernes samfundsmæssige betydning igennem i en række nedslag:
- Det danske mediesystem
- Medialiseringen af politik og samfund
- Demokrati og offentlighed
- Partierne og medierne
- Nyhedsdækning og politik
- Valgkampe og medier
- Framing og politisk holdningsdannelse
- Politisk deltagelse og viden
- Interesseorganisationer og medier
- Politisk aktivisme
- Politiske skandaler
- Nye medier og offentlighed
Redigeret af Thomas Olesen, lektor i statskundskab på Aarhus Universitet.

Fås som
- Bog
- i-bog
Samme serie
Fakta
Fås som
- Bog
- i-bog
Fås som
- Bog
Teorier om dansk udenrigspolitik efter den kolde krig
Pris pr. stk.
300,00 kr.
240,00 kr. ekskl. moms
Fås som
- Bog
- i-bog
Fås som
- Bog
- i-bog
Fås som
- Bog
Fås som
- Bog
- i-bog
Fås som
- Bog
- i-bog
Fås som
- Bog
Statsdannelse, regimeforandring og økonomisk udvikling
Pris pr. stk.
340,00 kr.
272,00 kr. ekskl. moms
Fås som
- Bog
- i-bog
Fås som
- Bog
Fås som
- Bog
- i-bog
Fås som
- Bog
- i-bog
Fås som
- Bog
- i-bog
Fås som
- Bog
Fås som
- Bog
- i-bog
Fås som
- Bog
- i-bog
Fås som
- Bog
- i-bog
Fås som
- Bog
- i-bog
ANMELDELSER
"en bog, som virkelig går i dybden med kommunikation i en omskiftelig verden, hvor internettet forandrer medialiseringen med nærmest lynets hast. Udover målgruppen - de kommunikationsstuderende - er dette også en bog, som enhver blogger og alle, der gerne vil arbejde med medier bør læse (...) Bogen får de fulde seks stjerner ud af seks mulige for den opdaterede lærebog i kommunikation, som alle vil blive klogere af at læse"
Henrik Blunck
Anmeldt Bog
15. september 2017"en bog, som virkelig går i dybden med kommunikation i en omskiftelig verden, hvor internettet forandrer medialiseringen med nærmest lynets hast. Udover målgruppen - de kommunikationsstuderende - er dette også en bog, som enhver blogger og alle, der gerne vil arbejde med medier bør læse (...) Bogen får de fulde seks stjerner ud af seks mulige for den opdaterede lærebog i kommunikation, som alle vil blive klogere af at læse"
Henrik Blunck
Anmeldt Bog
15. september 2017