Pædagogik

Krop og bevægelse

Filtrering
Sorter efter
  • Alfabetisk (A-Å)
  • Alfabetisk (Å-A)
  • Nyeste materialer

23 materialer

Børn og unges trivsel
Børn og unges trivsel – et tværprofessionelt ansvar præsenterer forskellige perspektiver på og forståelser af, hvad trivsel for børn og unge vil sige, og hvorfor det er vigtigt, at der tages hånd om trivselsarbejdet på tværs af velfærdsprofessionerne. Trivselsarbejdet er komplekst, og det kræver komplekse og forskelligartede tilgange og metoder at styrke trivsel hos børn og unge. Netop det tværprofessionelle blik og det tværsektionelle samarbejde er vigtigt med henblik på at få en helhedsorienteret forståelse af børn og unges problemstillinger.  Bogen indeholder eksempler på måder at arbejde konkret med trivsel på, både på et overordnet niveau og helt konkret med aktiviteter målrettet børn og unge. Der argumenteres ikke mindst for betydningen af kropslige ressourcer i forbindelse med trivsel. Bogen har et bredt videnskabsteoretisk afsæt, så kroppen opfattes både som biologisk organisme, som udgangspunkt for menneskets ”væren-i-verden” samt i relation til samfundsmæssige rammer. Bogens forfattere repræsenterer en række forskellige professioner samt både forskningsmæssig og fagprofessionel viden.   Mathilde Sederberg er lektor på Pædagoguddannelsen på Københavns Professionshøjskole, hvor hun underviser og deltager i forsknings- og udviklingsprojekter inden for sundhed og bevægelse. Malene Norup Stolpe er lektor på psykomotorikuddannelsen, Københavns Professionshøjskole, og er tilknyttet Københavns Universitet, hvor hun p.t. arbejder på et ph.d.-projekt om børn og unges kropsbevidsthed.   

Fås som

  • Bog

Bog

Pris pr. stk.

Udkommer 07. maj

Pris pr. stk.

250,00 kr.

200,00 kr. ekskl. moms

Udkommer 07. maj

Bevægelse, leg og sundhed - i dagtilbud
Bevægelse, leg og sundhed handler om den del af pædagogens arbejde, der har med børns fysiske velbefindende og fysiske aktiviteter at gøre. Der er mange læringsmuligheder i bevægelses- og sundhedsfremmende aktiviteter, men det er ikke altid nok bare at sætte aktiviteter i gang, og så regne med, at alle ens mål med forløbet opfyldes. Det kræver viden, kompetencer og færdigheder som baggrund for den professionelles didaktiske overvejelser, både før, under og efter forløbet. Bogens sigte er både at give et praktisk og teoretisk grundlag for det pædagogiske arbejde med børn i vuggestue og børnehave og at inspirere til refleksion over spørgsmål som: Hvad er sundhed? Hvad er bevægelse? Og hvilken betydning har forskellige teoretiske tilgange til disse begreber for det pædagogiske arbejde? Sidste del af bogen består af praktiske aktiviteter, relateret til forskellige læringsperspektiver, som kan bruges som inspiration til det pædagogiske arbejde med sundhed og bevægelse. Bogen rummer løbende spørgsmål til refleksion. Den henvender sig både til pædagogstuderende og til færdiguddannede pædagoger, der arbejder i dagtilbud eller med børn i andre specialiserede tilbud. Se videoer med nogle af bogens forslag til aktiviteter her: Bevægelse, leg og sundhed - videoer Anne Bahrenscheer, Kirsten Kortbek og Mathilde Sederberg er alle beskæftiget med undervisning, udvikling og forskning i bevægelse, idræt og sundhed på pædagoguddannelsen, Professionshøjskolen UCC

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

275,00 kr.

220,00 kr. ekskl. moms

+-
Læring med kroppen forrest
Denne bog er skrevet til dem, der gerne vil vide noget om den nyeste kognitionsforskning, hvor man gør op med den reduktionistiske tankegang, at hjernen alene styrer vore mentale funktioner. Ifølge denne forskning foregår vores tænkning på begge sider af hjerneskallen, nemlig som en uadskillelig helhed af hjerne, krop og omverden. Læring med kroppen forrest er den naturlige måde, børn og unge lærer på, men også den foretrukne strategi i alle aldre, når der skal læres noget nyt. Vi er noget i kraft af, hvem vi er, hvad vi kan, og hvor vi befinder os. Vi tænker ikke med hjernen. Det er individet, der tænker og lærer noget, og kroppen er brobygger mellem hjerne og omverden. Dette synspunkt er en enaktiv tilgang til læring. Hænderne sætter gang i hjernens pandelapper, som er afgørende for den mentale udvikling. Samtidig bliver hænderne mere øvede, og det lukker op for endnu flere muligheder i ens omverden. Kroppens konkrete handlinger sætter skub i den abstrakte tænkning. De områder i hjernen, der aktiveres, når man fx slår søm i, bliver også aktiveret, når man bare sidder stille og tænker på at slå søm i. Hvorfor? Fordi ens forestillingsevne og fantasi bygger på konkrete erfaringer. Kropslige erfaringer danner begreber, som er grundlag for den sproglige udvikling. Den matematiske udvikling bygger ligeledes på kropslige erfaringer med tingenes antal, størrelse og indhold. Sociale relationer er også kropslige, da det meste af kommunikationen er non-verbal. Når daginstitutioner, skoler og uddannelser skærer de såkaldte praktiske, skabende fag væk til fordel for kundskaber, der skal leve op til standardiserede test, indsnævres børns og unges intelligens. De kunstneriske aktiviteter tilføjer nemlig de særlige former for tænkning, som ikke bare fremmer børns og unges kreative udvikling, men samtidig har en stor virkning på de discipliner, der indgår i standardiserede test. Bogens gennemgående tema er, at læringens kropslige fundament har afgørende betydning for livslang læring.

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

300,00 kr.

240,00 kr. ekskl. moms

+-
Motion og bevægelse i skolen
Motion og bevægelse i skolen handler om, hvordan skolens pædagogiske personale pædagogisk og didaktisk kan arbejde med motion og bevægelse på et forskningsmæssigt grundlag. Bogen præsenterer det videnskabelige grundlag, der ligger til grund for at indføre motion og bevægelse i skolen, samt erfaringer med at implementere forandringerne. Artiklerne giver et bidrag til at udfylde det videnshul, der er mellem praktiske motions- og bevægelsesaktiviteter og forskningsbaseret viden derom. Antologiens første del består af artikler, som afdækker og udspringer af hver sit argument for, hvorfor eleverne skal have motion og bevægelse i skolen. Et lærings-, et dannelses-, et trivsels- og et sundhedsargument. Anden del af antologien består af 8 tematiske artikler, der konkret udfolder og diskuterer forhold som lærer- og pædagogrollen i skolen, motivation, inklusion, trivsel, udfordringer, som knytter sig særligt til udskolingen, udeskole og outdoor, udfordringer og muligheder i forbindelse med implementeringen af forandringer i skolen samt et bud på, hvordan bevægelse i skolen kan forstås som eksistentielt meningsfuldt. Motion og bevægelse i skolen henvender sig til lærerstuderende og til de mange lærere og pædagoger, der arbejder med at implementere motion og bevægelse i skolerne.

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

300,00 kr.

240,00 kr. ekskl. moms

+-
Bevægelse, sundhed og trivsel
Bevægelse sundhed og trivsel – i skole og fritid tager udgangspunkt i den nye folkeskolelov og dens krav om motion og bevægelse i børnenes hverdag som en del af en varieret skoledag. Bogen gennemgår lovgivningen på området og giver svar på, hvorfor det er vigtigt at understøtte børns bevægelse og motorik i skoledagen, både i et sundheds-, et lærings- og et trivselsperspektiv, hvordan det bør foregå, dvs. hvilke didaktiske overvejelser man bør gøre sig, og hvem der kan og skal varetage opgaven professionelt. Endelig handler bogen også om, hvad man helt konkret kan foretage sig med børnene, i form af beskrivelse af 48 konkrete aktiviteter, som kan gennemføres på skolens forskellige klassetrin. Gennem bogen er der løbende spørgsmål til refleksion, der dels kan bruges i de studerendes forberedelse til undervisningen, dels som spørgsmål undervejs i undervisningen, og desuden af pædagoger og lærere i praksis, som kan inddrage dem i deres refleksionsrum i forhold til konkrete praksissituationer. Bogen henvender sig både til pædagog- og lærerstuderende under uddannelse og til pædagoger og lærere, der arbejder i skolen og i fritidstilbud. Mathilde Sederberg, Kirsten Kortbek og Anne Bahrenscheer er alle beskæftiget med undervisning, udvikling og forskning i bevægelse og idræt på pædagoguddannelsen, Professionshøjskolen UCC.

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

200,00 kr.

160,00 kr. ekskl. moms

+-
Motorik og bevægelse i børns liv
Antologien Motorik og bevægelse i børns liv diskuterer, hvordan forskellige traditioner og definitioner kan bidrage til en helhedsorienteret forståelse af motorik og bevægelse med henblik på at fremme børns livskvalitet. Den bygger på pædagogiske, sociologiske, terapeutiske, psykologiske og kulturteoretiske teorier samt praktiske erfaringer fra daginstitutioner, skoler, idrætsforeninger og behandlingstilbud. Bogen henvender sig til alle, der arbejder fagligt med børns motorik og bevægelse og interesserer sig for, hvordan bevægelse kan bidrage til et rigere hverdagsliv for børn. Målet er at bygge bro mellem forskellige videnskabelige traditioner, forskellige professioner og frivillige der arbejder med børn, samt mellem teori og praksis.

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

240,00 kr.

192,00 kr. ekskl. moms

+-
Børn og seksualitet
Børn og seksualitet er den første danske bog, som gennemgår barnets seksuelle udvikling fra fødsel til pubertet. Den gennemgår barnets seksuelle udtryk fra spædbarnsalder til tidlig pubertet og beskriver den forventelige adfærd og barnets egen forståelse af seksualiteten på de forskellige alderstrin. Bogen beskæftiger sig også indgående med børn med seksuelt bekymrende adfærd, med baggrundene for adfærden og med de udrednings- og behandlingsmuligheder, der findes. I bogen findes desuden kapitler om børn, der er udsat for overgreb, om pornos indflydelse på børn og unge, samt om hvordan man kan gribe området an i dagtilbud og skoler. Bogen bygger både på tilgængelig forskning samt på praksiserfaringer fra de to forfattere. Den henvender sig bredt til alle professionelle, der ønsker viden om børns seksuelle udvikling og adfærd og kan med fordel anvendes af pædagoger, lærere, sundhedsplejersker og socialrådgivere, ligesom den kan være nyttig for studerende inden for disse områder og eksempelvis psykologistuderende. Om forfatterne Anna Louise Stevnhøj er uddannet journalist og har gennem en længere årrække beskæftiget sig med børns seksualitet i form af foredrag og undervisning. Hun har skrevet et antal bøg om emnet, bl.a. Må vi lege doktor. Håndbog i børns seksualitet 0 til 12 år, og er desuden medforfatter til kortlægningen af området i danske børnehaver, Doktorleg i børnehaven. Mimi Strange er cand.psych., klinisk børnepsykolog og specialist i psykoterapi og supervision. Hun er direktør for JanusCentret, behandlings- og forskningscenter for børn med seksuelt grænseoverskridende adfærd. Hun har beskæftiget sig med børns seksualitet og seksuelle overgreb mod børn gennem mange år som klinisk psykolog og supervisor, forfatter til en række artikler og som foredragsholder.

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

250,00 kr.

200,00 kr. ekskl. moms

+-
Se barnet indefra
Tilknytningen til forældrene danner den vigtigste ramme om barnets udvikling. Men du, som arbejder i daginstitution, er for mange børn en klar nummer to. Denne bog viser, hvordan Tryghedscirklen kan danne udgangspunkt for omsorg i daginstitutioner. Forfatterne giver en grundig indføring i modellen og viser, hvordan den kan hjælpe os til at forstå, at børns begyndende selvstændighed og læring faktisk hviler på retten til at være afhængig af voksne. Med Tryghedscirklen som basis viser forfatterne også, hvordan de voksne i daginstitutionerne kan øge deres bevidsthed om børns behov og skabe tryghed, vise godhed, regulere barns følelser og hjælpe til i leg og venskab. Bogen henvender sig til pædagoger og pædagogstuderende, der ønsker at blive bedre til netop det.

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

225,00 kr.

180,00 kr. ekskl. moms

+-
Oplevelse, fordybelse og virkelyst
Folkeskolen skal skabe "oplevelse, fordybelse og virkelyst", så eleverne kan udvikle "erkendelse og fantasi og får tillid til egne muligheder og baggrund for at tage stilling og handle". Sådan har det heddet i folkeskolelovens formålsparagraf siden 1993. En samlet pædagogisk behandling af begreberne oplevelse, fordybelse og virkelyst har vi haft til gode lige siden. Den er her nu. Forfatterne beskriver over en didaktisk model, hvordan æstetik i undervisningen kan åbne fagene og fremme oplevelse, fordybelse og virkelyst hos eleverne. Oplevelse, fordybelse og virkelyst tager primært udgangspunkt i folkeskolens praksis, men den henvender sig bredt til alle undervisere, der lægger vægt på elevernes æstetiske erfaringer.

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

300,00 kr.

240,00 kr. ekskl. moms

+-
Aktiv - ikke kun for sjov (i-bog)
Aktiv - ikke kun for sjov sætter fokus på ''aktiv læring''. Med den nye skolereform sættes der fokus på en aktiv skoledag. Det bliver et krav, at der skal bevægelse i undervisningen, og begrebet ”aktiv læring” bliver et must i forberedelsen af den nye skolehverdag. Det er nu op til lærerne, skolepædagogerne og andre fagpersoner at finde ud af, hvordan det kan forberedes og udføres i praksis i de forskellige fag. Fortvivl ikke - her har du svaret. Med denne bog er det nemt og enkelt at forberede undervisning, hvor eleverne er aktive i læringsprocessen. Udgivelsen indeholder 350 konkrete læringsaktiviteter til en faglig undervisning i Dansk, Matematik, Engelsk og Historie, samt aktiviteter til de understøttende timer. Dette er en i-bog. Der kan købes licens til i-bogen i en kortere eller længere periode. Prisen er her angivet for en licens til en bruger i 4 år.

Fås som

  • i-bog

Vi bruger cookies på www.hansreitzel.dk

Det gør vi for at sikre en god brugeroplevelse og for at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre din oplevelse af siden. Hvis du klikker dig videre på siden, accepterer du samtidig vores brug af cookies. Læs mere om cookies