
Fra røntgenundersøgelser og skanninger kender vi brugen af kontrastvæske, der injiceres i patientens blodbaner. Blodkar, organer og væv træder tydeligere frem. På samme måde, billedligt talt, fremkalder en æstetisk tilgang i vores bevidsthed nogle særlige kvaliteter ved genstandens form, som vi ellers ikke er opmærksomme på. Noget anderledes træder frem med en særlig skarphed.
Æstetikken viser sig som vores opmærksomhed og sensibilitet over for tingenes individuelle fremtræden. Æstetik hviler på smag om, hvordan en ting, et udtryk, en begivenhed eller et emne tager sig ud.
Denne bog fokuserer på et didaktisk fokus på æstetik i undervisningen med det gennemgående spørgsmål hvor kan æstetikken spille en rolle for udvikling af elevernes modtagelighed, selvvirksomhed og vækst?
Æstetik i undervisningen henvender sig til alle, der underviser eller uddanner sig til at undervise med interesse og blik for æstetikkens kvaliteter.