Kurt Alling Nielsen

Pædagogiske læreplaner
Med indførelse af læreplaner i daginstitutionen rejses en fornyet interesse for daginstitutionens pædagogik og for børns trivsel, læring, udvikling og dannelse. I bogens første kapitel redegøres kort for børnehavens historie, hvor det vises, at denne altid har været et læringsmiljø, at børn så at sige ikke har kunnet undgå at lære sig noget i børnehaven. I de efterfølgende kapitler diskuterer og reflekterer en række kendere af børnehavepædagogik de mål- og indholdstemaer loven udpeger. De enkelte forfattere behandler deres indholdstema på et generelt niveau men med løbende reference til praksis, - og også til praktisk pædagogisk inspiration. Der er tilstræbt en dynamisk teori-praksis forbindelse uden at der gives færdige løsninger. Vigtigt er det, at den enkelte institution og pædagog selv konstruerer sin praksis. Bogens primære målgruppe er studerende på seminarierne og det pædagogiske personale i institutionerne.

Fås som

  • e-bog (pdf-format)

e-bog (pdf-format)

Den pædagogiske kultur
"Den pædagogiske kultur - grundbog i kommunikation, organisation og ledelse" sætter fokus på sammenhængene mellem elementerne kommunikation, organisation og ledelse med udgangspunkt i det særlige arbejdsområde, som pædagogisk arbejde udgør. Den gennemgående pointe er, at viden om disse tre elementer er en forudsætning for at kunne håndtere øgede samfundsmæssige krav om samarbejde, omstillingsparathed og kvalitet, hvis centrale pædagogiske værdier samtidig skal bevares. Bogen er udformet med henblik på bestemmelserne i Bekendtgørelse om uddannelse af pædagoger omkring uddannelsen og faget KOL samt med henblik på at sætte omstændighederne omkring pædagogisk arbejde i centrum. Bogen henvender sig til pædagogstuderende og til de forskellige faggrupper, der udfører pædagogisk arbejde i samfundets institutioner.   Bogen består af seks dele. 1. del introducerer faget KOL, beskriver dets baggrund og indsætter det i en samfundsmæssig sammenhæng. Desuden gennemgås fagets delelementer og deres indbyrdes sammenhæng. 2. del omhandler institutionen som arbejdsplads. Der er fokus på arbejdsbegrebet og arbejdsmiljøforskning samt faktorer, der påvirker arbejdsmiljøet. 3. del fokuserer på kommunikation. Der lægges vægt på den form for kommunikation, der foregår i den institutionelle sammenhæng, som pædagogisk arbejde er placeret i og på den rolle i og det ansvar for kommunikationen, som medarbejderen har. 4. del handler om organisation og kultur. Kulturbegrebet benyttes som metafor for organisationer og det anvendes som omdrejningspunkt for analyse af den pædagogiske institution og dens samarbejdspartneres kultur. 5. del handler om den samfundsmæssige sammenhæng det pædagogiske arbejde befinder sig i. Systemteori og organisationskulturformer inddrages. 6. del har fokus på ledelse og udvikling. Moderne institutioner stilles overfor krav om udvikling og omstilling, hvilket stiller krav til institutionens ledelse.

Fås som

  • Bog
  • e-bog (pdf-format)

Bog

e-bog (pdf-format)

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

300,00 kr.

240,00 kr. ekskl. moms

+-
Livshistorien - en vej til det menneskelige
Der er stor interesse for at anvende livshistorien som metode inden for socialpsykiatrien, men hidtil har man manglet en systematisk indsamling af metodiske erfaringer og drøftelser af etiske retningslinjer for metodens anvendelse. Denne bog, »Livshistorien - en vej til det menneskelige. Metodeudvikling« er et bud på sådan en metode. Den formidler erfaringer med at forberede, gennemføre og følge op på livshistoriefortællinger, og desuden drøfter den metodens muligheder og begrænsninger og rummer konkrete eksempler på skizofrene menneskers livshistorie. Bogens ramme er resultatet af forskellige praksisforskningsprojekter, hvor seks arbejdspladser indenfor socialpsykiatrien har deltaget i at udvikle livshistoriefortællingen som en metode i socialpsykiatrien i samarbejdet med sindslidende mennesker. Foruden bogens metodedel er der en teoridel. Den handler dels om hvad en livshistorie er i al sin mangfoldighed, og hvad man kan lære af andre om livshistoriefortællingen. Teoridelen er også en videreførelse af »Liv i Fokus-tænkningen«, hvordan man arbejder med at sætte liv og ikke sin sygdom i fokus. Det vil sige, at gøre det enkelte menneskes værdier og behov til grundlag for det sociale arbejde. Bogen behandler specielt »den personlige integritet« som et centralt begreb. Desuden gøres der i et særligt afsnit rede for principperne bag praksisbaseret metodeudvikling. Bogen er redigeret af Jónas Gústafsson og Knud Ramian og er en opfølgning til bøgerne "Socialt arbejde med sindslidende" og »Liv i Fokus«, begge udgivet på Systime Academic. De fungerer mange steder som grundbøger i socialpsykiatrien. Udgivelsen henvender sig til fagfolk, der arbejder med sindslidende mennesker samt studerende der uddanner sig til socialt arbejde, men den har relevans for alle, der interesserer sig for at anvende livshistoriefortællingen i deres arbejde. Tankegangen i bogen kan være inspiration til alle, der arbejder professionelt med andre mennesker.

Fås som

  • e-bog (pdf-format)

e-bog (pdf-format)

LEA
"LEA - en pædagogisk beskrivelsesmodel" handler om LEA-modellen, som er en helhedsorienteret og dynamisk forståelsesramme om børns kompetencer og samspil. Pædagoger, lærere og andre fagpersoner efterspørger beskrivelsesmetoder, der kan afdække børns kompetencer på en såvel ordentlig som hurtig måde - forståeligt nok. Begge dele er muligt, men ikke i én og samme manøvre. Det er naivt at tro andet. Enhver god beskrivelse af et barn tager tid at lave. LEA-modellen er et forslag til, hvordan fagpersoner kan udarbejde en sådan udviklingsbeskrivelse. Bogens første del er en praktisk vejledning i, hvordan pædagoger, lærere eller andre fagpersoner kan beskrive børns kompetencer og samspil og med støtte heri udarbejde handleplaner for det pædagogiske arbejde. Bogens anden del fokuserer på en række centrale temaer i børns liv - uden at helheds- og udviklingssynet på barnet tilsidesættes. Bogen henvender sig primært til studerende ved seminarier, CVU-er og andre pædagogiske uddannelsesinstitutioner samt pædagoger, lærere og andre fagpersoner, som arbejder med børns udvikling. Ønskes en større baggrundsviden om LEA-modellen, kan det findes i Hans Månssons bog "Midt i verden - og ude på noget" (Systime 2002) . Her redegør forfatteren blandt andet for det teoretiske grundlag bag LEA-modellen.

Fås som

  • e-bog (pdf-format)

e-bog (pdf-format)

Vi spiller også for at vinde
"Fodbold er et åbent spil med åbne færdigheder, men i alt for lang tid har vi trænere gjort spillet mere lukket ved ensidigt at foretrække instruktion som den gældende metode og mekanisk læring som det altoverskyggende læringssyn. Ungdomstræneren bør blive bedre til at benytte forskellige metoder i sin træning og samtidig få nye redskaber til øget forståelse af de forskellige syn, man kan lægge på fodboldtræning som pædagogisk praksis. Den hastige udvikling i både samfundet og fodboldverdenen kræver nye læringsprocesser. Derfor må fodboldundervisningen genopfindes!" Ordene er forfatteren Brian Jensens, og han redegør i denne bog for nødvendigheden af nytænkning i dansk ungdomsfodbold. Nytænkningen præsenterer han i form af mere nuancerede læringsprocesser, der har til hensigt at skabe mere fleksible og kreative spillere. Brian Jensen tager livtag med myter og holdninger, der forhindrer eller hæmmer ungdomsspillernes udvikling. Nye teoretiske tilgange og ændrede holdninger munder ud i perspektivrige syn på fremtidens læringsprocesser inden for bl.a. områderne psykologi og social læring. Den taktiske træning todeles og knyttes til den tekniske træning. Med denne bog lægger Brian Jensen op til en diskussion omkring fodboldpædagogik og giver et samlet bud på, hvad en moderne fodboldpædagogik bør indeholde.

Fås som

  • e-bog (pdf-format)

e-bog (pdf-format)

Undervisning mellem profession og forskning
Essaysamlingen »Undervisning mellem profession og forskning« tager udgangspunkt i erfaringer med undervisning i spændingsfeltet mellem den pædagogiske profession og forskning. Den består af ni essays skrevet af undervisere ved pædagoguddannelsen på Ranum Seminariet. Essaysamlingen giver i sin mangfoldighed et bud på det spektrum, som nutidens pædagogiske udfordringer består af. Bogen dækker fra børnehave- til socialpædagogik og fra fritids- til skolepædagogik. Den tager sit afsæt i både grund- og efteruddannelse samt i forskellige former for pædagogisk udviklingsarbejde. Bidragsydere og essays: Dorthe Ahlstrøm: »Pædagogstuderende for fuld udblæsning« I artiklen reflekteres over det at lave drama som læringsrum, hvor de studerende får mulighed for at opleve sig selv »for fuld udblæsning.« Susanne Larsen: »Børn og bevægelse - også et pædagogisk ansvar« Artiklen forholder sig til motorik og erkendelse. Problemstillingen sættes ind i et kritisk perspektiv i forhold til samfundsudviklingen. Flemming H. Christensen: »Undervisningsmetoder« Casemetoden og den reflekterende metode analyseres i undervisningen. Pia Østergaard: »En pædagogisk dannelsesrejse« Hvad er det, der sker i kulturmødet, og hvordan kan man håndtere kulturforskelle? Hans Støttrup Jensen: »Samarbejdet mellem lærere og pædagoger - dominans eller ligeværdighed?« Med udgangspunkt i en analyse af skolekulturen og den fritidspædagogiske kultur skitseres forskellige samarbejdsmodeller, og pædagoguddannelsens særlige ansvar for at kvalificere til samarbejdet understreges. Kurt Alling Nielsen: »At styrke styrkesiderne eller ja-cirkler« Gennem eksempler på pædagogisk udviklingsarbejde i henholdsvis en børnehave og ungdomsinstitutioner trækkes den ressourceorienterede pædagogiske tænkning op. Elsa Munch Carlsen: »Integration som pædagogisk strategi - erfaringer fra et udviklingsarbejde« Integrationsstrategien i en skolefritidsordning analyseres i forhold til en gruppe udviklingshæmmede børn

Fås som

  • e-bog (pdf-format)

e-bog (pdf-format)

Marte Meo metodens teori og praksis
»Marte Meo metodens teori og praksis« er en bog om kontakt og samspil. Den giver en grundig indføring i, hvordan barnet/mennesket udvikler kommunikative kompetencer, så det kan præsentere og formidle sig selv i forhold til andre samt opleve sig som en del af et kommunikativt fællesskab. Disse indsigter anvendes tillige i forhold til mennesker med multiple funktionsnedsættelser, demens og andre med særlige behov. I bogen præsenteres og uddybes relevante teorier, som har kvalificeret den viden vi i dag har om kontaktens og samspillets betydning for udvikling af psykisk sundhed, trivsel og livskvalitet. Blandt andet inddrages Daniel Sterns teori om udviklingen af socioemotionelle kompetencer og John Bowlbys tilknytningsteori.   Marte Meo betyder ved egen kraft. Det skal forstås således, at tilbydes vi som mennesker udviklingsstøttende kontakt og samspil, så vil det igangsætte sunde udviklings- og trivselsprocesser, så vi gives rum for at udvikle og udfolde os ved egen kraft. Marte Meo metoden er en mestringsmetode, der fokuserer på samspillets udviklingsstøttende kvaliteter, og hvordan disse kan kvalificeres, så de matcher børnenes/brugernes behov for udviklingsstøttende rum. Metoden kan anvendes på alle former for samspil, mens bogens omdrejningspunkt er primært at vise, hvordan metoden kan anvendes indenfor det social- og specialpædagogiske område. Marte Meo metodens teori og praksis henvender sig til mennesker, der interesserer sig for mennesker.

Fås som

  • Bog
  • e-bog (pdf-format)

Bog

e-bog (pdf-format)

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

250,00 kr.

200,00 kr. ekskl. moms

+-
»SPECIALPÆDAGOGIK i en brydningstid« rummer tolv artikler, hvis fælles mål er at styrke den kritiske og pædagogiske debat omkring specialpædagogikkens grundlag og udvikling. Ved indgangen til det 21. århundrede er specialpædagogikken præget af en række brydninger. Samtidig med at folkeskoleloven og FN-erklæringer fremhæver, at vi skal arbejde for en skole for alle og et samfund, der giver lige muligheder for mennesker med handicap, henvises stadig flere børn, unge og voksne til specielle pædagogiske foranstaltninger. Trods idealerne om inklusion og afkategorisering vokser interessen for diagnosticering og neuromedicinske beskrivelsesformer i praksis. Artiklerne kredser om sådanne paradokser og pejler aktuelle tendenser og problemstillinger inden for det specialpædagogiske område.   Bogen er redigeret af Jesper Holst, Søren Langager og Susan Tetler, og indeholder bidrag fra Kirsten Baltzer, Hans Clausen, Niels Egelund, Erik Jørgen Hansen, Mogens Hansen, Steen Hilling, Jesper Holst, Birgit Kirkebæk, Preben Kirkegård, Søren Langager, John Maul, Charlotte Ringsmose og Susan Tetler. Udgivelsen henvender sig til alle, der arbejder praktisk inden for det specialpædagogiske område, og de mange under uddannelse, som i deres arbejdsliv vil møde nogle af de børn, unge og voksne, der i dag påkalder sig specialpædagogisk opmærksomhed.

Fås som

  • e-bog (pdf-format)

e-bog (pdf-format)

Denne bog har fokus på relationen mellem handicappede og det omgivende samfund, men det er primært det omgivende samfund og ikke mindst den offentlige sektor, der er under lup. Bogen er inddelt i tre dele med titlerne: Del: Udstødelses- og integrationsprocesser; Del II: Barrierer og muligheder for brugerinddragelse; Del III: Brugerinddragelse. I del I diskuteres dels de mekanismer i det omgivende samfund, der fører til henholdsvis integration og udstødelse, dels beskrives de strukturelle og lovgivningsmæssige ændringer, der har fundet sted siden særforsorgens udlægning. I del II ses nærmere på de systemmekanismer i de offentlige sektor, der medvirker til negligering af handicappedes verden. Del III beskæftiger sig med metoder til inddragelse af handicappede i udviklingen af den offentlige indsats. Dette skal ses som et konstruktivt bidrag til at integrere handicappedes rationalitet i det offentlige systems udviklingsbestræbelser.

Fås som

  • e-bog (pdf-format)

e-bog (pdf-format)

Nye veje i evaluering
Dette er en håndbog i tre evalueringsmodeller: BIKVA- modellen, kompetenceevaluering og virkningsevaluering. For hver model gives: - en praktisk opskrift på, hvordan evaluering foregår - en beskrivelse af idegrundlaget bag modellen - ideer til, hvordan man overvinder forhindringer, når evalueringsmodellen bruges i offentlige organisationer Håndbogen er rig på praktiske eksempler. Håndbogen er baseret på erfaringer med udvikling og afprøvning af modellerne i samarbejde med pilotprojekter på det so- ciale område i amter og kommuner. Nye veje i Evaluering er 3. og sidste bog i en serie om evaluering. De øvrige er: Evaluering kortlagt af Peter Dahler- Larsen Evalueringsmodeller. Evalueringsmodeller på det sociale område af Hanne Kathrine Krogstrup

Fås som

  • Bog

Bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

225,00 kr.

180,00 kr. ekskl. moms

+-

Vi bruger cookies på www.hansreitzel.dk

Det gør vi for at sikre en god brugeroplevelse og for at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre din oplevelse af siden. Hvis du klikker dig videre på siden, accepterer du samtidig vores brug af cookies. Læs mere om cookies