Lærerens praksis

Lærerens praksis

Beskrivelse

ANMELDELSER

Ekstramaterialer

Fakta

 

Som regel opfatter man læreres handlinger i skolen som udelukkende baseret på saglige og rationelle overvejelser og valg. Men er det nu så enkelt?   Lærerens praksis viser, hvordan læreren derudover er præget af de konkrete omstændigheder, som arbejdet i skolen foregår under. Læreren trækker i en travl hverdag i høj grad på sin erfaringsbaserede viden, der ofte adskiller sig ganske meget fra det, han eller hun beskæftigede sig med under sin uddannelse. Dette er imidlertid en viden, der sjældent italesættes og diskuteres.   I bogen gives en række bud på, hvordan og under hvilke betingelser lærerens praksis tager form i klasseværelset. Forfatteren anlægger seks forskellige synsvinkler på lærerarbejdet og viser, hvordan det kan ses som hhv. udsprunget af pædagogiske visioner og teorier, betinget af samfundsmæssige omstændigheder, bevægelser i en koreografi, påvirket af skolens arkitektur og indretning, præget af lærerprofessionens særlige vilkår og endelig påvirket af lærerens personlige livsbane. Bogens afsluttende kapitel handler om, hvilke muligheder læreren uanset disse betingelser har for at udføre sit arbejde på en gennemtænkt og meningsfuld måde.   Bogen er velegnet som studiebog for lærerstuderende samt for studerende på efter- og videreuddannelser, hvor skolens pædagogik er i fokus. Den har desuden interessant læsning for alle, der er interesserede i at se nærmere på skolens forhold.      Martha Mottelson er cand.mag. og ph.d. i pædagogik fra Københavns Universitet og ansat som lektor på Læreruddannelsen Zahle, UCC.