Helle Schjellerup Nielsen

Udsatte børn og unge - en grundbog
  Denne grundbog, den første af sin art i Danmark, sætter fokus på udsatte børn og unge. Vores viden om udsatte børn og unge trækker på et vidt forgrenet forsknings- og praksisfelt med tilknytning til både det psykologiske, det psykiatriske, det sundhedsvidenskabelige og det samfundsvidenskabelige område. Det kan derfor være vanskeligt at få klarhed over, hvilke børn og unge der egentlig er tale om, hvordan udsathed viser sig, og hvilken betydning det at være udsat har for de pågældende børns og unges liv og udvikling. I bogen præsenteres forskellige dominerende teoretiske perspektiver, temaer og udfordringer fra praksis knyttet til udsathed. Desuden inddrages de udsatte børns og unges egne forståelser og perspektiver. Udsatte børn og unge – en grundbog henvender sig til både studerende og praktikere inden for det socialpædagogiske område, der beskæftiger sig med udsatte børn og unge. Bogens redaktører er alle tilknyttet Institut for uddannelse og pædagogik ved Aarhus Universitet, Campus Emdrup. De har tidligere sammen redigeret Socialpædagogik – en grundbog.

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

435,00 kr.

348,00 kr. ekskl. moms

+-
Samvær og marginalisering
  Samvær og marginalisering giver et billede – i børnehøjde – af det parallelliv, der foregår side om side med de faglige aktiviteter i skolen, nemlig det sociale liv, der leves blandt børnene. Som læser får man et kig ind i et hverdagsunivers fuld af magtkampe blandt børnene, som har utrolig stor betydning for deres trivsel og udvikling. Som de fleste forældre og lærere ved, spiller børnenes sociale position og status i klassen ofte en større rolle for dem, end det, lærerne forsøger at formidle til dem i undervisningen. Via en antropologisk tilgang giver forfatteren en usminket fremstilling af, hvad der rent faktisk udspiller sig blandt børnene, ofte i en ret så rå form, samtidig med at hun giver læseren et indblik i børns vækstbetingelser og beskyttelsesformer. Bogen viser, hvordan børn konstant søger muligheder for at begå sig i det sociale fællesskab, og hvordan de undertiden udstødes eller tvinges til at forblive i en marginal rolleposition. Bogen, der bygger på forfatterens egne feltstudier foretaget i to almindelige 4. klasser i den danske folkeskole, henvender sig til alle med interesse for børneliv, både forældre og fagpersoner som lærere og pædagoger samt pædagog- og lærerstuderende. Helle schellerup nielsen er tidligere socialpædagog, uddannet antropolog ved Københavns Universitet og er nu ansat på Teori og Metodecentret i Hillerød, hvor hun arbejder med forskning, evaluering og metodeudvikling i forhold til særligt udsatte børn, unge og deres familier.

Fås som

  • e-bog (pdf-format)

e-bog (pdf-format)

Vi bruger cookies på www.hansreitzel.dk

Det gør vi for at sikre en god brugeroplevelse og for at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre din oplevelse af siden. Hvis du klikker dig videre på siden, accepterer du samtidig vores brug af cookies. Læs mere om cookies