Ida Schwartz

Socialpædagogik - en grundbog
At hjælpe mennesker i udsatte positioner er en grundlæggende del af pædagogens arbejde, og de områder, hvor pædagoger arbejder med mennesker med særligt behov for pædagogisk støtte, omsorg og opdragelse, er mangeartede. Bogen henvender sig dels til studerende på den pædagogiske professionsuddannelse (uanset om de vil specialisere sig til arbejdet med børn og unge, mennesker med nedsat funktionsevne eller mennesker med sociale problemer), dels til masteruddannelsen i socialpædagogik samt valgfaget socialpædagogik på kandidatuddannelserne i pædagogisk antropologi, sociologi og psykologi. Bogen indeholder relevante teorier om fx diagnoser, social udsathed og lovgivningsmæssige forhold og belyser de komplekse sammenhænge, hvori socialpædagogik foregår, udvikles og forandres.

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

450,00 kr.

360,00 kr. ekskl. moms

+-
Døgninstitutionen
Antologien udforsker de modsætninger, som institutionsanbringelser rummer – og som kan siges at afspejle mere generelle vilkår for forholdet mellem udsatte børn og unge, deres familier og velfærdsstaten.  Hovedfokus retter sig mod konsekvenser af disse modsætninger (institutionel praksis), herunder særligt hvilke strategier nøgleaktørerne benytter for at håndtere en kompliceret social virkelighed. Antologien henvender sig til nuværende og kommende praktikere (på de sociale uddannelser), men også til studerende, forskere og personer med interesse for socialt arbejde mere bredt.  

Fås som

  • Bog

Bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

310,00 kr.

248,00 kr. ekskl. moms

+-
Fortællinger fra praksis
Fortællinger fra praksis samler erfaringerne fra et treårigt udviklingsprojekt blandt pædagoger og seminarielærere omkring temaet Livshistorie og pædagogik. En livshistorie er en dynamisk størrelse under stadig forandring og konstruktion i forhold til de livssammenhænge, vi indgår i og selv er med til at skabe. Man kan fortælle om sit liv på mange måder, som bogens praksiseksempler illustrerer. I bogen følger man i pædagogernes fodspor rundt i deres virkelighed, og børn og brugere bliver synlige som subjekter med deres synsvinkler, værdier og interesser. Fordi eksemplerne er fortællinger, giver de mulighed for at indkredse og opleve den strøm af subjektive interesser, optagethed og bidrag, der er på spil i en pædagogisk praksis med udgangspunkt i børn og brugeres erfaringer og betydninger. Fortællinger fra praksis giver ingen opskrifter på, hvordan man griber livshistoriefortællinger an. Livshistoriefortælling må opfindes forfra hver gang for at have relevans inden for det pågældende arbejdsområde og i forhold til de konkrete børn eller brugere. Når man som pædagog skal indsamle, systematisere og fortælle livshistorier på andres vegne, er omhyggelige refleksioner over relevans, udformning og etik den eneste metode. Bogens to teoretiske bidrag er placeret bagest i bogen og tjener som en perspektivering af praksisfortællingerne. Fortællinger fra praksis henvender sig til såvel pædagoger og pædagogstuderende som andre professionelle, der interesserer sig for livshistoriefortællinger.

Fås som

  • Bog

Bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

290,00 kr.

232,00 kr. ekskl. moms

+-

Vi bruger cookies på www.hansreitzel.dk

Det gør vi for at sikre en god brugeroplevelse og for at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre din oplevelse af siden. Hvis du klikker dig videre på siden, accepterer du samtidig vores brug af cookies. Læs mere om cookies