Seksualitet, skole og samfund
Kritiske perspektiver på seksualundervisning
Seksualundervisning har været obligatorisk i den danske folkeskole siden 1970, men selv i en seksualiseret tidsalder er emnet pædagogisk og akademisk forsømt.
Seksualitet, skole og samfund sætter fokus på seksualundervisningens muligheder og udfordringer, ligesom dens potentialer for kritisk dannelse, social retfærdighed, trivsel, mangfoldighed, inklusion og demokrati undersøges nærmere. Både set fra det enkelte klasseværelse og fra skolen som læringsmiljø, arbejdsplads og samfundsinstitution.
Bogen er en invitation til faglig oprustning blandt alle skolens fagfolk, ligesom dens kapitler vil være brugbare for bl.a. lærer- og pædagogstuderende og for forskere med interesse for skolebaseret forebyggelse og sundhedsfremme.
Line Anne Roien er cand.pæd. i generel pædagogik og ph.d.-stipendiat ved DPU, Aarhus Universitet.
Venka Simovska er professor i skoleudvikling, læring og trivsel ved DPU, Aarhus Universitet.
Christian Graugaard er professor i almen sexologi ved Sexologisk Forskningscenter, Aalborg Universitet.

Fås som
- Bog
- i-bog
Fakta
Ekstramaterialer
ISBN: | 9788741260525 |
Udgave: | 1 |
Udgivelsesdato: | 17. august 2018 |
Sider: | 380 |
Redaktør: | Anne Grete Holtoug |
ANMELDELSER
"Den teoribog,seksualundervisning har manglet.
Seksualundervisning er et utrolig vigtigt fag, og det sætter denne teoribog spot på. Det er ikke en bog, der stiller facit op. Men det er til gengæld en bog, der vil gøre dig i stand til at tage kvalificerede,velunderbyggede valg i din praksis."
Christine Reinwald
Folkeskolen
02. november 2018"Her er 15 virkelig spændende kapitler, som alle giver stof til eftertanke. Underviserens problematikker synliggøres - fx mangel på tid eller uddannelse. Med gode refleksionsspørgsmål efter hvert kapitel sætter bogen tanker og læring i spil hos læseren/underviseren. Der er godt med fokus på minoritetsgrupper og børn og unge med anden etnisk baggrund.
Anbefales indkøbt til biblioteker på professionshøjskolerne, lærerbiblioteker på PLC og folkebiblioteket."
Ingelise Blom Hansen
DBC/Materialevurdering
02. november 2018Seksualitet, skole og samfund - Kritiske perspektiver på seksualundervisning
Seksualundervisning har været obligatorisk i den danske folkeskole siden 1970, men selv i en seksualiseret tidsalder er emnet pædagogisk og akademisk forsømt.
"Seksualitet, skole og samfund" sætter fokus på seksualundervisningens muligheder og udfordringer, ligesom dens potentialer for kritisk dannelse, social retfærdighed, trivsel, mangfoldighed, inklusion og demokrati undersøges nærmere.
Både set fra det enkelte klasseværelse og fra skolen som læringsmiljø, arbejdsplads og samfundsinstitution.
Bogen er en invitation til faglig oprustning blandt alle skolens fagfolk, ligesom dens kapitler vil være brugbare for bl. a. lærer-og pædagogstuderende og for forskere med interesse for skolebaseret forebyggelse og sundhedsfremme.
Magisterbladet
20. maj 2019