Relationskompetent praksis af Louise Klinge
Spring til hovedindhold
Forsideillustration til Relationskompetent praksis

Relationskompetent praksis

i pædagogiske kontekster

Lærere og pædagogers interaktion med børn og unge har afgørende betydning for børnenes trivsel, læring og fællesskaber. Louise Klinge har gennem sin forskning peget på centrale forudsætninger for, at lærere og pædagoger kan lykkes med at indgå i udviklingsstøttende samspil med børn og unge, og hun har givet et fagligt sprog til dette samspil – den relationskompetente praksis. 

Denne bog er en gennemreviderede udgave af Lærerens Relationskompetence fra 2017, og bygger på et udvidet fundament af empiri og teoretiske kilder, der formidles med blik for praksis. Den rummer nye, stærke eksempler, øvelser og refleksionsspørgsmål, der styrker pædagogiske drøftelser og kvalificerer praksis hos både studerende, lærere, pædagoger, PPR-medarbejdere og ledere. 

Bogen oplyser også beslutningstagere om de rammer og arbejdsbetingelser, der er nødvendige for, at lærere, pædagoger og ledere kan lykkes i skole, fritidsliv og ungdomsuddannelse. Kun med de rette betingelser kan intentionen om at bidrage positivt til alle børn og unges liv og fremtid realiseres.