Jørgen Asmussen

Tæt på litteratur
Tæt på litteratur er en lærebog til læreruddannelsen og en inspirationsbog til lærere og andre, som interesserer sig for litteratur. Bogens giver et samlet bud på, hvordan man kan gå tæt på den litterære tekst, som er litteraturundervis­ning­ens omdrejningspunkt. Når litteraturundervisningen skal udvikles, planlægges, gennemføres og evalueres, er det nødvendigt, at læreren har veludviklede tekstanalytiske kompetencer og kan reflektere over, hvad litteratur er. I Tæt på litteratur har litteraturanalysen et didaktisk perspektiv med henblik på at styrke lærerens muligheder for at handle professionelt og kreativt og åbne for de mange muligheder for læring og dannelse, der findes i litteratur. Der diskuteres desuden relevante metoder i forhold til litterær analyse. I bogen fokuseres endvidere på sproget som indgang til den litterære oplevelse og erkendelse. Det åbner for undersøgelse, analyse og fortolkning med inddragelse af danskundervisningens øvrige kompetenceområder: læsning, fremstilling og kommunikation. Denne 2. udgave er opdateret og udvidet med en tekstantologi og tilhørende stilladserende spørgsmål til det videre arbejde. Martin Jørgensen er cand.mag. i dansk og kristendomskundskab og tidligere lektor ved VIA University College. Tidligere har han udgivet Tæt på sprog, Tæt på literacy og Tæt på danskdidaktik (skrevet i samarbejde med Johannes Fibiger og Jørgen B. Asmussen).

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

300,00 kr.

240,00 kr. ekskl. moms

+-
Tæt på danskdidaktik
Tæt på danskdidaktik. Undervisning i det integrative danskfag handler om faget dansk i folkeskolen og i læreruddannelsen. Det er en fagdidaktik, dvs. at den beskæftiger sig med, hvad faget indeholder med alle dets facetter, og hvad meningen er med at undervise i dansk. Hvorfor har vi et fag, som hedder dansk, og hvorfor er det organiseret, som det er? Hvad er målene med det, og hvordan kan man arbejde med dansk i folkeskolen?   Der er brug for en danskdidaktik netop nu på grund af de store ændringer af faget, som har fundet sted inden for de seneste år. Danskfaget er skolens største fag, og det består af utrolig mange elementer og mange forskellige opfattelser af, hvordan man skal forstå og forvalte faget. Danskfaget er en mosaik af tradition og fornyelse, og der er mange indbyrdes uenige bud på, hvordan man skal undervise i dette vigtige fag. Bogen sætter fokus på ”det integrative danskfag”, fordi det giver mulighed for at belyse nogle af de mest frugtbare bestræbelser på at udvikle faget og holde sammen på det. En integrationsvinkel på danskfaget kaster lys over steder i fagets historie, hvor faget har udviklet sig, og anviser veje, man selv kan gå for at udvikle faget på en måde, så dets potentialer kan udnyttes og bruges på en både hensigtsmæssig og inspirerende måde. Tæt på danskdidaktik er opbygget i overensstemmelse med den klassiske didaktiske trekant: Den fortæller om indholdet i faget, HVAD, begrundelser dette indhold, HVORFOR, og beskriver de metoder, man kan benytte i arbejdet med faget, altså HVORDAN.   Johannes Fibiger er cand.mag. i dansk, idéhistorie og filosofi og lektor i dansk ved VIA University College. Martin Jørgensen er cand.mag. i dansk og kristendomskundskab og tidligere lektor ved VIA University College. Tidligere udgivelser af de to forfattere i Tæt på-serien: Tæt på sprog og Tæt på literacy, samt af Martin Jørgensen: Tæt på litteratur.

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

475,00 kr.

380,00 kr. ekskl. moms

+-
Tæt på literacy
Det engelske ord literacy, som også benyttes på dansk, har traditionelt handlet om skriftsprogskyndighed, men inkluderer i en nutidig sprogbrug også det talte sprog og sammenhængen mellem talt og skrevet sprog. Samtidig er multimodale tekstformer også blevet en integreret del af nyere literacy-teori. Literacy er derfor blevet et omfattende begreb, som får mange kommunikative fænomener til at hænge sammen. Det er også et didaktisk begreb, som tager udgangspunkt i ønsket om at skabe bedre forudsætninger for kommunikation, og som dækker hele skoleforløbet fra de små til de store klasser. Literacy handler bl.a. om, hvordan man lærer gennem sprog, hvordan læring foregår i sociale sammenhænge, og hvordan læring hænger sammen med betydningsskabelse og identitet. Tæt på literacy. Håndbog i læsning og skrivning er skrevet som en lærebog til læreruddannelsen på baggrund af studieordningens aktuelle krav, samt til læreres efteruddannelse, men den vil også være interessant læsning for andre faggrupper med interesse for sprog og betydningsdannelse. Bogens 12 kapitler tager udgangspunkt i 10 indledende teser om literacy, der bl.a. ser begrebet i et samfundsmæssigt og uddannelsespolitisk perspektiv. Johannes Fibiger er cand.mag. i dansk, idéhistorie og filosofi og lektor i dansk ved VIA University College. Martin Jørgensen er cand.mag. i dansk og kristendomskundskab og tidligere lektor ved VIA University College. De har også sammen udgivet Tæt på sprog. Håndbog i dansk sprog og sprogdidaktik. De to bøger skal ses som en helhed, hvor hvert bind belyser sider af sprogets forhold til den virkelighed, det afspejler og skaber.  

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

360,00 kr.

288,00 kr. ekskl. moms

+-
Mediedidaktik i teori og praksis
Elevernes forkundskaber på medieområdet udvikler sig hastigt, men deres analytiske og produktive færdigheder følger ikke altid med udviklingen. Mediedidaktik i teori og praksis er en grundbog, der kombinerer produktion og analyse på baggrund af forskningsbaseret viden. Her belyses centrale og grundlæggende aspekter ved medieundervisning i folkeskolens danskfag, med udgangspunkt i teori om multimodalitet.   Det mediedidaktiske fokus er at lære eleverne at producere og analysere tekster knyttet til forskellige medier, teknologier, repræsentationsformer og genrer. En forudsætning for at eleverne kan udtrykke sig er, at de lærer at beherske teknologierne bag medierne. Derfor har denne bog et praktisk fokus, som med trin for trin-anvisninger konkret peger på de mulige koblinger mellem produktive og analytiske aktiviteter i undervisningen. I denne 2. udgave er en række af kapitlerne nyskrevne, og bogen som helhed er blevet gennemgående revideret og tilpasset læreruddannelsens nye Fælles Mål. Stig Toke Gissel er cand.mag. i dansk og Film- og medievidenskab og underviser på Professionshøjskolen UCL, Læreruddannelsen Fyn. Til bogen hører en hjemmeside, hvor du bl.a. kan finde videoer til bogens kapitler, øvelser og eksempeltekster.  

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

325,00 kr.

260,00 kr. ekskl. moms

+-
Tæt på sprog
Tæt på sprog er en tidssvarende lærebog om sprog. Den er både elementært introducerende og kan understøtte udviklingen af lærerens didaktiske kompetencer. Det er interessant at undervise i sprog, men det kræver fagligt overskud også at gøre det spændende for eleverne. Tæt på sprog fungerer både som en opslagsbog og en redegørende og analyserende bog. Den indeholder introducerende teori med klare og håndterbare definitioner og redegørelser. Den rummer desuden masser af eksempler på sprog og tekster fra skolens hverdag og mange elevtekster med tilhørende forslag til, hvordan læreren kan give sproglig vejledning. Endelig finder man i bogen mange opgaver, som i tæt tilknytning til det relevante stof gør det muligt for de studerende sammen eller alene at arbejde videre på egen hånd.  

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

425,00 kr.

340,00 kr. ekskl. moms

+-
Didaktisk design i dansk
  Danskfaget er aktuelt kraftigt udfordret af den udvikling, der er sat i gang af de digitale medier. Som noget nyt skal lærerne overveje elevernes brug af nettet som kilde til viden og deres bearbejdning af denne viden i en danskfaglig sammenhæng. I forlængelse heraf opstår der nye muligheder for samarbejde, produktion, vidensdeling m.m., som peger mod vigtige kompetencer i videnssamfundet.   Didaktisk design i dansk beskriver, hvordan danskfaget kan udvikle sin fagdidaktik, så den afspejler den store digitale udfordring. Bogen præsenterer de nye digitale genrer i danskfaget, og forfatterne kommer ind på emner som sms-novellen, mobil e-læring og it-literacy. Desuden handler bogen om, hvordan fx tablets og interaktive tavler kan bruges i undervisningen.   Didaktisk design i dansk henvender sig til studerende og lærere på læreruddannelsen, i gymnasiet og på universitetet samt efteruddannelserne. 

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

275,00 kr.

220,00 kr. ekskl. moms

+-
Faktiske tekster
I mange år har der manglet en tidssvarende bog om sagprosa og et bud på et nyt dækkende ord for genren. For væksten i faktiske genrer er eksploderet i de elektroniske medier, og ikke mindst internettet har givet faktagenrerne en umådelig kapacitet og mulighed for formidling på nye måder. Faktiske tekster - fra sagprosa til reality er ét svar på denne udfordring. Faktiske tekster - fra sagprosa til reality giver læseren en grundlæggende forståelse af storgenren, en analytisk fordybelse i de enkelte undergenrer og en progression fra de trykte medier frem mod de virtuelle. Bidragydere: Johannes Fibiger, Per Nyegaard, Jane Kristensen, Jørgen Riber Christensen, Rasmus Fink Lorentzen og Gurli Bjørn Iversen. I kapitel 7 "Reklamer som sagprosatekster" indgår en analyse af en TV-reklame fra Mejeriforeningen. For at se denne reklame skal du klikke på linket til højre på siden under bogens omslag og indtaste brugernavnert "Faktiske tekster" og et password. Passwordet finder du i bogen "Faktiske tekster. Fra sagprosa til reality" og det er 1. ord i 1. linje på s. 104.

Fås som

  • Bog

Bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

380,00 kr.

304,00 kr. ekskl. moms

+-
Digitalt dansk
Medievante børn og unge lærer, trods deres fascination og udstrakte brug af it, ikke af sig selv at omgås medier på en måde, der modsvarer samfundets krav om it-kompetencer. Dansklæreren er katalysator og organisator for elevernes erfaringsdannelse og refleksioner over mediernes muligheder – alt sammen med henblik på styrkelse af fagligheden og opbyggelse af elevkompetencer, der efterspørges i videnssamfundet.   Forfatterne beskriver en række karakteristiske mediegenrer, som i større eller mindre grad er forbundet til det interaktive web. Der er således kapitler om computerspil, elektroniske reklamer, film, tv, medieproduktion samt om en række oplagte web 2.0 applikationer.   Digitalt dansk henvender sig til læsere, der interesserer sig for den mængde af didaktiske muligheder, der er knyttet til elevers anvendelse af web 2.0, primært lærerstuderende og lærere, men også andre der er beskæftiget med web-baseret læring.

Fås som

  • Bog

Bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

310,00 kr.

248,00 kr. ekskl. moms

+-
Skriftens veje
Der er ikke én vej til skrive godt eller undervise andre i skrivning, men utallige vejkryds, som både skribenter og skrivevejledere skal navigere i. At skrive betyder at træffe valg. Ikke bare om emner, genrer, layout eller målgruppe, men også om ordvalg, tekstbånd og flow. For at kvalificere disse valg har man brug for en guide. Skriftens veje er et klart svar på denne udfordring!     Skriftens veje er den første bog af sin art, der både beskriver skrivning og skriftlighed indgående og giver konkrete anvisninger på, hvordan man både bliver en bedre skribent og en dygtig underviser i skriveprocesser. Målet er at skabe ruter ind i skriftens forunderlige verden og gøre feltet farbart i form af en samlet fremstilling af hånd- og computerskrivning, proces- og produktskrivning, genreskrivning og responsgivning.   Skriftens veje giver både læreren og den lærerstuderende et solidt fundament inden for et område, der mere end nogensinde før er centralt for både studier og undervisning. Bogen er skrevet af skrivelærere med livslange erfaringer, der strækker sig fra indskolingens legeskrivning til akademisk skrivning, journalistisk formidling og bogudgivelser.

Fås som

  • Bog

Bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

330,00 kr.

264,00 kr. ekskl. moms

+-
Mosaikker til danskstudiet
Læseren får et grundigt signalement af danskfaget i læreruddannelsen. Bogen giver et hurtigt overblik og en basis for videre fordybelse i fagets områder. Kapitlerne introducerer til studiets centrale kundskabs- og færdighedsområder (CKF-områder) samt til mere overordnede og generelle synsvinkler i faget. Endelig er der en række kapitler, der beskriver dansk som undervisningsfag, og som tager væsentlige områder af faget op. "Mosaikker til danskstudiet" vil også kunne bruges til mere end som studiets grundbog, idet den vil være velegnet til eksamensrepetition og som opslagsbog, når et fagligt område senere skal have et brush up. Derfor vil også andre danskstuderende end lærerstuderende have glæde af bogen. I 2. udgaven er der tilføjet et kapitel om evaluering i dansk og alle kapitlerne er bl.a. revideret i forhold til nyeste udgave af Fælles Mål for dansk   Bidragydere: Mette-Maria Rydén Dorte Schmidt-Nielsen Lisbet Hastrup Clausen Nikolaj Frydensberg Elf Johannes Fibiger Claus Detlef Jørgen Kuhlmann Bo Steffensen Martin Jørgensen Line Møller Daugård Jørgen Asmussen Jeppe Bundsgaard Mads Th. Haugsted Vibeke Boelt Gurli Bjørn Iversen

Fås som

  • Bog

Bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

430,00 kr.

344,00 kr. ekskl. moms

+-

Vi bruger cookies på www.hansreitzel.dk

Det gør vi for at sikre en god brugeroplevelse og for at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre din oplevelse af siden. Hvis du klikker dig videre på siden, accepterer du samtidig vores brug af cookies. Læs mere om cookies