Spring til hovedindhold
Mogens Hansen

Mogens Hansen

Mogens Hansen (f. 1936), lærer, cand.pæd.psych., ledende psykolog ved PPR i Lyngby-Taarbæk kommune (1976-98) adj. professor emeritus ved DLH/DPU; censor ved DLH/DPU og Københavns Universitet, timelærer ved DLH/DPU; medlem af ankekommisionen ved DLH; medlem af Undervisningsministeriets udvalg om specialundervisningen (1983-86), leder af specialundervisningsprojektet, SUP, Undervisningsministeriet og Nordisk Ministerråd, leder af skolestartprojektet, projekt Cecilie, Lyngby-Taarbæk Kommune. Har skrevet bøger og artikler om bl.a. kognition, selvet, billedtænkning, læsning, kropslighed og pædagogik. Bøger: Hansen, Mogens (1997): Billedtænkning. Horsens: Forlaget åløkke. Hansen, Mogens (2003): Intelligens og tænkning – en bog om kognitiv psykologi. 2. udgave. Horsens: Forlaget åløkke. Hansen, Mogens (2002): Børn og opmærksomhed – om opmærksomhedens psykologi og pædagogik. København: Gyldendal. Hansen, Mogens, Per Fibæk Laursen & Anne-Maj Nielsen (2005): Perspektiver på de mange intelligenser – introduktion, diskussion, kritik. Frederiksberg: Roskilde Universitetsforlag. Broström, Stig & Mogens Hansen (2006): Pædagogik – didaktik, læring og dannelse i daginstitution og skole. København: Frydenlund. Hansen, Mogens, Poul Thomsen & Ole Varming (2008): Psykologisk Pædagogisk Ordbog. 16. udgave (1. udgave 1971). København: Hans Reitzels Forlag. Hansen, Mogens & Søren Nagbøl (2008): Det ny skoleliv. Om krop, rum, bevægelse og pædagogik. Århus: Klim. Artikler: Hansen, Mogens (2002): Selvets pædagogik – om selvets fordobling og selvets dannelse. In: Bertelsen, Preben m.fl. (red.): Vinkler på selvet. Århus: Klim. Hansen, Mogens (2006): Spørgsmålet om ”Hvor?” – om stedsansen og dens tilstand i senmoderniteten. Psyke & Logos, 1(27), 2006, pp. 506-520.