Pædagogik

Metode og videnskabsteori

Filtrering
Sorter efter
  • Alfabetisk (A-Å)
  • Alfabetisk (Å-A)
  • Nyeste materialer

20 materialer

Videnskabsteori for de pædagogiske professionsuddannelser
Videnskabsteori for de pædagogiske professionsuddannelser giver en indføring i de vigtigste videnskabsteoretiske retninger, man skal kende som studerende. Viden er ikke noget, der dumper ned fra himlen, den er skabt i en specifik historisk kontekst, hvilket er vigtigt at tænke over og forholde sig til. Derfor kan bogen betragtes som en slags værktøjskasse, der forøger de studerendes muligheder for bevidst at reflektere over de spørgsmål, de må stille sig, både når de præsenteres for viden produceret af andre og er involveret i egne opgaver på studiet. I hvert kapitel er der eksempler fra pædagogisk praksis, som hjælper til at forklare bogens videnskabsteoretiske pointer. Denne 2. udgave er omfattende revideret og udvidet med en række kapitler. Om førsteudgaven skrev anmelderne: ”… en tilgængelig introduktion til et svært emne” - ”… en hurtig, nem og elementær indføring i videnskabsteori” - ”… en introducerende, men ikke alt for forenklet fremstilling af, hvad videnskabsteori er [...] bogen er velskrevet og godt disponeret”   Marianne Høyen er uddannet ingeniør, cand.mag. i pædagogik og ph.d. Ansat som lektor i pædagogisk sociologi på DPU, Danmarks Institut for Pædagogik og Uddannelse, Aarhus Universitet. Ulf Brinkkjær var indtil sin død i 2016 lektor på DPU, Danmarks Institut for Pædagogik og Uddannelse, Aarhus Universitet.

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Bog (2. udgave)

Bog (1. udgave)
i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

225,00 kr.

180,00 kr. ekskl. moms

+-
Studiegrupper
Hvordan får man en studiegruppe til at fungere? Normalt ønsker man at komme i gruppe med nogen, man fungerer godt med på et personligt plan. Men hvis man lærer at facilitere en gruppe og udvikler et professionelt sprog for samarbejde, kan man faktisk få langt de fleste grupper til at fungere – også selvom man ikke går i byen sammen. Skiftes man fx til at facilitere gruppens arbejde, bliver drøftelserne mere fokuserede, resultatskabende og inkluderende.   Ledelse og undervisere på uddannelser bør etablere en  professionel kultur om studiegruppernes samarbejde, herunder sammensætte grupperne og oplære de studerende i facilitering. En studiegruppetjeneste kan hjælpe grupperne, hvis de får problemer.   Bogen henvender sig især til studerende på lærer- og pædagoguddannelserne, men kan bruges af alle studiegrupper.

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

175,00 kr.

140,00 kr. ekskl. moms

+-
Empiriske undersøgelser og metodiske greb
Empiriske undersøgelser og metodiske greb er en antologi om at indsamle viden om børn og undervisning. Antologien har et to-stregnet sigte: 1) På den ene side er intentionen, at antologien skal belyse og diskutere en række grundlæggende videnskabelige metodiske greb i forbindelse med pædagogisk forskning og empiriske undersøgelser. Således vil antologien kunne fungere som grundbog i forhold til moduler på både lærer- og pædagoguddannelsen vedrørende forståelse, vurdering og analyse af pædagogisk forskningsviden samt i forhold til moduler, der vedrører de studerendes egne empiriske undersøgelser. 2) På den anden side kan antologien bidrage til lærerens, pædagogens og den pædagogiske leders forståelse af pædagogisk forskningsviden og metodiske tilgange til at skabe systematiseret viden om komplekse pædagogiske problemstillinger.   OBS. RETTELSE til 1. udgave, 1. oplag: På side 374, 15. linje er der desværre sket en fejl under den sidste korrektur, som blev læst på bogen. Forfatteren er således ikke ophavsmand til fejlen. Fejlen består i, at ordet "dedifferentieres" blev korrekturlæst til "uddifferentieres", som betyder det modsatte. I bogen burde altså stå dedifferentieres. Teksten giver således kun mening, hvis man kender til denne fejl. Vi beklager fejlen.  

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

350,00 kr.

280,00 kr. ekskl. moms

+-
SOS - støtte til opgaveskrivning
Denne bog henvender sig til studerende på professionsbacheloruddannelserne, som skal i gang med en større skriftlig opgave. Den giver på en handlingsanvisende måde indsigt i skriftlige opgavers opbygning og logikker. Den følger den klassiske struktur for en akademisk orienteret opgave. En opgave bliver ikke altid til præcis efter denne model, men uanset hvilken tilgang man vælger, er det nyttigt at have en legende og på samme tid disciplineret tilgang til opgaveskrivningen. I bogen stilles en række spørgsmål i hvert afsnit. Efter besvarelsen af disse spørgsmål vil man som regel have fundet frem til indholdet af det pågældende opgaveafsnit. Jo bedre man kan besvare spørgsmålene, jo nemmere bliver det at omsætte svarene til det ”fyld”, som opgavens delafsnit skal indeholde. Desuden indeholder bogen tricks og tilgange til opgaveskrivning, som kan lette det til tider hårde arbejde. Benedicta Pécseli har skrevet et utal af opgaver i løbet af sine tre akademiske uddannelser. Desuden har hun undervist og vejledt pædagog- og diplomstuderende igennem 23 år på Professionshøjskolen UCC. Hun arbejder i dag med børns møde med kulturarv og museer.

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

150,00 kr.

120,00 kr. ekskl. moms

+-
FAQ om innovation
FAQ om innovation tager det hyppigt brugte begreb innovation op og diskuterer, hvad det kan og ikke kan, og hvad det gør ved os. Hvad kan innovation bidrage med i pædagogikken? Skal elever og studerende blive bedre til at omsætte faglig viden til salgbare produkter, eller handler innovationsdagsordenen snarere om at opdrage og uddanne dem til demokrati eller evnen til at få et lykkeligt liv? Skal pædagogerne og underviserne være innovative for at styrke børnenes og de unges motivation og læring? Eller er det måden at drive skole på, der skal innoveres? Hvem bestemmer? Og hvad gør man, hvis man er uenig eller ikke har lyst til at være innovativ? En central pointe i bogen er, at vi bliver nødt til at koble innovation til et konkret indhold, da det kan betyde noget helt forskelligt i fx en skoleklasse og en kommunal forvaltning. Hensigten med bogen er at dyrke nysgerrigheden og bidrage til en retorik og en praksis, hvor vi lader os inspirere af innovation frem for at lade os skræmme og stresse. FAQ om innovation er bog nr. 4 i FAQ-serien, der diskuterer ofte stillede spørgsmål inden for det pædagogiske og psykologiske område. Alle bøger i serien er peer reviewet. De tidligere titler i serien er FAQ om uro, FAQ om kreativitet og FAQ om læringsmål.   Charlotte Wegener er lektor på Institut for Kommunikation, Aalborg Universitet. Hun forsker i innovation og bestræber sig på selv at være innovativ som forsker og formidler. Hun er levende optaget af at skabe viden på tværs af universitet og praksis og har selv en baggrund som underviser og uddannelseschef.

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

225,00 kr.

180,00 kr. ekskl. moms

+-
FAQ om læringsmål
Læringsmål er blevet et centralt begreb i den danske forskning og debat om pædagogik og uddannelse. Man taler om læringsmål i forbindelse med børnenes udvikling i børnehaver og vuggestuer, i relation til folkeskolens fag og i forbindelse med de seneste års reformer af lærer- og pædagoguddannelserne. Men begrebet har ikke altid stået så centralt i sproget, som det gør nu. Bogen rejser og forsøger at besvare spørgsmål som fx: Hvorfor taler alle om læringsmål? Hvor kommer de fra? Hvad er et læringsmål egentlig, og hvad vil det sige at undervise læringsmålstyret? Er der forskel på mål? Kan man måle mål? Hvor fører læringsmålene os hen, og er der et alternativ til læringsmålene? FAQ om læringsmål er bog nr. 3 i FAQ-serien om ofte stillede spørgsmål inden for det pædagogiske og psykologiske område. Alle bøger i serien er peer reviewet. Niels Jakob Pasgaard er lektor på pædagoguddannelsen i Viborg og har en baggrund som lærer og cand.pæd. i filosofi. Han har skrevet artikler og holdt  en række foredrag om pædagogik, didaktik og læringsmål og er en aktiv stemme i den offentlige debat om disse emner. Hans arbejde kan følges på https://nielsjakobpasgaard.dk  

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

225,00 kr.

180,00 kr. ekskl. moms

+-
Gymnasiepædagogik
Gymnasiepædagogik præsenterer en sammenhængende forståelse af læring, fag, undervisning og organisation på det gymnasiale område på baggrund af gymnasiereform 2017. Bogens forfattere inddrager de seneste års omfattende empiriske forskning inden for det gymnasiale felt. De kæder teori og praksis tæt sammen og giver en række forskellige bud på, hvad god gymnasial pædagogik er, og hvordan denne pædagogik er en del af skolens samlede aktiviteter. Bogen giver et samlet overblik over centrale almenpædagogiske, fagdidaktiske og organisatoriske problemstillinger og tilbyder dermed de gymnasiale undervisere og ledere et solidt grundlag for en reflekteret pædagogisk praksis og ledelse. Gymnasiepædagogik retter sig primært mod lærerkandidatuddannelsen, men er også en brugsbog, der kan anvendes i forbindelse med fagligt og pædagogisk udviklingsarbejde samt give stof til pædagogiske diskussioner blandt undervisere og ledere. Bogen er redigeret af Jens Dolin, Gitte Holten Ingerslev og Hanne Sparholt Jørgensen. Supplerende kapitler kan hentes her: 6.7 De kunstneriske fag og 6.8 Idræt

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

575,00 kr.

460,00 kr. ekskl. moms

+-
Bachelorprojekter inden for det pædagogiske område
Bachelorprojekter inden for det pædagogiske område er et kalejdoskopisk blik ind i en række udvalgte metoder til brug i udarbejdelsen af bachelorprojekter. Bogen er opdelt i en indledende og afsluttende del, og derimellem fem metodedele: Metoder med anvendelse af litteratur. Interview, observation og casestudie. Narrative metoder. Spørgeskemaundersøgelser. Studier med intervention. Kapitlerne er alle skrevet af forfattere, som har specifikt kendskab til og forstand på eller erfaring med de konkrete metoder. Bogen henvender sig primært til studerende og undervisere inden for professionsbacheloruddannelser på det pædagogiske område.

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

350,00 kr.

280,00 kr. ekskl. moms

+-
God stil i professionsopgaver
Hvad er forskellen på teori og teoretiske begreber? Hvad er forskellen på teori og metode? Hvordan skal en opgave bygges op, og hvilke dele er vigtige at have med? Hvordan argumenterer man analytisk?  Hvad betyder det egentlig overhovedet at analysere? Og hvordan sikrer man, at man både henviser til tekster og er teoretisk funderet, samtidig med at man er selvstændig? Disse og mange andre spørgsmål melder sig, når man skal skrive en faglig opgave, f.eks. et bachelorprojekt. God stil i professionsopgaver præsenterer den optimale fremgangsmåde og giver et sikkert fundament for studerende, der skal skrive en opgave. Bogen præsenterer  arbejdsprocessen fra begyndelse til afslutning og viser: - hvordan man stiller et videnskabeligt spørgsmål - hvordan man indsamler de relevante data - hvordan man kan analysere data for at kunne besvare sit spørgsmål - hvordan man opbygger sin opgave - hvordan man kan skrive, så meningen står klart frem - hvordan man sikrer, at alle formalia er i orden Kit Stender Petersen og Ditte Dalum Christoffersen er begge ph.d. og adjunkter på UC Sjælland.

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

200,00 kr.

160,00 kr. ekskl. moms

+-
Lærerens undersøgelsesmetoder
Lærerens videnslandskab er meget komplekst, og når man som lærer eller lærerstuderende bevæger sig rundt i dette landskab, er det nyttigt at kunne skelne mellem de mange forskellige former for viden og de dertil hørende positioner og erkendelsesinteresser. Den moderne lærer skal kunne forholde sig til og vurdere de forskellige former for viden og skal desuden kunne producere viden om sin egen undervisningspraksis. I dag stilles der som bekendt krav til lærerprofessionen om evidens, dokumentation, evaluering og kvalitetssikring med tre formål: at vise, hvad læreren laver, at undersøge resultaterne af lærerens aktiviteter og at udvikle skolens praksis. Lærerens undersøgelsesmetoder indeholder beskrivelser af en række konkrete undersøgelsesmetoder, som læreren og den lærerstuderende kan have gavn af i sit arbejde eller sine studier: observation, interview, spørgeskemaundersøgelse, indsamling af allerede eksisterende data, præsentation af data samt udviklingsarbejde i skolen. Lars Aagerup er ph.d.,  lektor i pædagogik ved UCSJ og arbejder med forskning i pædagogik og uddannelse af pædagoger. Han er uddannet socialpædagog i 1977 og har arbejdet med udsatte børn og unge, til han blev underviser i 1996. Katrine Willaa er cand.mag.pæd.psyk. og lektor ved UCSJ, hvor hun underviser på læreruddannelsen i psykologi og specialpædagogik. Hun er desuden uddannet proces- og teamcoach fra RUC.

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

230,00 kr.

184,00 kr. ekskl. moms

+-

Vi bruger cookies på www.hansreitzel.dk

Det gør vi for at sikre en god brugeroplevelse og for at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre din oplevelse af siden. Hvis du klikker dig videre på siden, accepterer du samtidig vores brug af cookies. Læs mere om cookies