Jesper Zimmer Wrang

Fornemmelser for sprog på begyndertrinnet
På folkeskolens begyndertrin skal eleverne indføres i skriftsproget via læsning og skrivning.  Fornemmelser for sprog på begyndertrinnet har fokus på eleverne som kompetente sprogbrugere, der møder op med en masse sproglige erfaringer. Selv om disse erfaringer overvejende går på det mundtlige sprog, er de centrale.   Forfatterne kommer med forslag til, hvordan man kan tilrettelægge en undervisning, der retter sig mod elevernes tilegnelse af skriftsproget på skolens begyndertrin, og hvordan man kan tage fat der, hvor elevteksterne afslører, at eleverne har behov for vejledning. Alle teksterne, som analyseres i bogen, er skrevet af elever i børnehaveklassen, 1., 2. og 3. klasse.   Opgaveforslagene er begrundet dels i Fælles Mål, dels i aktuelle teorier inden for sprog, læsning og skrivning. Forslagene er tænkt som en inspirationskilde, så der kan skabes et motiverende skriftsprogsmiljø i klasserummet.   Fornemmelser for sprog på begyndertrinnet udgør bind 3 i serien Grammatik i dansk. Den kan med fordel læses i forlængelse af Bevidste sproglige erfaringer på mellemtrinnet, som rummer en mere grundlæggende introduktion til seriens grammatiksyn og arbejdsværktøjer.  

Fås som

  • Bog

Bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

210,00 kr.

168,00 kr. ekskl. moms

+-
Bevidste sproglige erfaringer på mellemtrinnet
Denne bog fokuserer på grammatikken som en integreret dimension i danskfaget på mellemtrinnet. Bogen giver konkrete bud på, hvordan man hér kan undervise funktionelt med og i grammatik. Undervisningen skal tage udgangspunkt i dét, eleverne allerede ved om sproget, bevidstgøre dem om sprogets strukturer og skærpe deres blik for de sproglige valgmuligheder, der bedst tjener hensigten med deres tekster. En funktionel og integreret grammatikundervisning stiller store krav til lærerens grammatiske ballast. Læreren skal kunne vurdere, hvornår man skal stille grammatisk skarpt, på hvad – og ikke mindst hvordan. Bogen giver derfor en solid indføring i centrale dele af den danske grammatik. Den giver samtidig en lang række bud på, hvordan denne viden kan anvendes i analysen af konkrete elevtekster fra mellemtrinnet. Formålet er at kvalificere lærerens sproglige vejledning af eleven.

Fås som

  • Bog

Bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

300,00 kr.

240,00 kr. ekskl. moms

+-

Vi bruger cookies på www.hansreitzel.dk

Det gør vi for at sikre en god brugeroplevelse og for at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre din oplevelse af siden. Hvis du klikker dig videre på siden, accepterer du samtidig vores brug af cookies. Læs mere om cookies