Psykologi

Metode og videnskabsteori

Filtrering
Sorter efter
  • Alfabetisk (A-Å)
  • Alfabetisk (Å-A)
  • Nyeste materialer

10 materialer

Tilværelsens fortællinger
Vores tilværelse præges af de fortællinger, vi er omgivet af. Fortællinger har betydning for identitet, for fællesskaber og ikke mindst for muligheden af at skabe mening og sammenhæng i tilværelsen. Fortællinger gør det både muligt at forstå fortiden, forhandle mening og integrere forandringer. Livsfortællinger er en særlig genre, som spiller en rolle for menneskers identitet, og som finder anvendelse i forskellige former for pædagogisk og socialt arbejde. Baggrund for bogen Evnen til at lytte til andre og skabe et godt fortællemiljø er af afgørende betydning i mange professionelle sammenhænge. Vi har behov for andre perspektiver på tilværelsen en vores eget. Fortællinger gør det muligt at leve sig ind i og dele andre menneskers oplevelser og erfaringer. Bogens indhold Fortællingernes dimensioner og forudsætninger, kulturelle, kropslige og kognitive beskrives. Fortællinger anskues både som et fænomen, hvis form og indhold kan analyseres, og som en kommunikativ handling, når fortællinger skabes og udveksles imellem mennesker. Der er lagt særlig vægt på udviklingen af fortælleevner og på betydningen af at blive en god fortæller. Hvem kan have glæde af at læse bogen? Tilværelsens fortællinger – tilegnelse og anvendelse er en grundbog for alle, der ønsker at arbejde med fortællinger. Den henvender sig til pædagoger og lærere, til sundhedsfagligt personale og til studerende, der ønsker viden om narrative metoder. Dvs. at anvendelsesmulighederne strækker fra introduktion af fortællelege i børnehaven til narrativ medicin. Om forfatteren Marianne Horsdal er professor dr. phil. i Uddannelsesforskning på Institut for Kulturvidenskab på SDU. Hun har arbejdet med fortællinger og livsfortællinger i mere end 25 år og anses for en af de førende internationale specialister inden for narrativ forskning. Hun har skrevet en lang række bøger og artikler om emnet, bl.a. Danmark – mit fædreland (1991), Livets fortællinger (1999), Vilje og Vilkår (2000), At lære, at huske, at være (2008) og Telling Lives (2012), som er Marianne Horsdals disputats.

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

300,00 kr.

240,00 kr. ekskl. moms

+-
Interview
"Dette er grundbogen over alle grundbøger, når det kommer til at lære at interviewe." Gunnar Green, Folkeskolen  Tredje udgave af Kvale og Brinkmanns Interview. Det kvalitative forskningsinterview som håndværk giver læserne en omfattende og praktisk indsigt i de mange faktorer, der bidrager til vellykkede interview. Bogen inviterer læserne på en rejse gennem interviewforskningens landskab, giver svar på interviewforskningens mange former for ”hvordan” og ”hvorfor” og beskriver de veje, studerende og forskere kan følge for at nå deres forskningsmål. Denne nye opdaterede udgave gør rede for alle de ny udviklingstendenser i kvalitativ interviewforskning og udvider sit fokus på de praktiske, epistemologiske og etiske spørgsmål, der er forbundet med interview, samtidig med at den bevarer den flydende stil og logiske struktur, den er blevet kendt for.   Det har de sagt om bogen: "Teksten er smukt organiseret. Tredje udgave bygger på de første to udgavers styrke, hvor forfatterne holder balancen i det tilsyneladende paradoks mellem at lære interviewet som ’håndværk’ … og lære det via en lærebog. … Der er ingen bog, der kan sammenlignes med denne!  Brinkmann skriver i forordet: ’Jeg håber, at jeg har fundet en balance mellem respekten for veldokumenterede former for udøvelse af interviewhåndværket på den ene side og innovationer – ja, provokationer – på den anden.’ Det har han."                                                                                        – Jon Wergin, Antioch University   ”Jeg sætter stor pris [på denne bog] fordi den artikulerer den filosofiske og metodologiske tilgang til validitet i kvalitativ interviewforskning som ingen anden tekst.  ...Vi betragter den som vores metodebibel inden for kvalitativ metode.”                                             — Jean Richey, University of Alaska, Fairbanks

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

460,00 kr.

368,00 kr. ekskl. moms

+-
Kvalitative metoder
  Kvalitative metoder belyser, hvordan mennesker oplever og beretter om verden, hvordan de agerer, og hvordan menneskelige fænomener fremtræder og udvikler sig i komplekse sammenhænge. Metoderne er på forskellig vis egnede til at beskrive, forstå, fortolke og analysere den menneskelige erfarings mange nuancer og kvaliteter. De kvalitative metoder har været i hastig vækst i human- og samfundsvidenskaberne i de seneste ca. 25 år, og forskere har på tværs af faggrænser udviklet et væld af forskellige teknikker, tilgange og perspektiver. Denne 2. udgave introducerer til de nyeste, internationale diskussioner om kvalitative metoder. Forfatterne er alle erfarne kvalitative forskere. De enkelte kapitler er opdaterede, og redaktørerne har forsynet bogen med en ny indledning. Derudover er der nye kapitler om observation og ’mixed methods’. Bogens 28 kapitler giver en indføring i de kvalitative metoders teori, men lægger først og fremmest vægt på konkret at beskrive den håndværksmæssige kunnen, som præger indsigtsgivende kvalitative studier. Bogen vil derfor være velegnet for både studerende og erfarne kvalitative forskere. Svend Brinkmann og Lene Tanggaard er begge professorer ved Aalborg Universitet.   Svend Brinkmann og Lene Tanggaard er begge professorer ved Aalborg Universitet.

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

490,00 kr.

392,00 kr. ekskl. moms

+-
Det kvalitative interview
Det kvalitative interview er i dag blevet en af de mest almindelige forskningsmetoder i human- og samfundsvidenskaberne, men det er en tilgang, som optræder i forskellige klædedragter. Det kvalitative interview vil hjælpe læserne med at skrive, fremstille, forstå og kritisere kvalitativ interviewforskning i de mange former, hvori den praktiseres i dag. Bogen begynder med en teoretisk funderet introduktion til det kvalitative interview gennem en skildring af de mange forskellige måder, hvorpå samtaler er blevet brugt til produktion af viden. Opmærksomheden henledes specielt på de komplementære positioner, der kendetegner det oplevelsesfokuserede interview (fænomenologiske positioner) og det sprogfokuserede interview (diskursorienterede positioner), som henholdsvis fokuserer på interviewsamtalen som rapporter (om interviewpersonens oplevelser) og redegørelser (foranlediget af interviewsituationen). De følgende kapitler omhandler forskellige måder at designe kvalitative interviewundersøgelser på og giver en vejledning i beskrivelse af de metodologiske procedurer og resultater af en interviewundersøgelse. Bogen slutter med en præsentation af de mest almindelige fejl i interviewrapporter og giver en række løsninger og strategier til evaluering af forskningsresultater baseret på kvalitative interview.     Svend Brinkmann er professor i psykologi ved Aalborg Universitet og professor II ved Universitetet i Bergen. Han har studeret filosofi og psykologi ved universiteterne i Aarhus og Oxford. Han har udgivet en lang række bøger og artikler inden for disse områder. Han er særligt interesseret i kvalitativ forskning og videnskabsfilosofi. Han modtog i 2012 en Sapere Aude-eliteforskerpris fra Det Frie Forskningsråd.  

Fås som

  • Bog

Bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

260,00 kr.

208,00 kr. ekskl. moms

+-
Kvalitativ udforskning af hverdagslivet
Forfatteren viser, hvordan hverdagslivsmateriale som bøger, tv, internettet, medierne og samtaler og samspil i hverdagen kan bidrage til vores forståelse af mere omfattende sociale spørgsmål. Bogen hjælper læseren med at udvikle en disciplineret og analytisk-teoretisk bevidsthed og viser, hvordan mindre kan være mere i kvalitativ forskning. Hvert kapitel præsenterer teoretiske værktøjer til at tænke med og viser, hvordan de kan anvendes i konkret arbejde med hverdagslivsmateriale. Svend Brinkmann er professor i psykologi ved Institut for Kommunikation ved Aalborg Universitet.  

Fås som

  • Bog

Bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

335,00 kr.

268,00 kr. ekskl. moms

+-
Casestudiet  i praksis
Casestudiet i praksis handler om, hvad der skal til, for at casestudiet bliver til forskning og kan gennemføres på et videnskabeligt grundlag. Bogen er en praktisk vejledning i gennemførelse af casestudier og følger forskningsprocessen fra start til slut. Den behandler alle de spørgsmål, man skal forholde sig til ved planlægningen af et casestudie, fx: • Hvad er casestudiets tema? • Hvilke foreløbige svar er der på forskningsspørgsmålene? • Hvordan findes den rigtige case? • Hvilke data kan besvare forskningsspørgsmålene? • Hvilke etiske overvejelser skal man gøre sig? • Hvordan kommer casestudiet fra data til resultater? • Hvordan kommer casestudiet fra resultater til konklusioner? • Hvordan formidles casestudiet? • Hvordan gennemføres casestudiet i praksis?  Bogen henvender sig til fagfolk, som i deres arbejde har med mennesker at gøre, samt til studerende inden for en bred vifte af fag, fx psykologi, sociologi, statskundskab, økonomi, kommunikation, it-udvikling, fysioterapi, ergoterapi, pædagogik og socialpædagogik, sygepleje og socialrådgivning. I bogen er der derfor medtaget eksempler på casestudier fra mange af disse uddannelser. Der er knyttet en hjemmeside til bogen. Denne 2. udgave af bogen er revideret og tilføjet eksempler på eksamensopgaver fra fx diplomkurser, bacheloropgaver, kandidatspecialer og ph.d.-afhandlinger. Knud Ramian er psykolog, evalueringsforsker og seniorkonsulent i CFK, Folkesundhed og Kvalitetsudvikling, Region Midtjylland. Til bogen hører en hjemmeside, hvor du bl.a. kan finde eksempler på casestudier og supplerende materiale.

Fås som

  • Bog

Bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

285,00 kr.

228,00 kr. ekskl. moms

+-
Deltagerobservation
Deltagerobservation sætter fokus på en overset kvalitativ metode inden for psykologien. Med deltagerobservation bliver det muligt at lave nuancerede og detaljerige beskrivelser af psykologiske fænomener, eftersom disse fænomener undersøges som en del af den kontekst, de udfolder sig i. Man indsamler data dels gennem deltagelse i aktiviteter, dels gennem observation, idet man som forsker registrerer, hvad andre foretager sig – enten uden at gribe ind eller ved at deltage aktivt som en del af gruppen. Hvert kapitel fokuserer på en central problemstilling ved brugen af deltagerobservation. Bogen omfatter alle metodens væsentligste tematikker, og der tages udgangspunkt i centrale spørgsmål som:   Hvordan tilrettelægger man et projekt, hvor man bruger deltagerobservation som metode? Hvilke styrker og problemer er der i anvendelsen af deltagerobservation? Hvordan analyserer og fortolker man data? Er data fra deltagerobservation valide?   Bogen henvender sig både til forskere og studerende inden for de humanistiske og samfundsvidenskabelige fagområder. Den er målrettet undervisningen på universiteter, professionshøjskoler og andre læreanstalter.  

Fås som

  • Bog

Bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

300,00 kr.

240,00 kr. ekskl. moms

+-
At teste børn og unge
    At teste børn og unge er en grundbog i psykologisk testning og undersøgelse af børn og unge. Bogen er en opdateret og udvidet udgave af den svenske klassiker, Att testa barn, og er forsynet med et dansk forord af professor Anegen Trillingsgaard.   Forfatterne forklarer, i hvilke sammenhænge det kan være aktuelt at teste børn og unge, og giver en grundig præsentation af relevant psykometri samt principperne bag valg af testmetode. En række centrale test præsenteres med grundige kommentarer: udviklings- og intelligenstest, specifikke funktionstest og personlighedstest. Ud fra deres mangeårige erfaring beskriver forfatterne, hvad man skal være opmærksom på i den praktiske testsituation, og hvordan forskellige testresultater kan tolkes. I bogen beskrives også, hvordan man giver feedback på undersøgelsesresultater – i skriftlige psykologudtalelser og i samtaler. Et særligt kapitel er viet testning af børn med anden sproglig og kulturel baggrund.   Test er et hjælpemiddel, der kræver solide psykologiske kundskaber og kritisk tænkning for at kunne bruges på den rigtige måde. Forfatterne gør sig derfor til fortalere for et helhedssyn og understreger, at testresultater bør vejes sammen med al anden information om barnet eller den unge.   Bogen henvender sig til studerende på psykologistudiet og uddannelser inden for neuropsykologisk testning, til praktiserende psykologer samt andre, der ønsker at vide mere om psykologisk testning og undersøgelse af børn og unge.     Ann-Charlotte Smedler er autoriseret psykolog og professor i psykologi ved Stockholms Universitet, Sverige. Eva Tideman er autoriseret psykolog, specialist i klinisk psykologi og neuropsykologi samt fil.dr. i psykologi i Sverige.        

Fås som

  • Bog

Bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

335,00 kr.

268,00 kr. ekskl. moms

+-
Livshistorien - en vej til det menneskelige
Der er stor interesse for at anvende livshistorien som metode inden for socialpsykiatrien, men hidtil har man manglet en systematisk indsamling af metodiske erfaringer og drøftelser af etiske retningslinjer for metodens anvendelse. Denne bog, »Livshistorien - en vej til det menneskelige. Metodeudvikling« er et bud på sådan en metode. Den formidler erfaringer med at forberede, gennemføre og følge op på livshistoriefortællinger, og desuden drøfter den metodens muligheder og begrænsninger og rummer konkrete eksempler på skizofrene menneskers livshistorie. Bogens ramme er resultatet af forskellige praksisforskningsprojekter, hvor seks arbejdspladser indenfor socialpsykiatrien har deltaget i at udvikle livshistoriefortællingen som en metode i socialpsykiatrien i samarbejdet med sindslidende mennesker. Foruden bogens metodedel er der en teoridel. Den handler dels om hvad en livshistorie er i al sin mangfoldighed, og hvad man kan lære af andre om livshistoriefortællingen. Teoridelen er også en videreførelse af »Liv i Fokus-tænkningen«, hvordan man arbejder med at sætte liv og ikke sin sygdom i fokus. Det vil sige, at gøre det enkelte menneskes værdier og behov til grundlag for det sociale arbejde. Bogen behandler specielt »den personlige integritet« som et centralt begreb. Desuden gøres der i et særligt afsnit rede for principperne bag praksisbaseret metodeudvikling. Bogen er redigeret af Jónas Gústafsson og Knud Ramian og er en opfølgning til bøgerne "Socialt arbejde med sindslidende" og »Liv i Fokus«, begge udgivet på Systime Academic. De fungerer mange steder som grundbøger i socialpsykiatrien. Udgivelsen henvender sig til fagfolk, der arbejder med sindslidende mennesker samt studerende der uddanner sig til socialt arbejde, men den har relevans for alle, der interesserer sig for at anvende livshistoriefortællingen i deres arbejde. Tankegangen i bogen kan være inspiration til alle, der arbejder professionelt med andre mennesker.

Fås som

  • e-bog (pdf-format)

e-bog (pdf-format)

Gestaltterapiens metode
Gestaltterapiens metode er Frederick S. Perls' opsummering af et helt livs erfaringer som terapeut og forfatter. Han skrev det meste af værket i løbet af 1950'erne, men arbejdede på det helt frem til sin død i 1970. "Verden tilbyder mennesket uhyre muligheder for berigelse og glæde, men alligevel vandrer det formålsløst omkring, uden virkelig at vide, hvad det ønsker, og derfor fuldstændig ude af stand til at finde ud af, hvordan det skal opnå det," skriver Perls i sin introduktion om et paradoks som ikke er blevet mindre aktuelt i et nyt årtusinde. Frederick S. Perls' første bog, Ego, Hunger and Agression, som han udgav i Sydafrika i 1942 efter at være flygtet fra Tyskland i 1934, er et opgør med den psykoanalyse han i sine unge år som læge og psykiater praktiserede. I 1946 flyttede Pers til USA og udviklede her sammen med sin kone gestaltterapien som et holistisk modtræk mod psykoanalysen, og med et håb om at støtte sine klienters arbejde for en sund og autentisk tilværelse. Frederick Perls blev født i 1893 i Berling og døde i USA i 1970.  

Fås som

  • Bog

Bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

210,00 kr.

168,00 kr. ekskl. moms

+-

Vi bruger cookies på www.hansreitzel.dk

Det gør vi for at sikre en god brugeroplevelse og for at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre din oplevelse af siden. Hvis du klikker dig videre på siden, accepterer du samtidig vores brug af cookies. Læs mere om cookies