Social arv og social ulighed (i-bog)
Social arv og social ulighed er baseret på de senere årtiers forskning i sammenhængen mellem social baggrund og social ulighed. Forfatterne ser på, hvordan personer med forskellig social baggrund klarer sig i forhold til bl.a. uddannelse og sundhed, og hvordan de samfundsmæssigt vigtige institutioner som børnehaven og folkeskolen håndterer børns sociale og kulturelle forskelle. Derudover ses der på, hvordan tidligere hændelser såsom anbringelse påvirker mulighederne senere i livet.
Bogen er en bred introduktion til social arv og social ulighed. Den giver både viden om den nyeste danske empiri på området og – med reference til den internationale litteratur – også et bud på teoretiske forståelser af spørgsmålet om social ulighed. Den kan således både læses som en samlet fremstilling om social ulighed og social baggrund og som en introduktion til analyser af dette emne på en lang række områder.
Bogen henvender sig til studerende ved de samfundsvidenskabelige universitetsuddannelser og på professionshøjskolerne samt til praktikere.
Redigeret af Niels Ploug, afelingsdirektør for personstatistik, Danmarks Statistik.
Dette er en i-bog, en digital udgave af den trykte bog, suppleret med digitale værktøjer som fx oplæsning, søge- og notefunktion. I-bogen kan læses på computer, tablet og smartphone overalt, hvor der er internetadgang.

Fås som
- Bog
- i-bog
Samme serie
Fakta
Fås som
- e-bog (pdf-format)
Fås som
- Bog
- e-bog (pdf-format)
Fås som
- e-bog (pdf-format)
Fås som
- e-bog (pdf-format)
Fås som
- e-bog (pdf-format)
Fås som
- Bog
Fås som
- Bog
Fås som
- i-bog
Fås som
- Bog
Fås som
- Bog
Fås som
- Bog
- i-bog
Fås som
- Bog
Fås som
- Bog
Fås som
- Bog
Fås som
- Bog
Fås som
- Bog
Fås som
- Bog
Fås som
- Bog
Fås som
- Bog
Fås som
- Bog
ANMELDELSER
"Tilsammen udgør bogens forskellige præsentationer væsentlige bidrag til den samfundsmæssige debat om fænomenet social arv. [...] Bogens særlige relevans omfatter dels inddragelsen af samfundets strukturer og pædagogiske instanser i definitionen af fænomenet social arv, og dels de mange bud på, hvorledes der pædagogisk kan arbejdes på at forbedre socialt udsatte børn og unges opvækst- og livsmuligheder."
Kirsten Elisa Petersen
Dansk pædagogisk Tidsskrift 3/2007
03. december 2018