Universitet

Kommunikation

Filtrering
Sorter efter
  • Alfabetisk (A-Å)
  • Alfabetisk (Å-A)
  • Nyeste materialer

11 materialer

Kreativ etik
Bogen handler om etik og design og beskriver, hvordan etik er en integreret del af ethvert design. Med design kan vi løse problemer, opfylde behov og ændre vores omgivelser, hvor vi med etikken spørger, om det nu også er det rigtige at gøre og ikke mindst den rigtige måde at gøre det på. Kreativ etik – etisk design og designeretik er en bog, der etablerer et styrket grundlag til at vurdere forskellige aktuelle typer design. Bogen præsenterer talrige eksempler på områder i vores samfund, hvor nye design og teknologier afstedkommer etiske spørgsmål, som appellerer til diskussion og debat. Det gælder eksempelvis i forbindelse med design af kroppe, tøj, biler, våben, kæledyr og fødevarer. Bogen giver ingen fasttømrede svar, men leverer derimod en systematisk kortlægning af de etiske spørgsmål og dilemmaer, der bør medtænkes i forbindelse med design. Spørgsmål og dilemmaer, som ikke alene udgør designerens kvaler, men som angår os alle. Bogen er skrevet af filosoffen Jacob Birkler, som har skrevet en lang række bøger om aktuelle etiske problemstillinger i det moderne samfund. Jacob Birkler er derudover en kendt debattør og foredragsholder og fhv. formand for Det Etiske Råd.

Fås som

  • Bog

Bog

Pris pr. stk.

Udkommer 01. februar

Pris pr. stk.

220,00 kr.

176,00 kr. ekskl. moms

Udkommer 01. februar

Biblioteksdidaktik
Biblioteksdidaktik gennemgår biblioteksfaglige genstandsfelter og teori om bibliotekets udvikling samt biblioteksdidaktik – både inden for digital dannelse og kulturel dannelse. Til hvert af bogens kapitler hører en række studieøvelser, der fra et meta-perspektiv sætter fokus på og træner læseren i biblioteksdidaktiske greb inden for den formidlende, den faciliterende og den vejledende tilgang til biblioteksdidaktik. Bogen er forfattet af undervisere fra bl.a. Københavns Universitet, Syddansk Universitet, Roskilde Universitet og Aarhus Universitet: Linda Lundgaard Andersen, Lennart Björneborn, Rune Eriksson, Helle Hygum Espersen, Jens Jørgen Hansen, Henrik Jochumsen, Cecilie Laskie, Christian Tang Lystbæk og Trine Schreiber. Biblioteksdidaktik henvender sig til studerende ved biblioteksuddannelserne og biblioteksformidlere på efteruddannelserne.

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

250,00 kr.

200,00 kr. ekskl. moms

+-
Kommunikationsteori
Den kommunikative arena er betragtelig – grænsende til det uoverskuelige! Kommunikation er et omfattende og indholdsrigt begreb, og litteraturstudier illustrerer mangfoldigheden, men også, at der ikke eksisterer nogen altomfattende supermodel, der alene kan indfange området. Kommunikationsteori – en grundbog giver en første indføring til et kolossalt stort og meget vanskeligt afgrænseligt område. Denne grundbog behandler på forskellige måder kommunikation mellem aktører i forskellige perspektiver. I overskuelig form præsenteres såvel de forskellige teoretiske som videnskabelige retninger i relation til kommunikation, ligesom en lang række begreber præsenteres, defineres og diskuteres i bogen. Kommunikationsteori kan også anvendes som et opslagsværk; noget man læser i, når man har behov for et hurtigt overblik på et specifikt emneområde for siden at gå videre i originallitteraturen. I denne reviderede 2. udgave er de tidligere kapitler blevet opdaterede og der er nye kapitler om retorik og strategisk ledelseskommunikation. Kommunikationsteori – en grundbog kan anvendes på forskellige uddannelser og i flere sammenhænge i et studium. Den er ikke specifikt bundet til noget fag eller nogen uddannelse. Bogen er bevidst tilrettelagt så almen og bred, at den kan bruges på de fleste uddannelser og kurser, hvori kommunikation indgår.

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

560,00 kr.

448,00 kr. ekskl. moms

+-
Medialisering
Medialisering har vundet frem som et centralt begreb til forståelse af mediernes samspil med kultur og samfund. På samme måde som ’globalisering’ og ’individualisering’ er vigtige begreber til at forstå moderne samfund, er ’medialisering’ blevet en begrebsmæssig ramme til at forstå, hvordan både massemedier og digitale netværksmedier er blevet en integreret del af kulturelle praksisser og samfundsinstitutioners virke. Medialiseringen er en af det moderne samfunds centrale dynamikker, men hvor fx globaliseringen og individualiseringen længe har været på dagsordenen i humanistisk og samfundsvidenskabelig forskning, er forskning i medialiseringen af kultur og samfund først for alvor ved etablere sig i den internationale forskning i disse år. Denne bog bidrager til at udvikle dette teoretiske og analytiske perspektiv i en dansk sammenhæng. Bogen er opbygget således, at der først gives en grundig indføring i medialiseringsteorien og medialiseringsbegrebets nuancer og forskellige inspirationskilder. Dernæst udfoldes og diskuteres teorien i en række konkrete analyser af forskellige samfundsmæssige og kulturelle områder: idræt, børns leg, forældreskab, religion, politik, konflikter samt frivillighedsorganisationers arbejde. Bogens målgruppe er undervisere og studerende på videregående uddannelser ved medie- og kommunikationsuddannelser.

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

305,00 kr.

244,00 kr. ekskl. moms

+-
Dybdegående interviewfortolkning
Dybdegående fortolkning af interviews er yderst sparsomt behandlet i litteraturen om kvalitativ metode. Det gælder især, når man kigger på, hvordan man i praksis tolker dybdegående. Bogens formål er at bidrage til at dække dette hul i litteraturen, og det sker med fokus på tre problemstillinger: Hvad er en dybdegående tolkningsmetode, og hvordan tager den sig ud i praksis? Hvilke etiske problemer er forbundet med dybdegående interviewfortolkning og ”mistankens hermeneutik”? Den etiske diskussion er vigtig, bl.a. fordi mange studerende intuitivt er skeptiske over for at skulle forholde sig kritisk og mistænksomt til deres interviewpersoner. Hvilke kriterier skal dybdegående tolkning leve op til for at være valid, og hvad karakteriserer en interviewfortolkning, som gør det? Bogen henvender sig især til kommunikations- og mediestuderende på universiteterne og handelshøjskolerne. Men bogen vil være relevant på andre universitetsuddannelser, hvor der arbejdes med interviewfortolkning, fx psykologi og pædagogik og ikke mindst de forskellige samfundsvidenskabelige uddannelser, hvor interviewfortolkning spiller en rolle.

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

250,00 kr.

200,00 kr. ekskl. moms

+-
Hvad tiden er fuld af, flyder munden over med (i-bog)
”Han fik det glatte lagen”, og ”man skal ikke gå langs åen efter vand”. Amalie fra Paradise Hotel gør det meget. Journalister og politikere gør det en del, og selv den ikke helt unge generation gør det indimellem. Vi ændrer konstant en lille smule på de faste vendinger. Nogle mere bevidst end andre. Denne bog viser, hvordan vi hele tiden sikrer, at ordsprog og talemåder passer til den tid, vi skal bruge dem i. Bogen er primært skrevet til undervisere og studerende ved dansk-, kommunikations- og journalistfaglige uddannelser for at lette forståelsen for ændringerne. Bogen viser med mange tekst- og billedeksempler både talesprogets og skriftsprogets spidsfindigheder. Alle kan finde eksempler, der enten styrker smilenes størrelse eller får mavesyren til at skumme. ”Verden er af lava”. Eller hvad siger du? Dette er en i-bog, en digital udgave af den trykte bog, suppleret med digitale værktøjer som fx oplæsning, søge- og notefunktion. I-bogen kan læses på computer, tablet og smartphone overalt, hvor der er internetadgang.

Fås som

  • i-bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

180,00 kr.

144,00 kr. ekskl. moms

Qualitative methods for Consumer Research
What is this book about? Qualitative Methods for Consumer Research presents a range of essential topics for validly and reliably using qualitative methods, with a focus on consumer research. Consumer research should not be understood in a narrow marketing context, but more broadly to include time consumption, societal questions, and potential consumers (e.g. within product innovation/development). This book can be used to set up systematic procedures for an accurate and in-depth understanding and documentation of: Behavioural acts Interpersonal communication Interpretations, opinions, perceptions, and attitudes Why and how people can be engaged or immersed in different media and communication contexts Why and how people use or interact with all kinds of services and products in their everyday lives.   Why is it important? Qualitative Methods for Consumer Research provides guidelines on how to properly conduct interviews, make observations, and use document data. Furthermore, it outlines specific procedures for analysing textual, visual, and electronic information. You will learn: Key concepts in qualitative methods Systematic procedures for applying qualitative methods How to make a good research design (e.g. research question, mixed method strategies, research approaches, and ethical issues) Approaches for data collection (target group analysis, sampling techniques, probes) How to analyse qualitative data (e.g. coding, discourse analysis, software programs, semiotics) How to report on qualitative findings (validity and reliability) Many examples of how to apply qualitative theory and methods in practice, from both university and commercial contexts.   Who is this book for? Qualitative Methods for Consumer Research takes a cross-disciplinary perspective and is suitable as a textbook for teaching qualitative methods in many disciplines, at both undergraduate and postgraduate levels. It is also appropriate as a reference for professionals working with qualitative methods seeking to enrich the quality of their consumer research.

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

355,00 kr.

284,00 kr. ekskl. moms

+-
Godt sprog i organisationer
Gennem de seneste årtier har kommunikationsmedarbejdere og sprogkonsulenter gjort en stor indsats for at forbedre sprog og tekster i en lang række organisationer. Alligevel har de færreste organisationer fået sat sprogarbejdet i system, og der findes stadig masser af eksempler på uheldige tekster der undergraver organisationernes troværdighed, får salget til at dale og kunderne til at ringe. I denne bog får du masser af tips og tricks til at professionalisere sprogarbejdet. Bogen giver indsigt i de praktiske og teoretiske overvejelser der skal til for at gennemføre sproglige forandringer i både private og offentlige organisationer. Du får konkrete råd til hvordan du analyserer kommunikationskulturen og teksterne, hvordan du undersøger modtagernes opfattelse af teksterne, og hvordan du knytter sprogarbejdets målsætninger til forretningen. Du får også eksempler på hvordan organisationer har løst de forskellige udfordringer der ofte er forbundet med arbejdet: Hvordan motiverer du ledere og medarbejdere, hvilke sproglige anbefalinger passer til situationen, og hvordan måler du effekten af arbejdet? Godt sprog i organisationer er en grundbog i sprogarbejde for sproglige rådgivere og kommunikationsmedarbejdere og for studerende der læser fx kommunikation, dansk, journalistik, retorik eller sproglig rådgivning.  

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

300,00 kr.

240,00 kr. ekskl. moms

+-
Fra metateori til kommunikation
Kommunikationsvidenskabelige studier kan med fordel trække på sociologiske og metateoretiske perspektiver. Sådan lyder budskabet med bogen her!   I bogen præsenteres læseren for forskellige teoretiske tilgange og begreber, der hver især er frugtbare, når man skal analysere forskellige kommunikative problemstillinger. De teoretiske tilgange viser, hvor forskelligt analyser kan gribes an, og at refleksion på et metateoretisk niveau bidrager både til analyserne og til diskussion af resultaterne. Læseren præsenteres for udvalgte teorier og begreber fra teoretikere som Pierre Bourdieu, Jürgen Habermas og Niklas Luhmann og fra teoretiske retninger som dialogisk kommunikation, praksisteori, aktionsforskning, feministisk teori m.fl. - hele tiden holdt op imod og anvendt i forhold til kommunikation og medievidenskab.   Bogen henvender sig til undervisere og studerende på videregående uddannelser inden for kommunikation, film- og medievidenskab.  

Fås som

  • Bog

Bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

325,00 kr.

260,00 kr. ekskl. moms

+-
Kultur- og kommunikationsteori
Kultur og kommunikation er grundlæggende sociale fænomener – uden dem ville vi ikke kunne forstå vores samfund, vi ville ikke kunne handle i det, og det er tvivlsomt, om vi overhovedet ville have et samfund at handle i og reflektere over. Kultur- og kommunikationsteorier sigter mod at forklare, hvad kultur og kommunikation er, hvordan de muliggør handlen i det sociale rum, og hvordan de er med til at skabe dette rum. Bogen giver læseren et overblik over væsentlige udviklinger inden for kultur- og kommunikationsteori, styrker forståelsen for kultur og kommunikation som samfundsskabende processer og giver redskaber til analyse af kommunikative og kulturelle fænomener og problemstillinger. Kommunikation kan defineres som meningsdannelse, og kultur som mønstre for meningsdannelse, hvilket betyder, at kommunikation og kultur er gensidigt afhængige: uden mønstre ingen meningsdannelse, og uden meningsdannelse ingen mønstre. I løbet af bogen opbygges gradvist en mere og mere nuanceret forståelse for dette afhængighedsforhold, samtidig med at hver enkelt kultur- og kommunikationsteori introduceres i sin egen ret. Kultur- og kommunikationsteori henvender sig til studerende på videregående uddannelser, der fokuserer på kulturelle og kommunikative forhold, og andre med interesse for kultur og kommunikation.  

Fås som

  • Bog

Bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

303,00 kr.

242,40 kr. ekskl. moms

+-

Vi bruger cookies på www.hansreitzel.dk

Det gør vi for at sikre en god brugeroplevelse og for at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre din oplevelse af siden. Hvis du klikker dig videre på siden, accepterer du samtidig vores brug af cookies. Læs mere om cookies