Trine Rasmussen

Praksisforskning i socialt arbejde
De senere år har der været øget fokus på at styrke vidensgrundlaget i socialt arbejde. Spørgsmålet er imidlertid, hvad forholdet er mellem viden og socialfaglige indsatser, og ikke mindst hvordan viden bedst muligt kan understøtte socialt arbejde. Socialt arbejde er beslægtet med samfundsvidenskaberne, men har samtidig en stærk praksisdimension, som betyder, at der ikke nødvendigvis er en lige linje mellem videnskab og praksis. Praksisforskning er betegnelsen for en type vidensopsamling, der placerer sig imellem videnskab og professionel praksis og bygger bro mellem på den ene siden videnskabelig stringens og på den anden side hensynet til praksisrelevant viden. Denne bog indkredser praksisforskning som fænomen og præsenterer metodegrundlaget for fagfolk, der selv skal udøve praksisforskning. Desuden er den fyldt med eksempler på succesfulde projekter, der kan inspirere til fremtidig praksisforskning. Under "Ekstramaterialer" findes der et udvalg af artikler i elektronisk form, som er blevet til i et samarbejde mellem undervisere, praktikere og tidligere studerende.  Praksisforskning i socialt arbejde er redigeret af Kirsten Henriksen, Tilde Østergaard Sørensen og Per Westersø fra VIA University College og har bidrag fra en række fagfolk på området. Den er skrevet som lærebog til socialrådgivere og fagbog til professionelle, der arbejder med vidensbaseret socialt arbejde.  

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

260,00 kr.

208,00 kr. ekskl. moms

+-
Socialt arbejde med børn, unge og familier
Udsatte børn, unge og familier er en kernemålgruppe i socialt arbejde, og arbejdet med de pågældende grupper rækker fra komplicerede børnesager til fremme af almindelig trivsel i udsatte familier. Denne grundbog giver et samlet overblik over området.   Et gennemgående fokus er socialrådgiverens dobbelte rolle som på den ene side støtteperson og vejleder og på den anden repræsentant for myndighederne, herunder med indflydelse på familiers mulighed for at opnå sociale ydelser. Denne dobbelthed stiller store krav til fagprofessionelle, der skal kunne støtte udsatte børn og unge og samtidig kunne håndtere de mange formkrav, rollen som myndighedsudøver indebærer.   Bogen er skrevet som lærebog til socialrådgiveruddannelsen og tager udgangspunkt i uddannelsens bekendtgørelse. Den danner grundlag for at forstå og kunne navigere på et vanskeligt område, hvor der er risiko for konflikt, men også store muligheder for at gøre en positiv forskel.   Redigeret af Maiken Hougaard og Lisbet Ravn Højbjerg, VIA.

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

460,00 kr.

368,00 kr. ekskl. moms

+-

Vi bruger cookies på www.hansreitzel.dk

Det gør vi for at sikre en god brugeroplevelse og for at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre din oplevelse af siden. Hvis du klikker dig videre på siden, accepterer du samtidig vores brug af cookies. Læs mere om cookies