Pædagogik

Pædagogisk metode

Filtrering
Sorter efter
  • Alfabetisk (A-Å)
  • Alfabetisk (Å-A)
  • Nyeste materialer

51 materialer

Mobbemønstre og magtkampe
Mobning og dårlig trivsel er et alvorligt problem for mange skolebørn. Nogle af de nyeste tal viser, at 7-13 % af danske børn oplever at blive mobbet. Den seneste forskning peger imidlertid på, at mobning ikke er et spørgsmål om enkelte børn og deres personligheder, men om sociale processer og komplekse gruppedynamikker i en destruktiv kultur. Det gør ikke lærernes og pædagogernes arbejde med at forebygge og håndtere mobning lettere. For hvad skal man holde øje med, når man skal gennemskue en destruktiv kultur? Og hvordan kan man gribe ind i gruppedynamikkerne, så det reelt gør en forskel? Mobbemønstre og magtkampe giver en grundig introduktion til, hvordan mobning som fænomen kan forstås, samt en omfattende indsigt i, hvordan hyppigt anvendte tiltag mod mobning som fx gruppesamtaler eller ”den gode stol” undertiden kan virke stik mod hensigten. Bogen redegør desuden for den såkaldte positioneringsteori, der er velegnet til at få blik for magt i samtaler. Endelig præsenteres en analytisk model, der kan bruges både forebyggende og intervenerende i arbejdet med at mindske mobning blandt børn i de danske skoler. Eksemplerne i Mobbemønstre og magtkampe stammer fra skolen, men dens pointer og anbefalinger er også relevante i andre sammenhænge, hvor man arbejder med indsatser mod mobning, fx daginstitutioner og ungdomsuddannelser. Bogen henvender sig således både til pædagog-, lærer- og universitetsstuderende og til lærere, pædagoger, skoleledere og andre, der er optaget af at forstå og mindske mobning. Stine Kaplan Jørgensen er uddannet fra Roskilde Universitetscenter og har en ph.d. fra DPU, Aarhus Universitet. Hun arbejder pt. som lektor på Institut for Læreruddannelse på Københavns Professionshøjskole.

Fås som

  • Bog

Bog

Pris pr. stk.

Udkommer 17. januar

Pris pr. stk.

250,00 kr.

200,00 kr. ekskl. moms

Udkommer 17. januar

Co-teaching - samarbejde om undervisning
Co-teaching – samarbejde om undervisning giver en introduktion til det – i en dansk sammenhæng – relativt nye begreb co-teaching. Co-teaching vil sige et samarbejde, hvor to eller flere personer med hver sin faglighed deles om undervisningsopgaven i klasserummet. Det særlige ved co-teaching er, at man står sammen om at afklare den opgave, man skal løse, og bidrager ligeligt og ligeværdigt i arbejdet med at planlægge, gennemføre og evaluere undervisningen. Målet med co-teaching er primært at skabe en mere inkluderende almenundervisning, hvor færre udskilles til særlig specialundervisning, samtidig med at alle elever i klassen lærer mere – uanset forudsætninger og behov. Co-teaching kan principielt anvendes i alle sammenhænge, hvor man ønsker at kvalificere undervisningen, når to undervisere er sammen om målgruppen. De involverede undervisere kan gennem co-teaching udvikle sig som fagpersoner i en praksis, hvor man inspireres af hinanden og trækker på hinandens særlige faglighed, viden og kompetencer. Bogen beskriver konkrete tilgange til co-teaching som en del af en læringsorienteret, tværprofessionel praksis, hvis mål er at skabe forudsætninger for en aktiv, eksperimenterende tilgang til undervisningen i fællesskab. Denne 2. udgave er udvidet med et nyt kapitel om co-teaching som en central tilgang til løsning af skolens inklusionsopgave. Der er desuden blevet produceret en række korte film, som introducerer til co-teaching, og som der refereres til i bogen som eksempler. Filmene kan findes på www.coteach.dk Andy Højholdt er lektor ved Københavns Professionshøjskole. Han har skrevet og bidraget til en række bøger og artikler om tværprofessionelt samarbejde.

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

225,00 kr.

180,00 kr. ekskl. moms

+-
Intern evaluering
Intern evaluering af undervisningen er en systematisk introduktion til området. Bogen gennemgår en bred vifte af redskaber og måder elever, lærere og pædagogiske ledere kan gribe den interne evaluering af undervisningen an på. Intern evaluering af undervisningen er skrevet til praktikere på alle niveauer i det danske uddannelsessystem, som ønsker at udvikle undervisningen ved hjælp af intern evaluering. Denne 2. udgave er opdateret med de seneste års nye viden om evaluering og en række eksempler derom. Endelig har forfatteren tilføjet en oversigt over regelgrundlaget for evaluering af undervisning på de forskellige uddannelsesområder. Michael Andersen er cand.mag. og master i ledelse og organisation inden for det pædagogiske felt. Michael er chefkonsulent ved Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) og ekstern lektor i evaluering ved DPU, Aarhus Universitet.

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

200,00 kr.

160,00 kr. ekskl. moms

+-
Peer assessment og selvreguleret læring
Peer assessment er, når elever lærer af hinanden og vurderer hinandens arbejde. Selvreguleret læring er, når eleverne selv regulerer deres læring ved at evaluere deres udførelse af en opgave. Peer assessment og selvreguleret læring er tilsammen en meget betydningsfuld tilgang til at lære i ligeværdige relationer, hvori de lærende selv indgår i tilrettelæggelsen og vurderingen af eget arbejde og læring. Heri ligger den store fordel, at fordi eleven selv er hovedaktør, målsættende og ligeværdig med de andre, bliver læringsmiljøet præget af både motivation og trivsel, som baner vejen for god læring.   Bogen beskriver, hvordan vejen til ny læring går gennem et ukendt område (the Learning Pit). Peer assessment og selvreguleret læring er nyttige vejvisere, der kan sikre, at man kommer gennem det område med et læringsudbytte.   Peer assessment og selvreguleret læring består af 15 kapitler, der via en læsevejledning guider dig gennem læringsvejen med forslag til, hvordan vejen gøres farbar i undervisningen. Bogen afsluttes med en række bilag, som kan anvendes direkte til at planlægge en sådan undervisnings mål, feedback, strategi, monitorering og metoder.   Peer assessment og selvreguleret læring henvender sig til undervisere og til de mange studerende, der studerer for at blive gode undervisere.

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

250,00 kr.

200,00 kr. ekskl. moms

+-
Studiegrupper
Hvordan får man en studiegruppe til at fungere? Normalt ønsker man at komme i gruppe med nogen, man fungerer godt med på et personligt plan. Men hvis man lærer at facilitere en gruppe og udvikler et professionelt sprog for samarbejde, kan man faktisk få langt de fleste grupper til at fungere – også selvom man ikke går i byen sammen. Skiftes man fx til at facilitere gruppens arbejde, bliver drøftelserne mere fokuserede, resultatskabende og inkluderende.   Ledelse og undervisere på uddannelser bør etablere en  professionel kultur om studiegruppernes samarbejde, herunder sammensætte grupperne og oplære de studerende i facilitering. En studiegruppetjeneste kan hjælpe grupperne, hvis de får problemer.   Bogen henvender sig især til studerende på lærer- og pædagoguddannelserne, men kan bruges af alle studiegrupper.

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

175,00 kr.

140,00 kr. ekskl. moms

+-
Biologididaktik
Biologididaktik indfører læseren i feltet mellem biologifaget og almendidaktikken, og belyser herfra spørgsmålene hvad, hvorfor og hvordan grundskolens biologifag kan tænkes og praktiseres. Bogen afspejler biologifagets aktuelle tilstand i skolen, men trækker også på en flerårige historik inden for faget, ligesom den kan danne afsæt for fremtidens biologiundervisning. Bogen dækker det biologididaktiske felt gennem syv kapitler om: Biologifaget i folkeskolen Biologi som dannelsesfag Fagsprogsudvikling og faglig læsning og skrivning i biologi Modeller i biologiundervisningen Praktisk arbejde i biologiundervisningen Eksterne læringsmiljøer i biologiundervisningen Mål og evaluering i biologi Tværfagligt samarbejde og progression i naturfagene Fra fagdidaktik til daglig biologiundervisning. Kapitlerne bygger på såvel dansk som international litteratur og forskning inden for fagdidaktik. Hvert kapitel afsluttes med en række diskussionsspørgsmål, som kan bruges af studerende, i fagteams på skoler eller blandt lærere på efteruddannelse. Biologididaktik henvender sig til lærerstuderende, praktiserende lærere og lærere på efteruddannelse samt andre med interesse for fagdidaktikken i biologi.

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

250,00 kr.

200,00 kr. ekskl. moms

+-
Fremmedsprogsdidaktik
Fremmedsprogsdidaktik handler om at tilrettelægge undervisning i grundskolens sprogfag. Bogen præsenterer fremmedsprogsdidaktikkens aktuelle strømninger og generelle problemstillinger og inviterer de studerende til at reflektere over disse. Det sker gennem otte kapitler, der dækker fremmedsprogsundervisningens centrale traditioner og tilgange, elevernes mundtlige og skriftlige sprogtilegnelse og lærerens planlægning af undervisningen, herunder vurdering og brug af læremidler.   Hvert kapitel indledes med en case fra en undervisningssituation, som sættes i spil via nogle indledende refleksionsspørgsmål til kapitlets didaktiske fokus, der efterfølgende udredes. Alle kapitler afsluttes med studiespørgsmål, som fordrer refleksion over og brug af kapitlernes indhold. Fremmedsprogsdidaktik henvender sig til studerende ved læreruddannelsen, fremmedsprogsvejledere og -lærere samt studerende ved efter- og videreuddannelse.

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

250,00 kr.

200,00 kr. ekskl. moms

+-
Motion og bevægelse i skolen
Motion og bevægelse i skolen handler om, hvordan skolens pædagogiske personale pædagogisk og didaktisk kan arbejde med motion og bevægelse på et forskningsmæssigt grundlag. Bogen præsenterer det videnskabelige grundlag, der ligger til grund for at indføre motion og bevægelse i skolen, samt erfaringer med at implementere forandringerne. Artiklerne giver et bidrag til at udfylde det videnshul, der er mellem praktiske motions- og bevægelsesaktiviteter og forskningsbaseret viden derom. Antologiens første del består af artikler, som afdækker og udspringer af hver sit argument for, hvorfor eleverne skal have motion og bevægelse i skolen. Et lærings-, et dannelses-, et trivsels- og et sundhedsargument. Anden del af antologien består af 8 tematiske artikler, der konkret udfolder og diskuterer forhold som lærer- og pædagogrollen i skolen, motivation, inklusion, trivsel, udfordringer, som knytter sig særligt til udskolingen, udeskole og outdoor, udfordringer og muligheder i forbindelse med implementeringen af forandringer i skolen samt et bud på, hvordan bevægelse i skolen kan forstås som eksistentielt meningsfuldt. Motion og bevægelse i skolen henvender sig til lærerstuderende og til de mange lærere og pædagoger, der arbejder med at implementere motion og bevægelse i skolerne.

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

300,00 kr.

240,00 kr. ekskl. moms

+-
SOS - støtte til opgaveskrivning
Denne bog henvender sig til studerende på professionsbacheloruddannelserne, som skal i gang med en større skriftlig opgave. Den giver på en handlingsanvisende måde indsigt i skriftlige opgavers opbygning og logikker. Den følger den klassiske struktur for en akademisk orienteret opgave. En opgave bliver ikke altid til præcis efter denne model, men uanset hvilken tilgang man vælger, er det nyttigt at have en legende og på samme tid disciplineret tilgang til opgaveskrivningen. I bogen stilles en række spørgsmål i hvert afsnit. Efter besvarelsen af disse spørgsmål vil man som regel have fundet frem til indholdet af det pågældende opgaveafsnit. Jo bedre man kan besvare spørgsmålene, jo nemmere bliver det at omsætte svarene til det ”fyld”, som opgavens delafsnit skal indeholde. Desuden indeholder bogen tricks og tilgange til opgaveskrivning, som kan lette det til tider hårde arbejde. Benedicta Pécseli har skrevet et utal af opgaver i løbet af sine tre akademiske uddannelser. Desuden har hun undervist og vejledt pædagog- og diplomstuderende igennem 23 år på Professionshøjskolen UCC. Hun arbejder i dag med børns møde med kulturarv og museer.

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

150,00 kr.

120,00 kr. ekskl. moms

+-
Håndværk og design - en fagmetodik
Håndværk og design er et nyt fag i skolereformen fra 2014. Faget blev obligatorisk i 4.-7. klasse fra 1. august 2016. I fagets læseplan understreges det, at ”håndværksmæssig forarbejdning af materialer til produkter baseret på designprocesser” er det grundlæggende for faget. Denne bog handler om, hvordan lærere kan rammesætte en undervisning, der lever op til denne grundforståelse.   Det særlige ved det nye fag ”Håndværk og design” er, at det ikke udelukkende kan bygge videre på undervisningsmetoder fra hverken designområderne eller de tidligere håndværksfag. Bogens metodebeskrivelser integrerer derfor erfaringer fra både håndværksundervisning, designundervisning og metoder fra andre fag og områder.   Det er vigtigt at skelne mellem fagets metoder og metoder til at undervise i faget. Fagets metoder er fx at strikke, at høvle, at tegne skitser, at måle og at idéafprøve. Denne bog handler om metoder til at undervise i faget, fx om, hvad lærere kan gøre, når de igangsætter et forløb, hjælper elever med at lære, vil udfordre dem til at lære mere eller vil gøre opgaver overskuelige og sammenhængende.   Bogen præsenterer seks eksemplariske undervisningsmetoder, der kan finde sted i det obligatoriske forløb. Den henvender sig både til lærerstuderende i håndværk og design og til lærere og pædagoger, der underviser, eller som står foran at skulle undervise, i håndværk og design.       Hanne Schneider er lærer, cand.pæd.pæd. og tidligere lektor ved Professionshøjskolen UCC. Stig Pedersen er lærer, cand.pæd.sløjd og tidligere lektor ved Professionshøjskolen UCC. De er begge tilknyttet Fagfællesskabet Håndværk og Design og har tidligere udgivet Håndværk og design. En fagdidaktik.

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

250,00 kr.

200,00 kr. ekskl. moms

+-

Vi bruger cookies på www.hansreitzel.dk

Det gør vi for at sikre en god brugeroplevelse og for at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre din oplevelse af siden. Hvis du klikker dig videre på siden, accepterer du samtidig vores brug af cookies. Læs mere om cookies