Dannelse i uddannelsessystemet

Dannelse i uddannelsessystemet

Beskrivelse

ANMELDELSER

Fakta

Dannelse bruges ofte som et kritisk begreb for alt det, der også er vigtigt at lære og kunne, men som ikke lader sig beskrive under uddannelsers indhold og mål. Hvis dannelse skal fremmes i uddannelse, kræver det imidlertid en afklaring af dannelse som begreb og en bestemmelse af dannelsesprocesserne på de forskellige niveauer af uddannelsessystemet.

I Dannelse i uddannelsessystemet forstås dannelse som den tredje dimension af uddannelse, der ikke angår viden og kompetencer, men derimod måden, man forholder sig på. Tendenser i samtiden peger på, at dannelse bliver afgørende fremover både for det at blive menneske i samfundet og for det at blive arbejdskraft på arbejdsmarkedet. Det sidste handler om at forholde sig professionelt i sin profession og betegnes professionsdannelse, hvilket omfatter professionel dømmekraft, vilje til arbejde, kreativitet og innovation.

I denne bog forsøger forfatteren at bestemme, hvad almendannelse og professionsdannelse er i uddannelsessystemet: I dagtilbud er legen central for det lille barns dannelse. I skolen er humor det større barns måde at være kreativ på. På ungdomsuddannelser er personlig smag og udtryk vigtig for den unges personlighedsdannelse. På videregående uddannelser bliver social, økonomisk, teknisk eller kognitiv innovation afgørende i fremtiden.

Bogen henvender sig til bachelor-, kandidat- og masterstuderende på professionshøjskoler og universiteter samt til forskere og praktikere inden for uddannelsesverdenen.

Lars Geer Hammershøj er cand.mag. i idéhistorie, ph.d. i sociologi og ansat som lektor ved DPU, Aarhus Universitet. Bogen udgør sidste del i forfatternes trilogi om dannelse.