Dannelse

Kontekster, visioner, temaer og processer

Dannelse er ligesom demokrati et rummeligt begreb, men det er derfor også uskarpt og flydende. Det er betingelserne for de centrale begreber i vores kultur, at de hele tiden står til diskussion og forhandling mellem forskellige interesser. I skolen er dannelsen en kampplads mellem politikere, praktikere og forskere etc. I de senere år har kampen dog ofte været ført mellem økonomer, planlæggere, administratorer og pædagoger, lærere og filosoffer. Diskussionen om, hvad skolens formål må være, har i de diskussioner været underbelyst og erstattet af diskussioner om resultatmål. Samtidig er skolens indhold blevet defineret som smalle, grundlæggende kundskaber uden blik for den verden, eleverne lever i.  Dannelses- og undervisningsprocesserne er nedprioriteret i diskussionen til fordel for læring, digitalisering og læringsresultater.

I denne bog fører vi i et bredere perspektiv diskussionerne om dannelse helt op til nutiden ved hjælp af fire perspektiver: Dannelseskontekster, -visioner, - temaer og -processer. Kapitlerne fremstår samlet som et kalejdoskopisk udvalg af dannelsesteorier og -diskussioner ud fra disse fire perspektiver.

Dannelse henvender sig til de mange, der arbejder med eller studerer for at bidrage til fremtidens folkeskole.

Dannelse

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Fakta

ISBN:
9788741269900
Udgave:
1
Udgivelsesdato:
15. september 2017
Sider:
224
Redaktør:
Henrik Juul

ANMELDELSER

"Bogen indeholder som sagt otte artikler, som alle har hver sin vinkel på det overordnede emne dannelse. En del af artiklerne tager udgangspunkt i den seneste folkeskolereform og forsøger at give et indblik i den dannelsestanke (eller mangel på samme), der findes her.

[...]

Individuelt står flere af artiklerne stærkt, og i den sammenhæng er der tale om endnu en vigtig udgivelse i afsøgningen af vor tids dannelsesbegreb."

Sune Weile giver bogen 4 stjerner ud af 6 - læs hele anmeldelsen her.

Sune Weile

Pædagogen.dk

24. november 2017