Kvalitativ udforskning af hverdagslivet
Forfatteren viser, hvordan hverdagslivsmateriale som bøger, tv, internettet, medierne og samtaler og samspil i hverdagen kan bidrage til vores forståelse af mere omfattende sociale spørgsmål. Bogen hjælper læseren med at udvikle en disciplineret og analytisk-teoretisk bevidsthed og viser, hvordan mindre kan være mere i kvalitativ forskning. Hvert kapitel præsenterer teoretiske værktøjer til at tænke med og viser, hvordan de kan anvendes i konkret arbejde med hverdagslivsmateriale.
Svend Brinkmann er professor i psykologi ved Institut for Kommunikation ved Aalborg Universitet.

Fås som
- Bog
Fakta
ISBN: | 9788741256634 |
Udgave: | 1 |
Udgivelsesdato: | 15. juli 2013 |
Sider: | 280 |
Redaktør: | Mette Schilling |
ANMELDELSER
"Her er god inspiration at hente for
os, som er interesserede i kvalitativ
forskning og i hverdagsliv.
[...] Kvalitativ udforskning af hverdagslivet finder sted i skæringspunktet mellem forskerens liv på den ene side og det mere omfattende samfundsmæssige og kulturelle liv på den anden side.
Bogen er virkelig en guide, hvor læseren føres ved hånden. Opbygningen af de enkelte kapitler er overskuelig, systematisk, og der afsluttes med resumé og forslag til øvelser med udgangspunkt i kapitlets tema. Forfatteren er engageret og inviterer til fordybelse. Der er mange tilgængelige henvisninger og opfordringer til at fremlægge og publicere og om nødvendigt henvende sig til forfatteren for at få idéer til, hvor de kvalitative hverdagslivsanalyser kan præsenteres."
[...] Kvalitativ udforskning af hverdagslivet finder sted i skæringspunktet mellem forskerens liv på den ene side og det mere omfattende samfundsmæssige og kulturelle liv på den anden side.
Bogen er virkelig en guide, hvor læseren føres ved hånden. Opbygningen af de enkelte kapitler er overskuelig, systematisk, og der afsluttes med resumé og forslag til øvelser med udgangspunkt i kapitlets tema. Forfatteren er engageret og inviterer til fordybelse. Der er mange tilgængelige henvisninger og opfordringer til at fremlægge og publicere og om nødvendigt henvende sig til forfatteren for at få idéer til, hvor de kvalitative hverdagslivsanalyser kan præsenteres."
Marianne Mahler, Dr. PH,
sygeplejefaglig konsulent
Sygeplejersken10. januar 2014
"Bogen beskrives af forfatteren som en 'overlevelsesguide' for studerende og forskere, der med begrænsede ressourcer gerne vil lave kvalitativ forskning. Jeg vil gerne henvise også arbejdende professionelle til denne perle af en bog, og her er argumenterne:
[...]Bogen har en håndværskpræget tilgang til kvalitativ forskning, således at den ikke blot fortæller, hvordan man skal gøre. Brinkmann giver eksempler på konkret forskning, der tager udgangspunkt i hverdagsliv, beskriver sine analyser og de skridt, der skal tages for, at private oplevelser kan få forklaringskraft i forhold til fænomener af almen natur.
De metodiske skridt forklares og argumenteres metodisk og filosofisk. Kapitlerne afsluttes med beskrivelse af mindre forskningsøvelser, som læserne kan lave, hvilket giver anledning til at arbejde med kapitlets pointer, og bogen vinder derved yderligere relevans til brug i undervisning eller til den praktiker, der har lyst til at prøve at lave denne type forskning. Både for selv at forstå egene oplevelser bedre og for at kaste lys over fænomener i sit professionelle liv.”
[...]Bogen har en håndværskpræget tilgang til kvalitativ forskning, således at den ikke blot fortæller, hvordan man skal gøre. Brinkmann giver eksempler på konkret forskning, der tager udgangspunkt i hverdagsliv, beskriver sine analyser og de skridt, der skal tages for, at private oplevelser kan få forklaringskraft i forhold til fænomener af almen natur.
De metodiske skridt forklares og argumenteres metodisk og filosofisk. Kapitlerne afsluttes med beskrivelse af mindre forskningsøvelser, som læserne kan lave, hvilket giver anledning til at arbejde med kapitlets pointer, og bogen vinder derved yderligere relevans til brug i undervisning eller til den praktiker, der har lyst til at prøve at lave denne type forskning. Både for selv at forstå egene oplevelser bedre og for at kaste lys over fænomener i sit professionelle liv.”
Annegrethe Nielsen, lektor UCN
Tidsskrift for jordemødre21. november 2014