Per Schultz Jørgensen

Håndbog til pædagoguddannelsen
Håndbog til pædagoguddannelsen er dels en grundbog, som kan benyttes gennem hele uddannelsesforløbet, dels en nyttig håndbog. Den er således anvendelig både på uddannelsens første år, Pædagogens grundfaglighed, og i de videregående studier på de tre specialiseringer. Hensigten med bogen er at give de studerende viden om, hvad der menes med begrebet pædagogik, og hvad fagområdet pædagogik står for og rummer. Den præsenterer den store variation af teorier og tematikker i ti dele – ti perspektiver – og tilbyder dermed et overblik over fagområdet. Denne 2. udgave af bogen er revideret med udgangspunkt i bekendtgørelsen for den nye pædagoguddannelse 2014. Således er kapitlerne i Del 9 om pædagoguddannelsens fag blevet erstattet af helt nye kapitler, og Del 10 om pædagogens arbejdsområder er væsentligt omskrevet i lyset af de seneste ændringer af folkeskolen og pædagogernes nye funktioner heri. Trine Ankerstjerne er fritidspædagog, BA i pædagogik og samfundsfag og cand.pæd.pæd., lektor i pædagogik ved Pædagoguddannelsen København, UCC. Stig Broström er pædagog, cand.pæd. og ph.d., professor m.s.o. ved Institut for Uddannelse og Pædagogik, Aarhus Universitet.

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

500,00 kr.

400,00 kr. ekskl. moms

+-
Små og store forandringer
De seneste ca. ti år har værdier og værdikamp været på dagsordenen i dansk politik og i offentligheden. Men spørgsmålet er, om danskernes værdier faktisk har ændret sig som følge af den øgede opmærksomhed, eller om de er, hvad de altid har været. I denne bog undersøger en række forskere forskellige områder af det danske samfund og tager pulsen på udviklingen i danskernes værdier de seneste tre årtier. Der sættes fokus på så forskellige områder som familie, arbejdsmarked, tillid til institutioner, politisk ståsted, religion, forholdet mellem land og by, miljø samt værdier blandt udlandsdanskere. Udviklingen i danskernes værdier er skrevet af førende forskere på de forskellige områder og giver en enestående indsigt i det mentale Danmark de seneste 30 år.   Peter Gundelach er professor ved Sociologisk Institut, Københavns Universitet.

Fås som

  • Bog

Bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

260,00 kr.

208,00 kr. ekskl. moms

+-
Familie og børn i en opbrudstid
Dette er en bog, der er rig på alle den slags oplysninger og viden, som lærerstuderende og lærere bør kende til. Derfor bør den indgå i undervisningen på læreruddannelsen og indkøbes på alle folkeskoler. Gunnar Green, Undervisere   Der er sket meget i Danmark og de nordiske lande gennem de seneste årtier. Ny teknologi og nye økonomiske vilkår har skabt helt nye betingelser for menneskers arbejdsliv, og politiske beslutninger og institutionelle forandringer har sat nye rammer for vores samliv. Dermed er også betingelserne for børnefamilien radikalt ændret. Ikke desto mindre kan man opleve, at familien på mange måder ligner sig selv. Skønt familien strengt taget ikke længere er nødvendig for den enkeltes overlevelse, lever de fleste voksne mennesker i Danmark stadig i kernefamilier, og trods tendenser til opløsning af det traditionelle familiemønster vokser de fleste børn op i en familie med to samlevende biologiske forældre.   Med udgangspunkt i den modsætning mellem kontinuitet og forandring, som forskningen i familieliv og familieformer afdækker, beskriver og diskuterer bogens forfattere betingelserne for familiens liv i det nye årtusind. Hvad betyder de store forandringer i det moderne samfund for den måde, vi lever på? Hvilke konsekvenser har de for familiestrukturen og for familiens indre liv – både i positiv og negativ forstand? Og hvilke tendenser tegner der sig for familien i fremtiden?   Bogen består af følgende kapitler: Familien – kontinuitet og forandring (om bl.a. familiens historiske udvikling frem til i dag) Familie og børn – tal og tendenser (om faktuelle forhold omkring familien) Modernisering – individualisering og fællesskab (om familiens position og familielivets vilkår i et samfundsperspektiv) Børnefamilien – dynamik og relationer (om relationer og familiens indre liv) Udsatte familier – belastning og sammenbrud (om hvad der sker, når der opstår problemer i en familie) Familien i fremtiden – på vej mod en ny betydning?   Bogen er velegnet som grundbog i undervisningen på mange mellemlange og videregående uddannelser og er derudover en nyttig håndbog om familieforhold.   Lars Dencik er professor i socialpsykologi ved Center for Barndoms- og Familieforskning på Roskilde Universitetscenter. Per Schultz Jørgensen er cand.psych. og doktor fil., professor ved Danmarks Pædagogiske Universitet til 2000, formand for Børnerådet 1998-2001 og formand for evalueringsgruppen vedr. evaluering af pædagoguddannelsen 2002-2003. Dion Sommer er professor i udviklingspsykologi ved Psykologisk Institut, Aarhus Universitet. De er alle tre ophavsmænd til en lang række bøger og artikler om familie og barndom.

Fås som

  • Bog
  • e-bog (pdf-format)

Bog

e-bog (pdf-format)

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

460,00 kr.

368,00 kr. ekskl. moms

+-
Dagplejen
  Rigtig mange små børn i Danmark – i alt omkring 85.000 – bliver passet i en dagpleje, og langt de fleste af deres forældre betragter dagplejen som et godt og trygt alternativ til de mere ”professionelle” dagtilbud i en vuggestue eller børnehave. Der stilles imidlertid stadigt større krav også til helt små børns udvikling, og dagplejederfor skal dagplejen udvikles – spørgsmålet er bare, i hvilken retning. Tendensen går modi retning af en professiona-lisering af dagplejerne med vægt på pædagogiskgennem uddannelse og efteruddannelse, menog spørgsmålet er, om dagplejen derved risikerer dagplejen så ikke at miste de særlige kvaliteter, som en pasningsform i hverdagsagtige, hjemlige rammer kan tilbyde?. Det er temaet i denne bog, der forsøger at pege på en tredje vej: udvikling af dagplejerens relationskompetence. I Dagplejen. Livsform og relation lader Per Schultz Jørgensen dagplejere, forældre og tidligere dagplejebørn komme til orde og fremhæver på baggrund heraf de ressourcer, som dagplejen rummer, når den er bedst. Han viser, hvordan dagplejerne ved at arbejde bevidst med den tætte, anerkendende relation kan styrke børnenes tryghed og udvikling. Bogen henvender sig til den enkelte dagplejer, forældre med børn i dagpleje samt kommunale beslutningstagere. Den er desuden velegnet som grundbog i kursusvirksomhed for dagplejere. Per Schultz Jørgensen er læreruddannet, cand.psych. og dr.phil. Han er tidligere professor i socialpsykologi ved Danmarks Pædagogiske Universitet, ,tidligere formand for Børnerådet og aktiv samfundsdebattør, bl.a. som formand for  medlemaDen alternative velfærdskommission. Han er kendt som samfundsdebattør og forfatter til en lang række bøger om børn, unge og familieforhold. Bogen udgives med støtte af FOA – Fag og Arbejde.

Fås som

  • e-bog (pdf-format)

e-bog (pdf-format)

Vi bruger cookies på www.hansreitzel.dk

Det gør vi for at sikre en god brugeroplevelse og for at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre din oplevelse af siden. Hvis du klikker dig videre på siden, accepterer du samtidig vores brug af cookies. Læs mere om cookies