Pædagogikhåndbogen
Otte tilgange til pædagogik
Pædagogikhåndbogen beskriver pædagogikkens vidensområde gennem otte tilgange:
- Pædagogisk filosofi (hvad er det, skolen skal?)
- Pædagogisk sociologi (hvad er det, skolen gør?)
- Didaktik (planlægning, gennemførsel og evaluering af undervisning)
- Pædagogisk psykologi (udvikling, læring, motivation og relationskompetence)
- Pædagogik og etik (menneskeligt samspil i skolen)
- Pædagogikkens historie (opdragelse og undervisning i perspektiv)
- Pædagogisk antropologi (menneske og kultur)
- Pædagogik som fag (metaperspektiver)
Pædagogikhåndbogen præsenterer således det vidensgrundlag, som den studerende kan bruge til at reflektere over praksis med.
Bogen er tænkt som den studerendes arbejdsredskab og følgesvend gennem hele studiet. Den henvender sig til læreruddannelsen og pædagogiske bachelor-, diplom- og kandidatuddannelser.
Pædagogikhåndbogen er et originalt værk, der er sammensat af nyskrevne og reviderede kapitler fra udgivelsen Gyldendals pædagogikhåndbog, København: Gyldendal 2011.

Fås som
- Bog
- i-bog
Fakta
Ekstramaterialer
ISBN: | 9788741264189 |
Udgave: | 1 |
Udgivelsesdato: | 30. juni 2016 |
Sider: | 751 |
Redaktør: | Henrik Juul |
ANMELDELSER
"Alt - ALT - om pædagogik
[...]Det hele præsenteres i et flot layout, så bogen rent visuelt også fremstår som en fryd for øjet. Der tegnes også et billede af pædagogikken fra en bred vifte af de steder, hvor den har relevans, det være sig fra elevernes synspunkt, fra lærernes synspunkt og fra diverse fagpersoner. "Pædagogikhåndbogen" giver et enormt bredt og velfunderet indblik i pædagogikkens væsen – og så er der ikke mindst tilføjet uddybende litteratur inden for de forskellige emner, så man virkelig kan komme i bund med det hele.
Pædagogik er langtfra en fast størrelse, hvilket kommer levende til udtryk i "Pædagogikhåndbogen". Er man professionsstuderende, diplomstuderende, eller hvis man som lærer vil have opfrisket, hvilken størrelse pædagogik er, anbefales bogen varmt herfra."
"Alt - ALT - om pædagogik
[...]Det hele præsenteres i et flot layout, så bogen rent visuelt også fremstår som en fryd for øjet. Der tegnes også et billede af pædagogikken fra en bred vifte af de steder, hvor den har relevans, det være sig fra elevernes synspunkt, fra lærernes synspunkt og fra diverse fagpersoner. "Pædagogikhåndbogen" giver et enormt bredt og velfunderet indblik i pædagogikkens væsen – og så er der ikke mindst tilføjet uddybende litteratur inden for de forskellige emner, så man virkelig kan komme i bund med det hele.
Pædagogik er langtfra en fast størrelse, hvilket kommer levende til udtryk i "Pædagogikhåndbogen". Er man professionsstuderende, diplomstuderende, eller hvis man som lærer vil have opfrisket, hvilken størrelse pædagogik er, anbefales bogen varmt herfra."