Kirsten Kortbek

Social- og specialpædagogik i pædagoguddannelsen
Social- og specialpædagogik er i fokus i disse år – som praksis- og professionsfelt, som vidensfelt og som uddannelsesfelt. Fokus er bl.a. på, hvad der kendetegner denne særlige form for pædagogik (eller pædagogikker): Hvad kan social- og specialpædagogikken bruges til? Hvem retter den sig imod? Hvordan skal den udføres i praksis? Og hvordan uddanner man til den? Denne omfattende grundbog diskuterer alle disse spørgsmål og flere til. Den er skrevet med særligt henblik på specialiseringen i social- og specialpædagogik på pædagoguddannelsen, men er også aktuel at anvende på kandidat-, master- og diplomuddannelser, der beskæftiger sig med social- og specialpædagogik.  Bogen tilbyder desuden inspiration og viden til pædagoger og andre fagpersoner inden for det social- og specialpædagogiske arbejdsfelt. For at gribe fagområdets mangfoldighed, er bogens kapitler skrevet af forfattere, der bredt repræsenterer professionshøjskoler, forskningsinstitutioner og pædagogisk praksis. Alle har – på forskellig vis – dyb indsigt i og erfaring med det social- og specialpædagogiske vidensfelt. Bogen er redigeret af Tim Vikær Andersen, der er lektor på Pædagoguddannelsen, Københavns Professionshøjskole. Med denne bog fuldendes Hans Reitzels Forlags grundbogsserie til pædagoguddannelsen. Seriens fire bøger dækker tilsammen uddannelsens første år (pædagogens grundfaglighed) samt de tre specialiseringer.

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

400,00 kr.

320,00 kr. ekskl. moms

+-
Bevægelse, leg og sundhed - i dagtilbud
Bevægelse, leg og sundhed handler om den del af pædagogens arbejde, der har med børns fysiske velbefindende og fysiske aktiviteter at gøre. Der er mange læringsmuligheder i bevægelses- og sundhedsfremmende aktiviteter, men det er ikke altid nok bare at sætte aktiviteter i gang, og så regne med, at alle ens mål med forløbet opfyldes. Det kræver viden, kompetencer og færdigheder som baggrund for den professionelles didaktiske overvejelser, både før, under og efter forløbet. Bogens sigte er både at give et praktisk og teoretisk grundlag for det pædagogiske arbejde med børn i vuggestue og børnehave og at inspirere til refleksion over spørgsmål som: Hvad er sundhed? Hvad er bevægelse? Og hvilken betydning har forskellige teoretiske tilgange til disse begreber for det pædagogiske arbejde? Sidste del af bogen består af praktiske aktiviteter, relateret til forskellige læringsperspektiver, som kan bruges som inspiration til det pædagogiske arbejde med sundhed og bevægelse. Bogen rummer løbende spørgsmål til refleksion. Den henvender sig både til pædagogstuderende og til færdiguddannede pædagoger, der arbejder i dagtilbud eller med børn i andre specialiserede tilbud. Se videoer med nogle af bogens forslag til aktiviteter her: Bevægelse, leg og sundhed - videoer Anne Bahrenscheer, Kirsten Kortbek og Mathilde Sederberg er alle beskæftiget med undervisning, udvikling og forskning i bevægelse, idræt og sundhed på pædagoguddannelsen, Professionshøjskolen UCC

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

275,00 kr.

220,00 kr. ekskl. moms

+-
Bevægelse, sundhed og trivsel
Bevægelse sundhed og trivsel – i skole og fritid tager udgangspunkt i den nye folkeskolelov og dens krav om motion og bevægelse i børnenes hverdag som en del af en varieret skoledag. Bogen gennemgår lovgivningen på området og giver svar på, hvorfor det er vigtigt at understøtte børns bevægelse og motorik i skoledagen, både i et sundheds-, et lærings- og et trivselsperspektiv, hvordan det bør foregå, dvs. hvilke didaktiske overvejelser man bør gøre sig, og hvem der kan og skal varetage opgaven professionelt. Endelig handler bogen også om, hvad man helt konkret kan foretage sig med børnene, i form af beskrivelse af 48 konkrete aktiviteter, som kan gennemføres på skolens forskellige klassetrin. Gennem bogen er der løbende spørgsmål til refleksion, der dels kan bruges i de studerendes forberedelse til undervisningen, dels som spørgsmål undervejs i undervisningen, og desuden af pædagoger og lærere i praksis, som kan inddrage dem i deres refleksionsrum i forhold til konkrete praksissituationer. Bogen henvender sig både til pædagog- og lærerstuderende under uddannelse og til pædagoger og lærere, der arbejder i skolen og i fritidstilbud. Mathilde Sederberg, Kirsten Kortbek og Anne Bahrenscheer er alle beskæftiget med undervisning, udvikling og forskning i bevægelse og idræt på pædagoguddannelsen, Professionshøjskolen UCC.

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

200,00 kr.

160,00 kr. ekskl. moms

+-

Vi bruger cookies på www.hansreitzel.dk

Det gør vi for at sikre en god brugeroplevelse og for at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre din oplevelse af siden. Hvis du klikker dig videre på siden, accepterer du samtidig vores brug af cookies. Læs mere om cookies