Hold i virkeligheden

Statistik og evidens i uddannelse

Evidensbaseret undervisning har hold i virkeligheden. Der er god dokumentation for, at den virker efter hensigten, så eleverne får noget ud af den og trives i den. Bogen giver en introduktion til, hvordan man bruger statistik og skaber evidens i uddannelse. Bogen følger en undervisers perspektiv, ikke en statistikers, så eksemplerne handler om undervisning, og forklaringerne tager udgangspunkt i elever og hold, ikke i ”individer”, ”stikprøver” og ”populationer”.

Bogen er skrevet som en støtte til at læse uddannelsesforskning, dvs. til at læse de originale artikler og rapporter med tabeller og resultater af statistiske analyser.  Bogen er også ment som en håndsrækning til dem, som med forsigtighed og omtanke vil forsøge sig med egne design og statistiske analyser.

”Det er en bog som ikke bare kan anvendes af særligt dedikerede praktikere – den bør være pensum både i uddannelsen og videreuddannelsen af lærere.” Anders Holm, professor i sociologi, (SFI – Det Nationale Forskningscenter for Velfærd, og Københavns Universitet)

Om forfatterne

Carsten Elbro, dr.phil., er professor i læsning ved Københavns Universitet, hvor han leder Center for Læseforskning.

Mads Poulsen, ph.d., er lektor i psykolingvistik ved Københavns Universitet, hvor han bl.a. underviser i statistik og videnskabelig metode.

Videoer:

1: Lav et histogram i Excel

2: Lav en t-test med én gruppe i Excel og Vassarstats

3: Sorter data i Excel

4: Beregn sandsynligheden for gæt i en test med binomialfordelingen

Se alle videoerne her

Hold i virkeligheden

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Fakta

ISBN:
9788741261188
Udgave:
1
Udgivelsesdato:
12. januar 2015
Sider:
184
Redaktør:
Anne Grete Holtoug

ANMELDELSER

”Bogen er skrevet i et sprog, som umiddelbart kan forstås af nybegynderen inden for området. De statistiske redskaber præsenteres på en god og praksisnær måde gennem en voksenunderviser, som anvender de statistiske redskaber til at kunne vurdere effekten af hendes undervisning. Derved bliver redskaberne med det samme sat ind i en virkelighedsnær sammenhæng, og relevante illustrationer medvirker til læserens forståelse. Derudover er der flere forslag til aktiviteter og øvelser, hvor læseren inviteres med til at anvende redskaberne, og der er faktabokse med definitioner og forklaringer.
Sidst men ikke mindst er der på bogens hjemmeside 4 videoer, som understøtter beskrivelserne i bogen. I et roligt tempo vises der, hvordan man anvender nogle af redskaberne i bogen, fx hvordan man laver en t-test.
Bogen er derfor særdeles nyttig for os læsekonsulenter – både når vi læser uddannelsesforskning, og når vi skal designe/vælge indsatser i egen kommune samt evaluere/vurdere effekten af dem.
Bogen vil sikkert kun hos de mest nørdede af os være hyggelig godnatlæsning. Til gengæld kan jeg varmt anbefale den som håndbog og studiebog.”
Læsekonsulenternes Landsforening16. februar 2015
"Hold i virkeligheden er en nyttig bog der dækker mange vigtige aspekter med forbilledligt tilgængelige forklaringer. Det er interessant og relevant læsning, med en behagelig afvæbnende tone og passende sværhedsgrad."
Laura Winther Balling og Rikke Slot Johnsen
NyS – Nydanske Sprogstudier24. august 2015
"Bogen er selvskrevet til at indgå i uddannelser på alle niveauer, for det er viden, som alle vi, der ikke lige er gået i dybden med statistikken, har brug for. Den bør også stå på hylden med håndbøger hos læsevejledere og læsekonsulenter."
Lis Pøhler
Læsepædagogen01. december 2015

Vi bruger cookies på www.hansreitzel.dk

Det gør vi for at sikre en god brugeroplevelse og for at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre din oplevelse af siden. Hvis du klikker dig videre på siden, accepterer du samtidig vores brug af cookies. Læs mere om cookies