Medier, politik og samfund

Medierne omtales ofte som den fjerde statsmagt: en kulegravende, demo­kratisk institution, der holder politikere og magthavere under opsyn.

Men relationen mellem politik, medier og samfund er i praksis mere kompleks. Medierne ansporer magthaverne til at holde sig på måtten; men politikere, interesseorganisationer og andre magtfulde institutioner søger samtidig i høj grad at styre mediedagsordenen. Desuden er medie­dækningen præget af, hvad der falder i offentlighedens smag. Endelig er spørgsmålet, hvad vi overhovedet forstår ved en medieoffentlighed i en virkelighed præget af sociale medier, hvor privatpersoner i vidt omfang genererer medieindholdet og kommunikerer om politik og samfundsfor­hold på nye måder.

Medier politik og samfund giver en indføring i mediernes samfundsmæs­sige betydning igennem i en række nedslag:

  • Det danske mediesystem
  • Medialiseringen af politik og samfund
  • Demokrati og offentlighed
  • Partierne og medierne
  • Nyhedsdækning og politik
  • Valgkampe og medier
  • Framing og politisk holdningsdannelse
  • Politisk deltagelse og viden
  • Interesseorganisationer og medier
  • Politisk aktivisme
  • Politiske skandaler
  • Nye medier og offentlighed

Redigeret af Thomas Olesen, lektor i statskundskab på Aarhus Universitet.

 

En del af serien Statskundskab
Medier, politik og samfund

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Samme serie

Fakta

Klasse

Klasse

Pris pr. stk.Ikke på lager

290,00 kr.

232,00 kr. ekskl. moms

Fås som

  • Bog

ANMELDELSER

"en bog, som virkelig går i dybden med kommunikation i en omskiftelig verden, hvor internettet forandrer medialiseringen med nærmest lynets hast. Udover målgruppen - de kommunikationsstuderende - er dette også en bog, som enhver blogger og alle, der gerne vil arbejde med medier bør læse (...) Bogen får de fulde seks stjerner ud af seks mulige for den opdaterede lærebog i kommunikation, som alle vil blive klogere af at læse"
 

Henrik Blunck

Anmeldt Bog

15. september 2017