Lars Geer Hammershøj

Dannelse i uddannelsessystemet
Dannelse bruges ofte som et kritisk begreb for alt det, der også er vigtigt at lære og kunne, men som ikke lader sig beskrive under uddannelsers indhold og mål. Hvis dannelse skal fremmes i uddannelse, kræver det imidlertid en afklaring af dannelse som begreb og en bestemmelse af dannelsesprocesserne på de forskellige niveauer af uddannelsessystemet. I Dannelse i uddannelsessystemet forstås dannelse som den tredje dimension af uddannelse, der ikke angår viden og kompetencer, men derimod måden, man forholder sig på. Tendenser i samtiden peger på, at dannelse bliver afgørende fremover både for det at blive menneske i samfundet og for det at blive arbejdskraft på arbejdsmarkedet. Det sidste handler om at forholde sig professionelt i sin profession og betegnes professionsdannelse, hvilket omfatter professionel dømmekraft, vilje til arbejde, kreativitet og innovation. I denne bog forsøger forfatteren at bestemme, hvad almendannelse og professionsdannelse er i uddannelsessystemet: I dagtilbud er legen central for det lille barns dannelse. I skolen er humor det større barns måde at være kreativ på. På ungdomsuddannelser er personlig smag og udtryk vigtig for den unges personlighedsdannelse. På videregående uddannelser bliver social, økonomisk, teknisk eller kognitiv innovation afgørende i fremtiden. Bogen henvender sig til bachelor-, kandidat- og masterstuderende på professionshøjskoler og universiteter samt til forskere og praktikere inden for uddannelsesverdenen. Lars Geer Hammershøj er cand.mag. i idéhistorie, ph.d. i sociologi og ansat som lektor ved DPU, Aarhus Universitet. Bogen udgør sidste del i forfatternes trilogi om dannelse.

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

275,00 kr.

220,00 kr. ekskl. moms

+-
Kreativitet - et spørgsmål om dannelse
I Kreativitet – et spørgsmål om dannelse indkredser og definerer Lars Geer Hammershøj begrebet kreativitet og udvikler på den baggrund en ny kreativitetspædagogik. Bogens udgangspunkt er det øgede fokus på kreativitet i videnssamfundet og det faktum, at der mangler viden om, hvad kreativitet er, og hvordan det fremmes. Bogens bærende tese er, at kreativitet kan forstås som en dannelsesproblematik i den forstand, at kreativitet og dannelse er baseret på de samme sanselige kræfter. Kreativitet kan af samme grund ikke læres, da det ikke er en evne eller kompetence, men må dannes. Kreativitetspædagogik bliver derfor et spørgsmål om at danne sanselige kræfter og samspillet mellem dem. Sammenhængen mellem kreativitet og dannelse kan også på anden måde forklare, hvorfor kreativitetspædagogik kan hjælpe med at forebygge normalvanskeligheder og psykiske og sociale problemer, der har rod i samtidens vilkår for dannelse, hos børn og unge.   Bogen er en videnskabelig bog, skrevet i en tilgængelig form. Dens primære målgruppe er bachelor-, kandidat- og masterstuderende inden for pædagogik og uddannelse på universiteter og professionshøjskoler, forskere inden for disse fag samt praktikere med tilsvarende uddannelse eller baggrund, og derudover andre interesserede inden for de æstetiske, kreative og innovative fag og brancher.   Lars Geer Hammershøj er ph.d. og lektor ved institut for pædagogik ved DPU. Bogen er en del af et forskningsprojekt af samme navn, støttet af Egmont Fonden.  

Fås som

  • Bog

Bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

275,00 kr.

220,00 kr. ekskl. moms

+-

Vi bruger cookies på www.hansreitzel.dk

Det gør vi for at sikre en god brugeroplevelse og for at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre din oplevelse af siden. Hvis du klikker dig videre på siden, accepterer du samtidig vores brug af cookies. Læs mere om cookies