Dialog om undervisning

Pædagogisk ledelse med fokus på fag

Dialog om undervisning handler om, hvordan skolens personale kan udvikle fælles tanker om undervisning. Bogen foreslår, at man bygger de fælles tanker op om, at eleverne:

  • undersøger, for i alle skolens fag skal eleverne arbejde undersøgende og derfor undervises i at stille undersøgelsesspørgsmål, bruge kilder m.m.
  • fremstiller, for i mange fag skal eleverne fremstille noget, tekster, ting, mad, og udforske og formulere sig om såvel proces som produkt.
  • kommunikerer, for i alle fag skal eleverne undervises i kommunikation om fag og med fag. 

Bogens falder i tre dele. Del 1 lægger op til dialog om det fælles i fagene, del 2 om det særlige i udvalgte fag og del 3 til dialog om, hvordan en undersøgende undervisning afspejles i årsplan, overvejelser over progression m.m.

Dialog om undervisning henvender sig til lærerstuderende og til grundskolernes meget forskellige personale, som skal arbejde sammen om undervisning af skolens elever.

Dialog om undervisning

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Fakta

Ekstramaterialer

ISBN:
9788741268729
Udgave:
1
Udgivelsesdato:
03. maj 2021
Sider:
144
Redaktør:
Henrik Juul

ANMELDELSER

Bogen har mange vigtige pointer og vidner om en forfatter, der ved, hvad hun skriver om. Som læser er man i stærke faglige hænder. Bogen henvender sig til både lærerstuderende, lærere, vejledere og pædagogiske ledere i grundskolen, der gerne vil have inspiration og input til, hvordan der skabes mere dialog om undervisningen med fokus på fagene, deres særegenhed og det, de har til fælles. Det er en bog, der er let tilgængelig og god at læse, så man med udgangspunkt i fagene kan udvikle skolen i en fælles retning.

Hele anmeldelsen

Christina Hostrup

Folkeskolen

17. juni 2021