Hold i virkeligheden
Statistik og evidens i uddannelse
Evidensbaseret undervisning har hold i virkeligheden. Der er god dokumentation for, at den virker efter hensigten, så eleverne får noget ud af den og trives i den. Bogen giver en introduktion til, hvordan man bruger statistik og skaber evidens i uddannelse. Bogen følger en undervisers perspektiv, ikke en statistikers, så eksemplerne handler om undervisning, og forklaringerne tager udgangspunkt i elever og hold, ikke i ”individer”, ”stikprøver” og ”populationer”.
Bogen er skrevet som en støtte til at læse uddannelsesforskning, dvs. til at læse de originale artikler og rapporter med tabeller og resultater af statistiske analyser. Bogen er også ment som en håndsrækning til dem, som med forsigtighed og omtanke vil forsøge sig med egne design og statistiske analyser.
”Det er en bog som ikke bare kan anvendes af særligt dedikerede praktikere – den bør være pensum både i uddannelsen og videreuddannelsen af lærere.” Anders Holm, professor i sociologi, (SFI – Det Nationale Forskningscenter for Velfærd, og Københavns Universitet)
Om forfatterne
Carsten Elbro, dr.phil., er professor i læsning ved Københavns Universitet, hvor han leder Center for Læseforskning.
Mads Poulsen, ph.d., er lektor i psykolingvistik ved Københavns Universitet, hvor han bl.a. underviser i statistik og videnskabelig metode.
Videoer:
2: Lav en t-test med én gruppe i Excel og Vassarstats
4: Beregn sandsynligheden for gæt i en test med binomialfordelingen

Fås som
- Bog
- i-bog
Fakta
ISBN: | 9788741261188 |
Udgave: | 1 |
Udgivelsesdato: | 12. januar 2015 |
Sider: | 184 |
Redaktør: | Anne Grete Holtoug |
ANMELDELSER
Sidst men ikke mindst er der på bogens hjemmeside 4 videoer, som understøtter beskrivelserne i bogen. I et roligt tempo vises der, hvordan man anvender nogle af redskaberne i bogen, fx hvordan man laver en t-test.
Bogen er derfor særdeles nyttig for os læsekonsulenter – både når vi læser uddannelsesforskning, og når vi skal designe/vælge indsatser i egen kommune samt evaluere/vurdere effekten af dem.
Bogen vil sikkert kun hos de mest nørdede af os være hyggelig godnatlæsning. Til gengæld kan jeg varmt anbefale den som håndbog og studiebog.”