Socialt arbejde

Børn og familie

Filtrering
Sorter efter
  • Alfabetisk (A-Å)
  • Alfabetisk (Å-A)
  • Nyeste materialer

23 materialer

Den gode barndom
Hvad vil det sige at have en god barndom, og er det en politisk opgave at sikre, at danske børn har det godt? Børn og familier har igennem de seneste 200 år spillet en mere og mere central rolle i det politiske liv. I første omgang handlede den børnefokuserede politik om at nedbringe børnefødsler blandt fattige og hjælpe de dårligst stillede børn godt videre i livet. Siden kom der fokus på alle børns hverdagsliv som en integreret del af velfærdsstatens udvikling i bl.a. daginstitutioner og på det socialpolitiske område. I en velfærdsstatslig logik giver det ganske god mening, at staten har et ansvar for, at børn har det godt. Men hvem definerer, hvad det vil sige at have det godt, og hvilket ansvar påtager staten sig egentlig? Den gode barndom dykker ned i den børne- og familiepolitiske udvikling fra 1800-tallet til i dag og følger dels etableringen af familiepolitikken forud for velfærdsstatens blomstringsperiode, dels etableringen af den senere børnefokuserede familiepolitik. Bogen viser, hvordan nutidig børne- og familiepolitik er udfordret af, at tidligere kernespørgsmål relateret til børns og familiers hverdagsliv ikke længere stilles som en naturlig del af det politiske arbejde. Den giver en historisk baggrund for fagprofessionerne og sætter fokus på de politiske linjer, der har skabt den børnefokuserede indsats, som vi kender den i dag.

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

200,00 kr.

160,00 kr. ekskl. moms

+-
Asylbørn i Danmark
Asylsøgende børn (og voksnes) forhold har de seneste år været i søgelyset, både i medierne og i de politiske diskussioner. Debatten har omhandlet asylsøgende børns livsvilkår omkring opholdstider samt bolig-, skole- og familieforhold. Den politiske og samfundsmæssige debat har dog generelt manglet forskningsmæssig forankring. Denne antologi bidrager kvalificeret og mangefacetteret til denne diskussion. En fællesnævner for antologiens analyser er, at de retter et kritisk, nuanceret, samt empirisk og teoretisk funderet lys på de forhold asylsøgende børn (ledsagede som uledsagede) har og har haft de seneste år i Danmark.   Antologiens bidrag dækker: De juridiske rammer for og menneskeretlige aspekter af asylsystemet og asylansøgeres vilkår, dansk flygtninge- og immigrations­politik i en historisk-politologisk kontekst, asylsøgende børns livsvilkår i praksis, afviste asylansøgeres familieforhold, traumatiske oplevelser i hjemlandet, og hvad det betyder for børnenes psykiske sundhed ved ankomst til Danmark, psykiske reaktioner på opholdstiden på asylcentre, identitetsmæssige konsekvenser af opholdstiden, betydningen af udflytning til boliger uden for asylcentrene for børnenes trivsel, asylsøgende børns status i asylsystemet, samt livsvilkårene for de uledsagede asylsøgende børn. Disse forhold belyses gennem en række forskellige videnskabelige optikker: En sociologisk, psykologisk, antropologisk, sundhedsvidenskabelig, juridisk, menneskeretslig samt politologisk optik.   Gennem denne tværdisciplinære tilgang skaber antologien et bredt videnskabeligt baseret billede af asylsøgende børns hverdag og livsvilkår. Antologiens forfatterne repræsenterer et bredt felt af relevante institutioner, forskningstraditioner og faglige perspektiver på asylbørn.    

Fås som

  • e-bog (pdf-format)

e-bog (pdf-format)

Trivselsmetoden
Bogens fokus er tidlig og tværprofessionel indsats til børn i alderen tre til seks år. Bogens sigte er samtidig at bidrage til, at det tværprofessionelle samarbejde mellem pædagoger og socialrådgivere overordnet bliver kvalificeret, således at de i fællesskab giver børn i udsatte positioner den hjælp, de har brug for og krav på. I bogen præsenteres Trivselsmetoden som et nyt redskab til at afklare bekymring omkring et potentielt udsat barn. Trivselsmetoden er samtidig overordnet designet og udviklet som metode til hjælp i den tværprofessionelle kommunikation mellem pædagog og socialrådgiver. Både pædagoger og socialrådgivere har således bidraget til udvikling af Trivselsmetoden. Bogens primære målgrupper er pædagoger og pædagogisk personale i daginstitutioner, samt studerende på grund- og videreuddannelser indenfor det pædagogiske og socialfaglige felt.

Fås som

  • Bog

Bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

240,00 kr.

192,00 kr. ekskl. moms

+-
Tværprofessionelt samarbejde
I Tværprofessionelt samarbejde – i teori og praksis viser forfatteren, hvorfor det er vigtigt at prioritere tværprofessionelt samarbejde, og hvilke krav et sådant samarbejde stiller til de professionelle i omskiftelige og ofte krævende arbejdssituationer. Bogens teoretiske kapitler belyses med praksiseksempler fra det sociale, det sundhedsfaglige og det pædagogiske område og understøttes af mange refleksionsøvelser og modeller. I bogens sidste del gennemgår forfatteren, hvordan man kan undersøge og analysere tværprofessionelt samarbejde. Denne udgave af bogen er blevet gennemgående revideret i lyset af de nye uddannelsesbekendtgørelser for professionshøjskolerne, og der er desuden tilføjet et kapitel om læringsteori. Kapitlet om læringsteori præsenterer, hvordan man læringsteoretisk kan forstå tværprofessionelt samarbejde som en særlig tilgang til læring i praksis. Bogen henvender sig både til studerende på tværprofessionelle forløb på professionsuddannelserne og til professionelle inden for de mange praksisfelter, hvor tværprofessionelle samarbejdsformer er en nødvendig del af arbejdet. Andy Højholdt er lektor ved Professionshøjskolen Metropol og mangeårig underviser i og foredragsholder om bl.a. tværprofessionelt samarbejde. Test: Kan du skelne mellem flerfagligt, tværfagligt og tværprofessionelt samarbejde? Video: Andy Højholdt om første del i bogen "Tværprofessionelt samarbejde" Video: Andy Højholdt om anden del i bogen "Tværprofessionelt samarbejde" Video: Andy Højholdt om fjerde del i bogen "Tværprofessionelt samarbejde"

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

230,00 kr.

184,00 kr. ekskl. moms

+-
Socialt arbejde med børn, unge og familier
Udsatte børn, unge og familier er en kernemålgruppe i socialt arbejde, og arbejdet med de pågældende grupper rækker fra komplicerede børnesager til fremme af almindelig trivsel i udsatte familier. Denne grundbog giver et samlet overblik over området.   Et gennemgående fokus er socialrådgiverens dobbelte rolle som på den ene side støtteperson og vejleder og på den anden repræsentant for myndighederne, herunder med indflydelse på familiers mulighed for at opnå sociale ydelser. Denne dobbelthed stiller store krav til fagprofessionelle, der skal kunne støtte udsatte børn og unge og samtidig kunne håndtere de mange formkrav, rollen som myndighedsudøver indebærer.   Bogen er skrevet som lærebog til socialrådgiveruddannelsen og tager udgangspunkt i uddannelsens bekendtgørelse. Den danner grundlag for at forstå og kunne navigere på et vanskeligt område, hvor der er risiko for konflikt, men også store muligheder for at gøre en positiv forskel.   Redigeret af Maiken Hougaard og Lisbet Ravn Højbjerg, VIA.

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

460,00 kr.

368,00 kr. ekskl. moms

+-
Plejefamilie
Plejefamilier i Danmark udfører et fantastisk arbejde for en stor del af de 10.000 udsatte børn og unge, der er anbragt udenfor hjemmet. De engagerer sig og giver barnet den tryghed og støtte, der skal til, for at det kan udvikle tryghed, selvværd, få en god skolegang og på sigt klare sig godt i livet. Samtidig kan det være en stor udfordring at blive plejefamilie: Man fortsætter med at være en helt almindelig familie og bliver pludselig også en ”offentlig” familie, hvor lovgivning og samarbejde med forvaltning og forældre sætter rammerne. Plejefamilie - Gaver og opgaver kan bruges af plejeforældre som et opslagsværk, hvor man kan hente viden om de forskellige former for plejeforhold og blive klogere på hverdagens arbejde. Med de mange bidrag fra erfarne forskere, praktikere og plejefamilier kan bogen læses af professionelle, forskere og lovgivere samt anbragte børn og unge og deres forældre. Sproget er klart og enkelt. Vi håber, at vi med denne bog har givet flere familier lyst til at blive plejefamilie, og at nuværende plejefamilier vil få glæde af de forskellige perspektiver på livet som plejefamilie. Både de mange gaver, man får som plejefamilie, når man tager et nyt barn ind i familien, og de mange opgaver, som følger med.

Fås som

  • Bog

Bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

310,00 kr.

248,00 kr. ekskl. moms

+-
Forebyggende arbejde i daginstitutionen
• Hvad er tilknytning? • Hvilke konsekvenser kan viden om tilknytning og tidligt samspil have for daginstitutionens praksis? • Hvordan formidler barnet, at det har det svært? • Hvad er omsorgssvigt? De ansatte i daginstitutionen er ofte de første, der fornemmer, hvis et barn har det svært. Denne bog videregiver viden, der kan hjælpe pædagogen med at sætte ord på sin bekymring, støtte det barn, der har brug for hjælp og forebygge virkningerne af belastende livssituationer. Det gælder, uanset om det drejer sig om forbigående problemer eller vanskeligheder af mere alvorlig karakter. Daginstitutionen er en vigtig forebyggende arena i et barns liv, da det er her, de fleste børn tilbringer en stor del af deres hverdag. Pædagogerne er derfor centrale tilknytningspersoner, som barnet kan udforske verden ud fra, søge trøst hos og få hjælp af til at regulere sine følelser i stressede situationer. Pædagogernes kompetencer er derfor af afgørende betydning for barnets følelsesmæssige, kognitive og sociale udvikling. Bogen formidler viden om tilknytning og tidligt samspil samt forskellige tilgange til, hvordan man kan støtte børn i deres udvikling. Forfatteren viser gennem eksempler, hvordan denne viden kan omsættes i praksis i daginstitutionen. Kari Killén er kendt for sine bøger om bl.a. omsorgssvigtede børn. Denne bog henvender sig til både pædagogstuderende og praktikere og beslutningstagere inden for daginstitutionsområdet.  

Fås som

  • Bog

Bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

330,00 kr.

264,00 kr. ekskl. moms

+-
Mobning gentænkt
Mobning gentænkt handler om de mekanismer, dilemmaer og bevægelser, der er involveret i ekstrem eksklusion og mobning blandt børn og unge i skolen. Antologien fokuserer på, hvad der sker, når social udstødelse og foragt dominerer i skoleklasser – og hvordan social udstødelse kan hænge sammen med børnenes og de unges samtidige stræben efter at høre til i fællesskaber. Bogen handler også om de voksnes involvering, om læreres, skolelederes og forældres måder at forstå børnenes interaktion og vanskeligheder på, samt deres måde at forholde sig til mobning på. I bogens kapitler går forfatterne tæt på en lang række spørgsmål: Hvad betyder familie og opvækstbetingelser for børnenes manøvreringer i mobbeplagede skolesammenhænge? Hvordan etableres fordelingerne af ansvar og ejerskabet til ”sandheden”, når børn, skole og hjem mødes i forsøgene på at forstå, hvad der foregår mellem børn, som er involveret i mobbehandlinger? Hvilken betydning får de voldelige computerspil for børn, der er involveret i sammenhænge præget af mobning og social eksklusionsangst? Og hvordan skal vi overhovedet forstå sammenhængen mellem mobning og vold? Hvordan kan vi forstå mobningens karakter af (terroristisk) uforudsigelighed? Og er enshed altid godt og forskellighed altid skidt – er inklusion altid svaret? Mobning gentænkt ligger i forlængelse af Mobning – sociale processer på afveje, som udkom i 2009, men kan læses selvstændigt. Den henvender sig til lærere og ledere af uddannelsesinstitutioner – ikke kun i folke- og friskoler, men også i de pædagogiske institutioner og på de uddannelsessteder, der ligger før og efter grundskolen. Bogen henvender sig til studerende og forskere særligt inden for de pædagogiske, humanistiske og samfundsvidenskabelige fagområder og vil også være relevant for uddannelsespolitiske planlæggere og administratorer, samt til dem, der på andre måder er involveret i skoleliv.  

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

350,00 kr.

280,00 kr. ekskl. moms

+-
Socialpædagogik - en grundbog
At hjælpe mennesker i udsatte positioner er en grundlæggende del af pædagogens arbejde, og de områder, hvor pædagoger arbejder med mennesker med særligt behov for pædagogisk støtte, omsorg og opdragelse, er mangeartede. Bogen henvender sig dels til studerende på den pædagogiske professionsuddannelse (uanset om de vil specialisere sig til arbejdet med børn og unge, mennesker med nedsat funktionsevne eller mennesker med sociale problemer), dels til masteruddannelsen i socialpædagogik samt valgfaget socialpædagogik på kandidatuddannelserne i pædagogisk antropologi, sociologi og psykologi. Bogen indeholder relevante teorier om fx diagnoser, social udsathed og lovgivningsmæssige forhold og belyser de komplekse sammenhænge, hvori socialpædagogik foregår, udvikles og forandres.

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

450,00 kr.

360,00 kr. ekskl. moms

+-
Drenge og mænd i krise?
80 % af de mennesker, som dømmes for en lovovertrædelse, er mænd. Mænd lever gennemsnitligt ca. 4 år kortere end kvinder. Mellem 80 og 90 % af hjemløse er mænd. Mænd begår tre gange så ofte selvmord som kvinder. Mænd har sværere ved at acceptere en periode som arbejdsløse. Mænd oplever ofte hårdere sociale derouter i forbindelse med skilsmisser. Formålet med denne bog er at bidrage til synliggørelsen af de problematiske sider af et drenge- og mandeliv i samfundet ved at præsentere en vifte af kønsspecifikke problematikker, der knytter sig til udsatte, sårbare og kriseramte mænd og drenges liv, og ikke mindst de kulturelt og samfundsmæssigt betingede kønsnormer, som har betydning for, hvordan drenge og mænd tænker og handler. Med bogen lægger Kenneth Reinicke en viden for dagen, som kan styrke de etablerede behandlingssystemers evne til at imødekomme kriseramte, sårbare, tøvende og socialt udsatte drenge og mænds behov.

Fås som

  • Bog

Bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

310,00 kr.

248,00 kr. ekskl. moms

+-

Vi bruger cookies på www.hansreitzel.dk

Det gør vi for at sikre en god brugeroplevelse og for at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre din oplevelse af siden. Hvis du klikker dig videre på siden, accepterer du samtidig vores brug af cookies. Læs mere om cookies