Pædagogik

Specialpædagogik

Filtrering
Sorter efter
  • Alfabetisk (A-Å)
  • Alfabetisk (Å-A)
  • Nyeste materialer

16 materialer

Inklusion og eksklusion - en grundbog
Ethvert samfund må overveje, hvad det som fællesskab skal tilbyde børn og unge, og hvad det forventer af dem. Skal samfundet først og fremmest skabe rammer for, at børnene og de unge kan realisere deres drømme, udnytte deres potentialer og lære at klare sig selv? Eller skal det sørge for, at ingen ekskluderes, og alle får mulighed for at klare sig så godt som muligt, og drage omsorg for dem, der ikke kan klare sig selv? Ofte betragtes inklusion som en opgave, der primært påhviler daginstitutionen eller skolen, og som kun retter sig mod specifikke børn og unge med såkaldt særlige behov eller i såkaldte vanskelige læringssituationer. Traditionelt har inklusionsopgaven hørt til det special- eller socialpædagogiske arbejdsområde, og spørgsmålet har primært været, hvordan man kunne integrere social- og specialpædagogiske kompetencer og færdigheder i det almenpædagogiske miljø i skole og daginstitution. Inklusion og eksklusion giver et andet bud på inklusion. Bogen bygger på den antagelse, at børns og unges læring, udvikling og deltagelse i samfundet grundlæggende er et socialt anliggende. Den forstår inklusion som en social praksis, dvs. en praksis, der både producerer og reproducerer normer, regler, rutiner gennem sociale processer, interaktioner og relationer. Bogen bidrager med viden, der kan give en dybere forståelse af inklusions- og eksklusionsprocesser i samfundet og dets institutioner, og om, hvad det betyder for børn og unge at møde både inkluderende og ekskluderende processer i deres liv.

Fås som

  • Bog

Bog

Pris pr. stk.

Udkommer 30. januar

Pris pr. stk.

475,00 kr.

380,00 kr. ekskl. moms

Udkommer 30. januar

Social- og specialpædagogik i pædagoguddannelsen
Social- og specialpædagogik er i fokus i disse år – som praksis- og professionsfelt, som vidensfelt og som uddannelsesfelt. Fokus er bl.a. på, hvad der kendetegner denne særlige form for pædagogik (eller pædagogikker): Hvad kan social- og specialpædagogikken bruges til? Hvem retter den sig imod? Hvordan skal den udføres i praksis? Og hvordan uddanner man til den? Denne omfattende grundbog diskuterer alle disse spørgsmål og flere til. Den er skrevet med særligt henblik på specialiseringen i social- og specialpædagogik på pædagoguddannelsen, men er også aktuel at anvende på kandidat-, master- og diplomuddannelser, der beskæftiger sig med social- og specialpædagogik.  Bogen tilbyder desuden inspiration og viden til pædagoger og andre fagpersoner inden for det social- og specialpædagogiske arbejdsfelt. For at gribe fagområdets mangfoldighed, er bogens kapitler skrevet af forfattere, der bredt repræsenterer professionshøjskoler, forskningsinstitutioner og pædagogisk praksis. Alle har – på forskellig vis – dyb indsigt i og erfaring med det social- og specialpædagogiske vidensfelt. Bogen er redigeret af Tim Vikær Andersen, der er lektor på Pædagoguddannelsen, Københavns Professionshøjskole. Med denne bog fuldendes Hans Reitzels Forlags grundbogsserie til pædagoguddannelsen. Seriens fire bøger dækker tilsammen uddannelsens første år (pædagogens grundfaglighed) samt de tre specialiseringer.

Fås som

  • Bog

Bog

Pris pr. stk.

Udkommer 14. januar

Pris pr. stk.

400,00 kr.

320,00 kr. ekskl. moms

Udkommer 14. januar

Specialdidaktik i teori og praksis
Hovedparten af de danske skoleelever søges i dag inkluderet i de almindelige folkeskoleklasser. En del specialundervisning foregår imidlertid stadig i specialklasser, på specialskoler og i særlige forløb på de almene folkeskoler. I Specialdidaktik i teori og praksis. Undervisning på specialskoler og i specialklasser sættes der fokus på denne del af specialdidaktikken. Inden for specialdidaktikken kan der sjældent arbejdes helt på samme måde som i almendidaktikken. Enhver elev er unik, og netop i specialpædagogikken har denne erkendelse særlig stor og konkret betydning. Der er sjældent en færdig løsning, der kan hentes ned fra hylderne, så præcis hvordan skal man som lærer gribe undervisningen an, når de almene koncepter og praksisser ikke rigtig kan bruges? I denne bog giver en række forskere og fagprofessionelle deres bud på, hvad der bør tages højde for i undervisningen af børn med særlige behov. Bogens første del giver et overblik over specialdidaktikkens placering i det pædagogiske landskab. Anden del zoomer ind på forskellige aspekter af specialdidaktikken, bl.a. hvordan elever møder skolen og faget. Tredje del stiller skarpt på faget dansk og beskriver, hvordan man kan arbejde specialdidaktisk her, fjerde del fokuserer på matematik, og femte del anlægger en specialdidaktisk vinkel på skolens andre fag. I bogens sjette del præsenteres eksempler på tværfaglige indsatser, og endelig diskuteres i bogens sidste del en række tværgående specialdidaktiske temaer med relevans for alle fag. Helga Borgbjerg Hansen er cand. pæd. pæd., lektor ved læreruddannelsen o eftervidereuddannelsen, University College Sjælland. Brian Degn Mårtensson er cand. pæd. i pædagogisk filosofi og ph.d.-studerende ved Aarhus Universitet.

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

375,00 kr.

300,00 kr. ekskl. moms

+-
Pædagogik og lærerfaglighed
Pædagogik og lærerfaglighed er en grundbog til læreruddannelsens pædagogiske fagområder inden for kompetencefaget lærerens grundfaglighed. Bogen leverer rygsøjlen af læreruddannelsens pædagogiske refleksionsgrundlag, som de studerende skal tilegne sig og have med sig i deres videre studieforløb, der skal gøre dem til kompetente undervisere og opdragere. Pædagogik og lærerfaglighed består af 10 artikler til læreruddannelsens pædagogiske moduler og derudover af 11 tværgående redskabsartikler, der gør den studerende i stand til at analysere og perspektivere pædagogiske udfordringer i klasserummet, lærerværelset og skolepolitikken. Til hver af bogens kapitler er knyttet en video, lavet af lærerstuderende til lærerstuderende, som perspektiverer kapitlerne.      

Fås som

  • Bog
  • i-bog
  • Internet

Bog

i-bog
Internet

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

425,00 kr.

340,00 kr. ekskl. moms

+-
Uddannelse og skriftsprogsvanskeligheder
Uddannelse og skriftsprogsvanskeligheder er en lærebog i lektiologisk pædagogik. Lektiologisk pædagogik er rettet mod personer, der har specifikke vanskeligheder med skriftsproget, dvs. børn, unge og voksne med dysleksi, dyskalkuli og anden sproglig og kulturel baggrund. Denne bog indeholder et righoldigt eksempelmateriale, som illustrerer de principper for dialog og strategiafprøvning, der er kernen i lektiologisk pædagogik. Uddannelse og skriftsprogsvanskeligheder henvender sig til institutioner, som uddanner vejledere og undervisere, fx professionshøjskoler, kursusvirksomheder og universiteter. Den henvender sig også til udøvende praktikere som fx læsevejledere, specialundervisere, læsekonsulenter, studievejledere og undervisere. Forfatterne arbejder alle med elever og/eller studerende med skriftsprogsvanskeligheder på forskellige niveauer i uddannelsessystemet.

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

525,00 kr.

420,00 kr. ekskl. moms

+-
Specialpædagogik i læreruddannelsen
Specialpædagogik i læreruddannelsen handler om arbejdet med elever, der har det svært i skolen. Bogens udgangspunkt er den specialpædagogiske fagtradition, hvor især socialpædagogikken og specialundervisningsbegrebet har haft betydning. Bogen afspejler derudover en bevægelse i retning af et mere inkluderende fagsyn, hvor man hellere taler om elever i en situation, der er vanskelig eller kompliceret, frem for om elever med vanskeligheder. Denne bevægelse hænger sammen med den generelle politiske og pædagogiske udvikling, ikke mindst ændringerne i folkeskolen og i læreruddannelsen, hvor man sigter mod, at hovedparten af eleverne skal undervises i samme skole. Derfor må arbejdet med elever i komplicerede læringssituationer kobles tæt til den almene praksis og teoridannelse. Alle bogens kapitler er skrevet af forfattere med faglig indsigt i specialpædagogiske problemstillinger. Nogle forfattere har aktivt været med til at formulere den aktuelle policy på området, andre har forsket i det i mange år, andre igen har en særlig ekspertise eller faglig interesse i deres emne. Bogen er primært skrevet til læreruddannelsens modul Specialpædagogik, men henvender sig også til andre studerende og praktikere inden for det social- og specialpædagogiske område. Jørgen Christiansen er pæd.psych og uddannelsesleder ved UC Sjælland. Brian Degn Mårtensson er cand.pæd. i pædagogisk filosofi og lektor ved UC Sjælland. Torben Pedersen er viceskoleleder og arbejder med implementering af bevægelse og udeskole i undervisningen.

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

325,00 kr.

260,00 kr. ekskl. moms

+-
Specialpædagogik - en introduktion
Specialpædagogik præsenterer seks temaer, der beskriver og udfordrer det aktuelle specialpædagogiske felt: Normalitet Specialpædagogik og specialundervisning Elevens deltagelse Elev- og handleplaner Specialpædagogiske indsatser Samarbejde om elevers komplicerede læringssituationer. Kapitlerne udfolder teorier bag specialpædagogisk praksis og sætter dem i spil gennem cases, studiespørgsmål og øvelser. Specialpædagogik er tiltænkt undervisningen i kompetenceområdet ved læreruddannelsen, ligesom bogen vil være relevant for lærere og pædagoger, der arbejder med specialpædagogiske udfordringer i skolen.

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

250,00 kr.

200,00 kr. ekskl. moms

+-
Autismevenlig undervisning
Behovet for socialpædagogisk viden i skolen er aktuelt meget stort bl.a. på grund af den nye folkeskolelov, der forpligter lærere og pædagoger til at arbejde sammen på nye måder, samt det øgede fokus på integration af flere elever i den almene undervisning. Denne bog beskriver, hvordan socialpædagogisk viden, der tidligere var målrettet elever på specialskoler, kan omsættes og anvendes i almentilbuddet. Antallet af inkluderede børn med autisme (AutismeSpektrumForstyrrelse) i folkeskolen er stigende, og mange undervisere efterlyser viden om undervisning af elever med ASF. Formålet med bogen er dels at give studerende og undervisere en grundlæggende viden om ASF i et lettilgængeligt sprog, dels at præsentere nogle konkrete redskaber til at udføre autismevenlig undervisning. En sådan hensyntagende og ressourceorienteret undervisning vil ikke alene være til gavn for børn og unge med ASF, men også for elever med andre udfordringer end ASF og for elever uden særlige udfordringer. Bogen er skrevet til pædagog- og lærerstuderende samt til uddannede lærere og pædagoger, der underviser elever med ASF i almentilbud og i specialtilbud. Derudover henvender den sig til undervisere på efterskoler, almen- og særligt tilrettelagte ungdomsuddannelser, produktionsskoler m.v., der underviser børn, unge og voksne med ASF. Charlotte Ryhl er autoriseret psykolog, der som selvstændig psykolog og ejer af firmaet Autismeviden yder supervision, rådgivning og terapi. Hun er desuden ansat ved Børnehus Sjælland i Næstved og som ekstern lektor ved Institut for Psykologi, Københavns Universitet.

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

275,00 kr.

220,00 kr. ekskl. moms

+-
Tværprofessionelt samarbejde
I Tværprofessionelt samarbejde – i teori og praksis viser forfatteren, hvorfor det er vigtigt at prioritere tværprofessionelt samarbejde, og hvilke krav et sådant samarbejde stiller til de professionelle i omskiftelige og ofte krævende arbejdssituationer. Bogens teoretiske kapitler belyses med praksiseksempler fra det sociale, det sundhedsfaglige og det pædagogiske område og understøttes af mange refleksionsøvelser og modeller. I bogens sidste del gennemgår forfatteren, hvordan man kan undersøge og analysere tværprofessionelt samarbejde. Denne udgave af bogen er blevet gennemgående revideret i lyset af de nye uddannelsesbekendtgørelser for professionshøjskolerne, og der er desuden tilføjet et kapitel om læringsteori. Kapitlet om læringsteori præsenterer, hvordan man læringsteoretisk kan forstå tværprofessionelt samarbejde som en særlig tilgang til læring i praksis. Bogen henvender sig både til studerende på tværprofessionelle forløb på professionsuddannelserne og til professionelle inden for de mange praksisfelter, hvor tværprofessionelle samarbejdsformer er en nødvendig del af arbejdet. Andy Højholdt er lektor ved Professionshøjskolen Metropol og mangeårig underviser i og foredragsholder om bl.a. tværprofessionelt samarbejde. Test: Kan du skelne mellem flerfagligt, tværfagligt og tværprofessionelt samarbejde? Video: Andy Højholdt om første del i bogen "Tværprofessionelt samarbejde" Video: Andy Højholdt om anden del i bogen "Tværprofessionelt samarbejde" Video: Andy Højholdt om fjerde del i bogen "Tværprofessionelt samarbejde"

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

230,00 kr.

184,00 kr. ekskl. moms

+-
Behandlingspædagogik
Det er muligt at gøre de professionelle behandlingsindsatser for anbragte børn endnu bedre. Denne bog retter et konkret fokus på, hvad der skal gennemføres for, at det, vi gør, kan kaldes for en professionel anbringelse. Bogen beskriver indholdet og opbygningen i et behandlingsforløb under en anbringelse og hvilke forventninger der kan knyttes til det i form af behandlingsplaner og evaluering. Bogen henvender sig til socialpædagoger, pædagoger, psykologer, plejefamilier og sagsbehandlere.

Fås som

  • Bog

Bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

310,00 kr.

248,00 kr. ekskl. moms

+-

Vi bruger cookies på www.hansreitzel.dk

Det gør vi for at sikre en god brugeroplevelse og for at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre din oplevelse af siden. Hvis du klikker dig videre på siden, accepterer du samtidig vores brug af cookies. Læs mere om cookies