Pædagogik

Fagdidaktik

Filtrering
Sorter efter
  • Alfabetisk (A-Å)
  • Alfabetisk (Å-A)
  • Nyeste materialer

23 materialer

Musikdidaktik
Musikdidaktik handler om musikundervisningens hvad, hvordan og hvorfor. Bogen er en grundbog i fagets didaktik og henvender sig studerende, der studerer for at blive gode musiklærere, især ved lærerudannelsen og musikkonservatoriet. Indhold: 1. Introduktion til Musikdidaktik 2. Musik: Basisfag og skolefag 3. Musikdidaktiske konceptioner 4. Metodiske koncepter i musik 5. Musikdidaktikkens funktioner, processer og modeller 6. Didaktiske tilgange i musikfaget 7. Musik-syn (fag-syn) 8. Institutionsdidaktik 9. Professionsdidaktik / uddannelse og praksis 10. Afslutning og perspektivering

Fås som

  • Bog

Bog

Pris pr. stk.

Udkommer 02. maj

Pris pr. stk.

250,00 kr.

200,00 kr. ekskl. moms

Udkommer 02. maj

Tæt på litteratur
Tæt på litteratur er en lærebog til læreruddannelsen og en inspirationsbog til lærere og andre, som interesserer sig for litteratur. Bogens giver et samlet bud på, hvordan man kan gå tæt på den litterære tekst, som er litteraturundervis­ning­ens omdrejningspunkt. Når litteraturundervisningen skal udvikles, planlægges, gennemføres og evalueres, er det nødvendigt, at læreren har veludviklede tekstanalytiske kompetencer og kan reflektere over, hvad litteratur er. I Tæt på litteratur har litteraturanalysen et didaktisk perspektiv med henblik på at styrke lærerens muligheder for at handle professionelt og kreativt og åbne for de mange muligheder for læring og dannelse, der findes i litteratur. Der diskuteres desuden relevante metoder i forhold til litterær analyse. I bogen fokuseres endvidere på sproget som indgang til den litterære oplevelse og erkendelse. Det åbner for undersøgelse, analyse og fortolkning med inddragelse af danskundervisningens øvrige kompetenceområder: læsning, fremstilling og kommunikation. Denne 2. udgave er opdateret og udvidet med en tekstantologi og tilhørende stilladserende spørgsmål til det videre arbejde. Martin Jørgensen er cand.mag. i dansk og kristendomskundskab og tidligere lektor ved VIA University College. Tidligere har han udgivet Tæt på sprog, Tæt på literacy og Tæt på danskdidaktik (skrevet i samarbejde med Johannes Fibiger og Jørgen B. Asmussen).

Fås som

  • Bog

Bog (2. udgave)

Bog (1. udgave)

Pris pr. stk.

Udkommer 15. januar

Pris pr. stk.

300,00 kr.

240,00 kr. ekskl. moms

Udkommer 15. januar

Billedkunstdidaktik
Billedkunstdidaktik beskæftiger sig med sansning, oplevelse, forståelse og fremstilling af samt deltagelse i visuelle fæno­mener og begivenheder i billedkunstundervisningen. Bogen består af fem dele: I del 1 drøftes billedfagets historiske og teoretiske basis. Del 2 omhandler fagets faglige basis med fokus på billeder og visuelle fænomener. Del 3 handler fortsat om det faglige aspekt, men med fokus på mod­tageren af billeder og visuelle fænomener. I del 4 er fokus på den lærende. Del 5 er et katalog af undervisningseksempler. Bogen henvender sig til alle, der studerer billedkunstdidaktik som basis for at undervise i billedfag.

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

325,00 kr.

260,00 kr. ekskl. moms

+-
Foreign Language Education
This is an i-book, an interactive book with added digital tools including search, notebook and reading aloud of the text. I-books can be accessed from a computer, tablet or smartphone from anywhere with internet access. The e-key gives you access to the i-book for a period of 48 months from the date of purchase. The purpose of this book is to present current trends and to entice students to reflect on didactic issues in elementary school foreign language teaching. As each chapter offers an independent input to a concrete and current issue in foreign language teaching, it is not the intent for the chapters of this book to be read from beginning to end. Some chapters are basic and general, while others are more specific; some accumulate and adhere to that which we know to be applicable while others present new approaches. All chapters are based on a case from a specific teaching situation followed by a number of preliminary questions for reflection in order til identify – and subsequently expand – the didactic focus of the seperate chapter. After reading the chapter, the students are invited to connect the new knowledge with practice through relevant study questions. Finally, each chapter provides suggestions for further reading. This i-book is a translated version of the Danish original work: Fremmedsprogsdidaktik - mellem fag og didaktik, Hans Reitzels Forlag 2018.

Fås som

  • i-bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

200,00 kr.

160,00 kr. ekskl. moms

Biologididaktik
Biologididaktik indfører læseren i feltet mellem biologifaget og almendidaktikken, og belyser herfra spørgsmålene hvad, hvorfor og hvordan grundskolens biologifag kan tænkes og praktiseres. Bogen afspejler biologifagets aktuelle tilstand i skolen, men trækker også på en flerårige historik inden for faget, ligesom den kan danne afsæt for fremtidens biologiundervisning. Bogen dækker det biologididaktiske felt gennem syv kapitler om: Biologifaget i folkeskolen Biologi som dannelsesfag Fagsprogsudvikling og faglig læsning og skrivning i biologi Modeller i biologiundervisningen Praktisk arbejde i biologiundervisningen Eksterne læringsmiljøer i biologiundervisningen Mål og evaluering i biologi Tværfagligt samarbejde og progression i naturfagene Fra fagdidaktik til daglig biologiundervisning. Kapitlerne bygger på såvel dansk som international litteratur og forskning inden for fagdidaktik. Hvert kapitel afsluttes med en række diskussionsspørgsmål, som kan bruges af studerende, i fagteams på skoler eller blandt lærere på efteruddannelse. Biologididaktik henvender sig til lærerstuderende, praktiserende lærere og lærere på efteruddannelse samt andre med interesse for fagdidaktikken i biologi.

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

250,00 kr.

200,00 kr. ekskl. moms

+-
Fremmedsprogsdidaktik
Fremmedsprogsdidaktik handler om at tilrettelægge undervisning i grundskolens sprogfag. Bogen præsenterer fremmedsprogsdidaktikkens aktuelle strømninger og generelle problemstillinger og inviterer de studerende til at reflektere over disse. Det sker gennem otte kapitler, der dækker fremmedsprogsundervisningens centrale traditioner og tilgange, elevernes mundtlige og skriftlige sprogtilegnelse og lærerens planlægning af undervisningen, herunder vurdering og brug af læremidler.   Hvert kapitel indledes med en case fra en undervisningssituation, som sættes i spil via nogle indledende refleksionsspørgsmål til kapitlets didaktiske fokus, der efterfølgende udredes. Alle kapitler afsluttes med studiespørgsmål, som fordrer refleksion over og brug af kapitlernes indhold. Fremmedsprogsdidaktik henvender sig til studerende ved læreruddannelsen, fremmedsprogsvejledere og -lærere samt studerende ved efter- og videreuddannelse.

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

250,00 kr.

200,00 kr. ekskl. moms

+-
Håndværk og design - en fagmetodik
Håndværk og design er et nyt fag i skolereformen fra 2014. Faget blev obligatorisk i 4.-7. klasse fra 1. august 2016. I fagets læseplan understreges det, at ”håndværksmæssig forarbejdning af materialer til produkter baseret på designprocesser” er det grundlæggende for faget. Denne bog handler om, hvordan lærere kan rammesætte en undervisning, der lever op til denne grundforståelse.   Det særlige ved det nye fag ”Håndværk og design” er, at det ikke udelukkende kan bygge videre på undervisningsmetoder fra hverken designområderne eller de tidligere håndværksfag. Bogens metodebeskrivelser integrerer derfor erfaringer fra både håndværksundervisning, designundervisning og metoder fra andre fag og områder.   Det er vigtigt at skelne mellem fagets metoder og metoder til at undervise i faget. Fagets metoder er fx at strikke, at høvle, at tegne skitser, at måle og at idéafprøve. Denne bog handler om metoder til at undervise i faget, fx om, hvad lærere kan gøre, når de igangsætter et forløb, hjælper elever med at lære, vil udfordre dem til at lære mere eller vil gøre opgaver overskuelige og sammenhængende.   Bogen præsenterer seks eksemplariske undervisningsmetoder, der kan finde sted i det obligatoriske forløb. Den henvender sig både til lærerstuderende i håndværk og design og til lærere og pædagoger, der underviser, eller som står foran at skulle undervise, i håndværk og design.       Hanne Schneider er lærer, cand.pæd.pæd. og tidligere lektor ved Professionshøjskolen UCC. Stig Pedersen er lærer, cand.pæd.sløjd og tidligere lektor ved Professionshøjskolen UCC. De er begge tilknyttet Fagfællesskabet Håndværk og Design og har tidligere udgivet Håndværk og design. En fagdidaktik.

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

250,00 kr.

200,00 kr. ekskl. moms

+-
Biblioteksdidaktik
Biblioteksdidaktik gennemgår biblioteksfaglige genstandsfelter og teori om bibliotekets udvikling samt biblioteksdidaktik – både inden for digital dannelse og kulturel dannelse. Til hvert af bogens kapitler hører en række studieøvelser, der fra et meta-perspektiv sætter fokus på og træner læseren i biblioteksdidaktiske greb inden for den formidlende, den faciliterende og den vejledende tilgang til biblioteksdidaktik. Bogen er forfattet af undervisere fra bl.a. Københavns Universitet, Syddansk Universitet, Roskilde Universitet og Aarhus Universitet: Linda Lundgaard Andersen, Lennart Björneborn, Rune Eriksson, Helle Hygum Espersen, Jens Jørgen Hansen, Henrik Jochumsen, Cecilie Laskie, Christian Tang Lystbæk og Trine Schreiber. Biblioteksdidaktik henvender sig til studerende ved biblioteksuddannelserne og biblioteksformidlere på efteruddannelserne.

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

250,00 kr.

200,00 kr. ekskl. moms

+-
Special Education (i-bog)
Special Education sets out to chart a field of study in teacher-training whose importance remains unrelenting and, in addition, to chart its complex socio-cultural practices in primary and lower-secondary education institutions in Denmark. In doing so, the book offers not only an opportunity to acquire new knowledge on special education needs (SEN) pedagogy but also ways to augment and explore the reasoning by special education practitioners, conscious as well as unconscious, uncovering underlying values and belief systems. This i-book is a shortened and translated version of the Danish original work: Specialpædagogik – en introduction, Hans Reitzels Forlag 2016. CONTENTS Introduction: Inclusive Special Educational  Needs – Concept and Practice Christian Quwang Chapter 1: On Normality and Diversity Søren Bøjgaard Chapter 3: Participation and Didactics Laura Emtoft

Fås som

  • i-bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

100,00 kr.

80,00 kr. ekskl. moms

Gymnasiepædagogik
Gymnasiepædagogik præsenterer en sammenhængende forståelse af læring, fag, undervisning og organisation på det gymnasiale område på baggrund af gymnasiereform 2017. Bogens forfattere inddrager de seneste års omfattende empiriske forskning inden for det gymnasiale felt. De kæder teori og praksis tæt sammen og giver en række forskellige bud på, hvad god gymnasial pædagogik er, og hvordan denne pædagogik er en del af skolens samlede aktiviteter. Bogen giver et samlet overblik over centrale almenpædagogiske, fagdidaktiske og organisatoriske problemstillinger og tilbyder dermed de gymnasiale undervisere og ledere et solidt grundlag for en reflekteret pædagogisk praksis og ledelse. Gymnasiepædagogik retter sig primært mod lærerkandidatuddannelsen, men er også en brugsbog, der kan anvendes i forbindelse med fagligt og pædagogisk udviklingsarbejde samt give stof til pædagogiske diskussioner blandt undervisere og ledere. Bogen er redigeret af Jens Dolin, Gitte Holten Ingerslev og Hanne Sparholt Jørgensen. Supplerende kapitler kan hentes her: 6.7 De kunstneriske fag og 6.8 Idræt

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

575,00 kr.

460,00 kr. ekskl. moms

+-

Vi bruger cookies på www.hansreitzel.dk

Det gør vi for at sikre en god brugeroplevelse og for at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre din oplevelse af siden. Hvis du klikker dig videre på siden, accepterer du samtidig vores brug af cookies. Læs mere om cookies