Pædagogikbogen

Grundfaglige perspektiver i pædagoguddannelsen

 

Pædagogikbogen

er skrevet som en grundbog til pædagoguddannelsen. Den tilbyder en sammenhængende forståelse af det pædagogiske felt og pædagogisk faglighed på tværs af forskellige målgrupper. Bogens udgangspunkt er en fortolkning af de kompetencemål, der stilles til den nye pædagoguddannelse, som træder i kraft sommeren 2014.

 

Bogen introducer til, samler og perspektiverer de forskellige elementer af pædagogisk viden, som de studerende møder i uddannelsen. Den inddrager flere faglige discipliner, fx sociologiske, psykologiske, filosofiske, antropologiske og historiske. Bogen har fokus på at identificere, analysere og perspektivere den pædagogiske faglighed, som den kommer til udtryk inden for de aktuelle samfundsmæssige og institutionelle rammer i et moderne velfærdssamfund, og stiller følgende fundamentale spørgsmål: Hvad er pædagogisk arbejde? Hvad skal en pædagog kunne?

 

Pædagogikbogen

er inddelt i tre dele: Relationer og samspil, Rum og rammer i institutionen og Profession og faglighed. Hver del indeholder 12 kapitler, der er samlet omkring afgrænsede temaer og problematikker. Til hver del findes der opsamlende afsnit med centrale begreber og forslag til undersøgelser og analyser af de enkelte kapitlers temaer. Bogen rummer i alt 36 kapitler, der kan understøtte de moduler, som pædagoguddannelsen er opbygget af.

 

Pædagogikbogen

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Fakta

ISBN:
9788741257341
Udgave:
1
Udgivelsesdato:
13. juni 2014
Sider:
429
Redaktør:
Anne Grete Holtoug

Vi bruger cookies på www.hansreitzel.dk

Det gør vi for at sikre en god brugeroplevelse og for at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre din oplevelse af siden. Hvis du klikker dig videre på siden, accepterer du samtidig vores brug af cookies. Læs mere om cookies