Medier, politik og samfund af Anne Skorkjær Binderkrantz m.fl.
Spring til hovedindhold
Forsideillustration til Medier, politik og samfund

Medier, politik og samfund

Medierne omtales ofte som den fjerde statsmagt: en kulegravende, demo­kratisk institution, der holder politikere og magthavere under opsyn.

Men relationen mellem politik, medier og samfund er i praksis mere kompleks. Medierne ansporer magthaverne til at holde sig på måtten; men politikere, interesseorganisationer og andre magtfulde institutioner søger samtidig i høj grad at styre mediedagsordenen. Desuden er medie­dækningen præget af, hvad der falder i offentlighedens smag. Endelig er spørgsmålet, hvad vi overhovedet forstår ved en medieoffentlighed i en virkelighed præget af sociale medier, hvor privatpersoner i vidt omfang genererer medieindholdet og kommunikerer om politik og samfundsfor­hold på nye måder.

Medier politik og samfund giver en indføring i mediernes samfundsmæs­sige betydning igennem i en række nedslag:

  • Det danske mediesystem
  • Medialiseringen af politik og samfund
  • Demokrati og offentlighed
  • Partierne og medierne
  • Nyhedsdækning og politik
  • Valgkampe og medier
  • Framing og politisk holdningsdannelse
  • Politisk deltagelse og viden
  • Interesseorganisationer og medier
  • Politisk aktivisme
  • Politiske skandaler
  • Nye medier og offentlighed

Redigeret af Thomas Olesen, lektor i statskundskab på Aarhus Universitet.

 

Offentlig forvaltning

Pris pr. stk.

490,00 kr.

392,00 kr. ekskl. moms

Fås som

  • Bog
  • i-bog
Offentlig politik

Pris pr. stk.

380,00 kr.

304,00 kr. ekskl. moms

Fås som

  • Bog
  • i-bog
Den politiske filosofis historie

Pris pr. stk.

520,00 kr.

416,00 kr. ekskl. moms

Fås som

  • Bog
  • i-bog