Fås som

Bog

Pris pr. stk.

285,00 kr.

228,00 kr. ekskl. moms

Stk.


I alt

285,00 kr.

228,00 kr. ekskl. moms

Livgivende samtaler og relationer

Håndbog i systemisk anerkendende samtaletræning

Gode samtaler er helt afgørende for at mennesker trives og udvikler sig på deres arbejdsplads, i familien og parforholdet. Men hvor bevidste er vi om, hvordan vi taler til hinanden, med hinanden og om hinanden?

 

Denne bogs fokus er at skabe basis for flere livgivende samtaler, altså samtaler som opleves som gode, fordi de gennemføres under gensidig respekt, fordi de understøtter og anerkender de respektive parter i samtalen, og fordi de stimulerer til individuel såvel som organisatorisk trivsel og vækst.

 

Livgivende samtaler og relationer er først og fremmest en praktisk håndbog i samtaletræning. Her er alle værktøjer samlet så de er til at gå til på en enkel og konkret måde i en travl hverdag. Bogen henvender sig både til organisationer, teams og til dig, som har mod på at arbejde med din personlige kommunikation og på den måde bidrage til flere tilfredsstillende samtaler i hverdagen. I del 1 introduceres teorierne og i del 2 præsenteres de værktøjer og teknikker, som afstemt i forhold til den konkrete situation fremmer den gode kommunikation og samtale. Bogens metoder og værktøj bygger overvejende på systemisk tænkning og en anerkendende tilgang, men andre perspektiver og teorier inddrages også.

 

MICHAEL ØRBECH (født 1966) er c

and. polyt, psykoterapeut (SPUD/EAPT godkendt), IAF Certified Facilitator, Council Guide, studier på Master i Organisationspsykologi (MPO) på RUC samt systemisk trænet hos bl.a. Peter Lang. Har siden 1990 arbejdet med træning og organisationsudvikling i Danmark og internationalt med bl.a. 7 år i Afrika. Han har ledererfaring som direktør i et af COWI´s større datterselskaber og som afdelingsleder for Træning & Ledelse hos NIRAS Konsulenterne. Michael er partner i CENFAC, Center for Facilitering Aps.



Michael Ørbech

: +45 4057 8456 / michael@cenfac.dk

  

 

LARS BORGMANN, født 1967,

har en baggrund som international uddannelsesleder, udd. psykoterapeut, IAF Certified Facilitator, studier på Master i Organisationspsykologi (MPO) på RUC samt 

systemisk coach.

Lars har bred erfaring inden for ledelse og organisationsudvikling, bla. med en baggrund i NIRAS Konsulenterne (afd. for Træning & Ledelse) frem til 2005. Igennem 8 år har han 

gennemført udviklingsforløbet ”Sjælen i ørkenen" i Sinai-ørkenen.

 Lars er partner i CENFAC, Center for Facilitering Aps.



Lars Borgmann
: +45 2013 8804 / lars@cenfac.dk

 

 

 

 

 

Livgivende samtaler og relationer

Fås som

  • Bog

Fakta

Ekstramaterialer

ISBN:
9788741252230
Udgave:
1
Udgivelsesdato:
08. oktober 2010
Sider:
192
Redaktør:
Henning Persson

ANMELDELSER

"[...] En god bog. Det er håndbog om livgivende samtaler på arbejdspladsen ud fra de systemiske og anerkendende principper. Det er en praktisk bog, med rigtig gode værktøjer. Bogen har en flot forside og er indbydende at læse i."
Mette fersum
DBC - Lektørudtalelse17. november 2010
Ærlige pluk fra litteraturen om samtale og relationer I min optik er det sjældent at en fagbog er så personlig skrevet. Der er løbende eksempler på situationer forfatterne selv har oplevet og der er hele 7 sider bagerst, hvor forfatterne selv skriver om, hvorfor de selv tror de er landet hvor de er. Dette gør denne fagbog meget ærlig, nærværende, og læseværdig. Bogen vil give redskaber til, hvordan du og jeg kan få bedre samtaler. Det vil sige, hjælp hvordan du kan gøre, for at dine samtaler bliver bedre. Vi bliver introduceres til flere forskellige teorier, som forfatterne selv synes er brugbar og har fungeret for dem og for dem de har trænet og undervist. Det er på en måde befriende, ikke at skulle holde sig strengt fagligt til et emne eller retning. Og det er vel sådan de fleste fagfolk gør, når de træner og underviser? Her skriver de så også en bog, som kan hjælpe og give indsigt i egne samtaler. I første del kommer vi igennem en kort og redskabsorienteret beskrivelse af den systemiske tænkning, den anerkende tilgang og mennesket i samtalen. Der bliver henvist til de oprindelige forfattere (Senges, Bateson, Lang, Gergen, Maturana, Kierkegaarg, Foucault, Løgstrup m.fl.) og også til danske formidlingsbøger om emnerne. Anden del er Værktøjskassen. Her kommer vi ind på kontrakten for samtalen, nærvær, lytten, spørsgsmål empatisk feedback og de refleksive øje. Sidstnævnte primært om mindfulness og meditation. Man skal ikke læse denne bog for at blive introduceret til teorierne. Men fordi man gerne vil have gode råd og redskaber. Hvilken den giver på en let læselig og ærlig måde.
Signe Bonnén
Dansk kommunikationsforening25. november 2010
Bogen giver i et klart, ukunstlet og lige til sprog en gennemgang af begreberne: Systemisk tænkning, Den anerkendende samtale, Kontrakten, Empatisk feedback, Det refleksive øje m.m. – alt sammen belyst ud fra real life cases og med forfatternes egne refleksioner. En brugbar bog for alle med lyst til og længsel efter at løfte den daglige kommunikation til andet og mere end beskeder til og fra – men snarere en kilde til ”livgivende øjeblikke”.
Helene Krenchel
helenekrenchel.wordpress.com04. oktober 2010
"Livgivende samtaler '...efterlader din samtalepartner i en bedre tilstand, end før samtalen fandt sted'. Forfatterens afsæt for håndbogen er dette lovende fokus på livgivende samtaler og ambitionen om at levere et praktisk supplement til de teoretiske bøger om kommunikation, systematisk tænkning og den anerkendende tilgang. Bogen er en ernergisk insisterende præsentation af forfatterens egne erfaringer med kommunikation, der virker i en praksis af konsulentarbejde, coaching og undervisning." "[...] Del 2 kaldes Værktøjskassen og er bygget tematisk op om i seks centrale kvaliteter i samtalen: Kontrakten, nærvær, lytten, åbne spørgsmål, empirisk feedback og det fleksive øje. Forfatteren forstår disse seks som discipliner, og disciplinerne belyses på udemærket vis. Undervejs i bogen får læseren mulighed for at arrangere en slags selvstudium gennem en række refleksive spørgsmål. [...]"
Frode Boye Andersen
Danske Kommuner, maj 201124. maj 2011

Vi bruger cookies på www.hansreitzel.dk

Det gør vi for at sikre en god brugeroplevelse og for at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre din oplevelse af siden. Hvis du klikker dig videre på siden, accepterer du samtidig vores brug af cookies. Læs mere om cookies