Rasmus Alenkær

Specialdidaktik i teori og praksis
Hovedparten af de danske skoleelever søges i dag inkluderet i de almindelige folkeskoleklasser. En del specialundervisning foregår imidlertid stadig i specialklasser, på specialskoler og i særlige forløb på de almene folkeskoler. I Specialdidaktik i teori og praksis. Undervisning på specialskoler og i specialklasser sættes der fokus på denne del af specialdidaktikken. Inden for specialdidaktikken kan der sjældent arbejdes helt på samme måde som i almendidaktikken. Enhver elev er unik, og netop i specialpædagogikken har denne erkendelse særlig stor og konkret betydning. Der er sjældent en færdig løsning, der kan hentes ned fra hylderne, så præcis hvordan skal man som lærer gribe undervisningen an, når de almene koncepter og praksisser ikke rigtig kan bruges? I denne bog giver en række forskere og fagprofessionelle deres bud på, hvad der bør tages højde for i undervisningen af børn med særlige behov. Bogens første del giver et overblik over specialdidaktikkens placering i det pædagogiske landskab. Anden del zoomer ind på forskellige aspekter af specialdidaktikken, bl.a. hvordan elever møder skolen og faget. Tredje del stiller skarpt på faget dansk og beskriver, hvordan man kan arbejde specialdidaktisk her, fjerde del fokuserer på matematik, og femte del anlægger en specialdidaktisk vinkel på skolens andre fag. I bogens sjette del præsenteres eksempler på tværfaglige indsatser, og endelig diskuteres i bogens sidste del en række tværgående specialdidaktiske temaer med relevans for alle fag. Helga Borgbjerg Hansen er cand. pæd. pæd., lektor ved læreruddannelsen o eftervidereuddannelsen, University College Sjælland. Brian Degn Mårtensson er cand. pæd. i pædagogisk filosofi og ph.d.-studerende ved Aarhus Universitet.

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

375,00 kr.

300,00 kr. ekskl. moms

+-
Psykologi i skolen - hvad virker?
Ud fra fagpsykologisk teori og viden giver denne bog indsigt i, hvordan en række praksisnære dilemmaer fra skolens sammensatte dagligdag kan forstås, og hvilke handlemuligheder læreren har i forhold til dem. Bogens forfattere har alle et indgående kendskab til folkeskolens hverdag og lærerprofessionens udfordringer. Psykologi i skolen – hvad virker? er først og fremmest en grundbog til faget psykologi på læreruddannelsen, men vil også have bud til uddannede lærere og til studerende på de pædagogiske diplomuddannelser. Indhold: Forord Indledning: Hvorfor skal læreren vide noget om psykologi? Når det kører eller kokser i gruppen Kan læring og adfærd sættes på formel? Når både lærer og elever er autoriteter Hvem ejer eleven? Teamet som konfliktløser Det er en køn historie – en historie om kønnet Når goderne er ulige fordelt Når børnene lærer på en anden måde end læreren At finde sin plads i fællesskabet Når alarmklokken ringer Når læreren går ned med flaget – når læreren må søge hjælp Det skal være sjovt at gå i skole Om at se – og se muligheder Klar til professionen? Hvad virker? Carsten Bendixen er lektor, mag.art., ph.d. ved Professionshøjskolen UCC. Henrik Fischer er lektor og cand.pæd.psych., underviser og praktikleder på Læreruddannelsen Zahle, Professionshøjskolen UCC. Video: Carsten Bendixen og Henrik Fischer om bogen "Psykologi i skolen" Læs en anmeldelse af bogen på folkeskolen.dk

Fås som

  • Bog

Bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

330,00 kr.

264,00 kr. ekskl. moms

+-

Vi bruger cookies på www.hansreitzel.dk

Det gør vi for at sikre en god brugeroplevelse og for at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre din oplevelse af siden. Hvis du klikker dig videre på siden, accepterer du samtidig vores brug af cookies. Læs mere om cookies