Preben Moeslund

Processer og forandringer
Proceskonsulenter skal vide, hvordan man styrer og leder forandringsopgaver og forandringsprocesser i senmoderne organisationer. I bogen vises dette gennem en klar og gennemgående model for proceskonsulentens arbejde, roller, opgaver og beslutningssituationer. Det særlige ved proceskonsulenter er, at de oftest ikke har den formelle bemyndigelse til at varetage forandringsprocesserne. Det forventes, at de ved hjælp af kommunikationsredskaber og procesmodeller formår at kunne time og tilrettelægge forandringsprocesser og formidle forandring på en måde, der fremmer deltagernes forståelse af den som noget positivt og ønskværdigt. Bogen viser, hvordan proceskonsulenten arbejder med en velbeskrevet opgave og løser den i forhold til opgavens praktiske udformning og dens ansvarsmæssige placering. Vi ser også på proceskonsulentens egen placerings- og kommunikationsopgave og det at engagere forskellige aktører, som måske ikke har helt den samme interesse i forandringen. Endelig ses der også på de metodiske virkemåder og (mellem)menneskelige omstillingsprocesser, som bringer forandringen i fokus og fremmer deltagernes forståelse for forandringen. Bogen er skrevet til videregående uddannelser på diplom- og masterniveau samt andre efteruddannelser, hvor processer og forandringer i organisationer indgår som en del af uddannelsen. Men også organisationskonsulenter og ledere i almindelighed kan have udbytte af bogen.

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

300,00 kr.

240,00 kr. ekskl. moms

+-
Ledelse i perspektiv II
Organisationer var tidligere relativt små enheder med veldefinerede grænser til omverdenen. Men de bliver stadig større og med grænser, der via netværk flyder ud i forhold til det omgivende samfund. Hvor det tidligere handlede om at placere organisationen strategisk i en ”fjendtlig” omverden, handler ledelsesopgaven nu om at holde sammen på organisationen, der bliver løsere koblet internt og fastere koblet til omverdenen. Bogen belyser organisatorisk ledelse på tværs af interne og eksterne skel, og fokus er på så vigtige emner som ledelse af beslutningsprocesser, kulturel forandring, strategiudvikling, kompetenceudvikling og lærings- og forandringsprocesser. I denne nye udgave er væsentlige temaer for den strategiske og kulturelle ledelse blevet opdateret, ligesom der i starten af bogen er en omfattende indføring i videnskabsteoretiske og samfundsteoretiske problemstillinger, der præger ledelses- og organisationsudviklingen i disse år. Målgruppen er studerende på diplomledelse, universiteter og handelshøjskoler samt ledere i almindelighed, der ønsker et grundigt indblik i ledelsesopgaverne og -udfordringerne.

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

335,00 kr.

268,00 kr. ekskl. moms

+-
Ledelse i perspektiv  I - mellem tradition og refleksion
Det siges at man kan finde ”best practise” for sin ledelsesudøvelse. Denne bedste praksis søges i disse år udlevet gennem traditionelle ledelsesprincipper, hvor måling, planlægning og kontrol har fået en central funktion i både private og offentlige organisationers udvikling. Men er det sådan? Er ledelsesopgaven ikke på snart sagt alle niveauer så kompliceret og omskiftelig, at den er svær at målsætte og sætte på formel? Denne bog forsøger ikke at give de rigtige svar på dette men at rejse de rigtige spørgsmål. Bogens formål er at belyse og perspektivere ledelsesbegrebet, som det har udviklet sig gennem et århundrede fra den traditionelle, karismatiske ledelse over den moderne, planlagte ledelse til den sen-moderne, komplekse ledelse. I 1. del gives der en bred introduktion til ledelsesbegrebets udvikling. I 2. del behandles ”det personlige lederskab”. Her uddybes ledelsestematiseringen fra 1. del med redegørelsen for en lang række af de kendteste ledelsesteorier og -modeller. I 3. del rettes blikket mod den konkrete motivationsopgave i at få ”det lille fællesskab” - teamet eller afdelingen - til at fungere. Her uddybes den samfundsmæssige udvikling fra 1. del og sammenholdes med teorier og modeller for de funktioner, roller og gruppeprocesser, der skal bringes til at fungere. Målgruppen er studerende på diplomledelse, universiteter og handelshøjskoler samt ledere i al almindelighed, der ønsker et grundigt indblik i ledelsesopgaverne og –udfordringerne.  

Fås som

  • Bog

Bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

405,00 kr.

324,00 kr. ekskl. moms

+-

Vi bruger cookies på www.hansreitzel.dk

Det gør vi for at sikre en god brugeroplevelse og for at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre din oplevelse af siden. Hvis du klikker dig videre på siden, accepterer du samtidig vores brug af cookies. Læs mere om cookies