Sans for bevægelse

Livsnerven i pædagogisk arbejde

I mange år har fokus på bevægelse ligget på den fysiske del og i mindre grad på, at bevægelse også indeholder en sanselig, følelsesmæssig og relationel dimension.

Sans for bevægelse undersøger ud fra et fænomenologisk og eksistentielt perspektiv, hvordan bevægelse og pædagogik er tæt sammenvævet. Den inspirerer til, hvordan pædagoger og lærere kan forstå og arbejde med bevægelse og de erfaringer og meningsforståelser, som følger med bevægelse.

Bogen behandler en række pædagogiske temaer gennem en nær anknytning til praksis. Forfatterne kommer blandt andet ind på:

  • Leg
  • Empati
  • Lidenskab
  • Bevægelsesglæde
  • Handicap
  • Energi

Bogen henvender sig primært til pædagoger, pædagogstuderende og undervisere på pædagoguddannelser, og alle med interesse for bevægelse og pædagogik.

Sans for bevægelse

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Fakta

ISBN:
9788741274942
Udgave:
1
Udgivelsesdato:
28. februar 2020
Sider:
226
Redaktør:
Henrik Juul

ANMELDELSER

I mange år har fokus på bevægelse ligget på den fysiske del og i mindre grad på, at bevægelse også indeholder en sanselig, følelsesmæssig og relationel dimension.

Sans for bevægelse undersøger ud fra et fænomenologisk og eksistentielt perspektiv, hvordan bevægelse og pædagogik er tæt sammenvævet.

Den inspirerer til, hvordan pædagoger og lærere kan forstå og arbejde med bevægelse og de erfaringer og meningsforståelser, som følger med bevægelse.

Bogen behandler en række pædagogiske temaer gennem en nær anknytning til praksis. Forfatterne kommer blandt andet ind på leg, empati, lidenskab, bevægelsesglæde, handicap og energi Bogen henvender sig primært til pædagoger, pædagogstuderende og undervisere på pædagoguddannelser, og alle med interesse for bevægelse og pædagogik.

LFS Nyt

24. februar 2020

Det øgede fokus, der er på bevægelse i dag, tager i høj grad afsæt i den sundheds-og naturvidenskabelige forståelse af bevægelse. Men bevægelse er meget mere end det at bevæge sin krop. Bogen udforsker den levede betydning af at bevæge sig og giver et fænomenologisk bud på bevægelsens betydning for blandt andet empati, sansning, erkendelse, genkendelse og anerkendelse. Selvom bogens primære målgruppe er pædagoger og pædagogstuderende, vil fysioterapeuter kunne finde mange tankevækkende budskaber, de kan bruge i deres arbejde med blandt andet at motivere patienter til at bevæge sig.

Fysioterapeuten

23. marts 2020

Anatologien giver dig, som arbejder med leg, bevægelse og børn et alibi for at fortsætte med det du gør. Nødvendigheden af at lege. Bogen kommer virkelig rundt om emnet og ved hjælp af de 13 forfattere belyses alt. Bogen er 'lærebogsagtig' og vil vel finde anvendelse indenfor forskellige uddannelser. Bogen har 5 siders registr, tak for det! Skal jeg sige det kort? Bogen er et must!

Kai Pedersen

Specialpædagogisk månedsblad

28. april 2020

Elever og lærere er mer og mindre i bevegelse hele tiden, likevel blir fenomenet bevegelse og energi sjelden tematisert i pedagogisk forskning og litteratur. Denne danske antologien har potensial til å kunne endre på dette. Bevegelse sett fra en ny side Bøker om kropp og bevegelse har gjerne temaer om helsemessige fordeler av å bevege seg, råd om trening og kosthold, nytten av bevegelse for å utvikle hjernen og kunnskap om anatomi og fysiologi. Et gjennomgående synspunkt er at det å bevege seg gjøres for et formål. Denne boka er annerledes. Den er ikke nytteorientert og har som ambisjon å utforske den «levende» betydningen av å bevege seg i pedagogisk praksis. Utforskningen skjer i kapitler med følgende tema: læring; empati; flertydighet; handikap; øvelse; energi; lidenskap; inkludering og ekskludering; selvbevegelse og bevegelsesglede. En sammensatt bok Dette er en uvanlig type antologi. Det gjelder ikke bare på grunn av det originale temaet som behandles. Like mye skyldes det måten dette gjennomføres på. Bokas kapitler er tydelig valgt ut og skrevet for å kunne fungere sammen. Dessuten inneholder boka mange store og små tegninger som bidrar til å belyse bokas problemstillinger. Her følger noen glimt fra kapitlene om flertydighet, energi og bevegelsesglede. Jeg antar at disse viser hvordan denne boka kan ha relevans for mange pedagoger, også for de lærerne som underviser i fag som tradisjonelt oppfattes som lite kroppsrelaterte. (...) Dette er en bok for nysgjerrige skolefolk. Ved å iaktta elevenes bevegelser og energi kan lærere kanskje få mer ut av undervisningstimene. Ambisjonen med boka er å utforske betydningen av bevegelse innenfor pedagogisk arbeid. Det har redaktørene langt på vei lyktes med, likevel er de etter min vurdering bare ved starten. Det er mye som står igjen innenfor fagfeltet pedagogikk og bevegelse.

Hallvard Håstein rådgiver i pedagogiske fag

BEDRE SKOLE 4/2020

31. august 2021