Vil du forbedre din studieteknik?
Hvad er god studieteknik?
Studieteknik er flere ting.
- Studieteknik er de læsemetoder, du bruger, når du gennemgår dit stof.
- Det kan være din notatteknik både i undervisningen, og når du læser selv.
- Det kan også være teknikker til at huske det, du har læst, så du kan forberede dig til eksamen.
Men studieteknik handler også om, hvordan du går til gruppesamarbejde, en mundtlig præsentation, litteratursøgning eller opgaveskrivning.
Du kan finde hjælp til mange metoder og studieteknikker i vores bøger.
Hvordan laver jeg en god opgave?
11 enkle notatteknikker og læsemetoder
Har du fundet de rigtige teknikker, som passer bedst til dig?
Her kan du læse en artikel fra Studybox, hvor du bliver præsenteret for en stak af gode og gennemprøvede studieteknikker.
Med gode studieteknikker kommer du langt: Det svære stof bliver lettere at gå til - og lettere at huske. Du får skabt nogle rutiner, der gør dit studie både nemmere og sjovere at komme igennem.
Du kan bl.a. blive klogere på 5 forskellige læseteknikker, såsom skimming og selektiv læsning, som du kan prøve. Derudover får du forslag til notatteknikker, som både kan bruges til undervisning og når du læser selv.
Gode råd fra Simon på 5. semester
- Behandl opgaveskrivning som et job: Sæt faste arbejdstider for dig selv. Ved at arbejde til sent om aftenen eller natten, risikerer du at blive frustreret og udmattet. Hjernen har brug for hvile, og du kan få nye, gode idéer, når du laver noget helt andet.
- Hjælp udefra: Få en person "udefra", til at gennemlæse din opgave. De kan ofte identificere blinde vinkler, som du måske ikke selv havde overvejet. Derudover kan de også rette formelle fejl, som du måske har overset efter at have læst din egen opgave 117 gange.
- Brug studiegruppen: Planlæg at holde et start-, midtvejs- og afslutningsmøde med studiegruppen, når du skriver længere opgaver. Brug gruppen som sparringspartnere til at få gode idéer og feedback. Husk dog ikke at blive frustreret, hvis nogle er længere fremme eller har skrevet mere end dig – alle har forskellige tilgange til opgaveskrivning.
Hvorfor er feedback vigtigt i gruppearbejde?
Hvordan får du din studiegruppe til at fungere?
I Danmark har vi tradition for gruppearbejde; helt fra folkeskolen over ungdomsuddannelserne til de videregående uddannelser. På trods af det bliver der sjældent talt om, hvad der kendetegner et godt samarbejde.
Som studerende kommer man ofte til at benytte de samme kriterier for studiegruppen, som der bruges, når der dannes grupper i private situationer. Idéen om god kemi og hygge bliver centrale forestillinger om den gode gruppe. Desværre viser det sig ofte, at disse kategorier er uhensigtsmæssige, og i værste fald begrænsende, for udviklingen af det faglige samarbejde i studiegruppen.
I bogen Studiegrupper. Samarbejde og facilitering får du klare rammer og tilgange til, hvordan studiegruppers samarbejdspraksis kan professionaliseres.
Fire gode råd fra andre studerende til den gode eksamen
- Læg en plan! Start med at danne dig et overblik over alle de vigtige begreber, relevante teorier og kernetekster du skal nå at lære, og få nedsat en overskuelig tidsramme, der virker for dig.
- Spørg dine studiekammerater til råds. Du er helt sikkert ikke den eneste, der er i tvivl om eller ikke forstår noget, og det bliver kun nemmere hvis I er flere om opgaven. Sid sammen på biblioteket, læs hinandens opgaver igennem eller brainstorm over de sværeste begreber.
- Gør brug af alle de hjælpemidler du har til rådighed! Om det er post-its, eksamensworkshops eller din underviser, det er ingen skam at spørge om hjælp - og kan ofte gøre selv det sværeste meget mere overkommeligt.
- Sidst men ikke mindst; hold pauser! Det er så vigtigt med gode pauser, hvor du kan genvinde både energi og overskuddet. Gå en lang tur, spis noget lækkert mad, drik en kop kaffe med en ven - og husk at holde pause, når du holder pause.