Dorte Marie Søndergaard

Kvalitative metoder
  Kvalitative metoder belyser, hvordan mennesker oplever og beretter om verden, hvordan de agerer, og hvordan menneskelige fænomener fremtræder og udvikler sig i komplekse sammenhænge. Metoderne er på forskellig vis egnede til at beskrive, forstå, fortolke og analysere den menneskelige erfarings mange nuancer og kvaliteter. De kvalitative metoder har været i hastig vækst i human- og samfundsvidenskaberne i de seneste ca. 25 år, og forskere har på tværs af faggrænser udviklet et væld af forskellige teknikker, tilgange og perspektiver. Denne 2. udgave introducerer til de nyeste, internationale diskussioner om kvalitative metoder. Forfatterne er alle erfarne kvalitative forskere. De enkelte kapitler er opdaterede, og redaktørerne har forsynet bogen med en ny indledning. Derudover er der nye kapitler om observation og ’mixed methods’. Bogens 28 kapitler giver en indføring i de kvalitative metoders teori, men lægger først og fremmest vægt på konkret at beskrive den håndværksmæssige kunnen, som præger indsigtsgivende kvalitative studier. Bogen vil derfor være velegnet for både studerende og erfarne kvalitative forskere. Svend Brinkmann og Lene Tanggaard er begge professorer ved Aalborg Universitet.   Svend Brinkmann og Lene Tanggaard er begge professorer ved Aalborg Universitet.

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

490,00 kr.

392,00 kr. ekskl. moms

+-
Mobning gentænkt
Mobning gentænkt handler om de mekanismer, dilemmaer og bevægelser, der er involveret i ekstrem eksklusion og mobning blandt børn og unge i skolen. Antologien fokuserer på, hvad der sker, når social udstødelse og foragt dominerer i skoleklasser – og hvordan social udstødelse kan hænge sammen med børnenes og de unges samtidige stræben efter at høre til i fællesskaber. Bogen handler også om de voksnes involvering, om læreres, skolelederes og forældres måder at forstå børnenes interaktion og vanskeligheder på, samt deres måde at forholde sig til mobning på. I bogens kapitler går forfatterne tæt på en lang række spørgsmål: Hvad betyder familie og opvækstbetingelser for børnenes manøvreringer i mobbeplagede skolesammenhænge? Hvordan etableres fordelingerne af ansvar og ejerskabet til ”sandheden”, når børn, skole og hjem mødes i forsøgene på at forstå, hvad der foregår mellem børn, som er involveret i mobbehandlinger? Hvilken betydning får de voldelige computerspil for børn, der er involveret i sammenhænge præget af mobning og social eksklusionsangst? Og hvordan skal vi overhovedet forstå sammenhængen mellem mobning og vold? Hvordan kan vi forstå mobningens karakter af (terroristisk) uforudsigelighed? Og er enshed altid godt og forskellighed altid skidt – er inklusion altid svaret? Mobning gentænkt ligger i forlængelse af Mobning – sociale processer på afveje, som udkom i 2009, men kan læses selvstændigt. Den henvender sig til lærere og ledere af uddannelsesinstitutioner – ikke kun i folke- og friskoler, men også i de pædagogiske institutioner og på de uddannelsessteder, der ligger før og efter grundskolen. Bogen henvender sig til studerende og forskere særligt inden for de pædagogiske, humanistiske og samfundsvidenskabelige fagområder og vil også være relevant for uddannelsespolitiske planlæggere og administratorer, samt til dem, der på andre måder er involveret i skoleliv.  

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

350,00 kr.

280,00 kr. ekskl. moms

+-
Mobning
Denne antologi præsenterer den nyeste danske forskning om mobning i skolen. Mobning har som fælles udgangspunkt, at mobning ikke skal forstås i individualiserede fænomener som fx særlige personlighedsstrukturer eller særligt onde børn, men i stedet som en forlængelse af den sociale eksklusionsangst, der udvikler sig i sociale sammenhænge. Mobning ulmer i processer mellem deltagere i grupper, der er henvist til at fungere sammen - når grupper af mennesker føler sig pressede og usikre på om de er i færd med at blive skubbet ud af fællesskabet, blusser den sociale angst op, og man kan risikere at gruppens deltagere vender sig destruktivt mod hinanden. Antologiens kapitler tager alle udgangspunkt i en empirisk og eksemplarisk case, hvorefter forskningsresultater formidles i form af analytiske pointer.  Antologien indeholder følgende kapitler: Mobning og social angst Forskudte mobbepositioner Mobning rammer hele familien Offer, gerningsmand og skoleelev Når mobning erindres og genfortælles En ny definition Kvantitative data om trivsel og tryhed Antologien er redigeret af Professor Dorte Marie Søndergaard og Lektor Jette Kofoed. Bidragyderne er alle forskere på DPU. Læs en anmeldelse af bogen på folkeskolen.dk her

Fås som

  • Bog

Bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

330,00 kr.

264,00 kr. ekskl. moms

+-
Feministiske tænkere
”Antologien er resultat af et stykke banebrydende, modigt og frygtløst arbejde som har påtaget sig den opgave at oversætte og introducere nogle centrale (og marginale) aktuelle feministiske tekster” Lektor Dag Heede, i NORA, Nordic Journal of Feminist and Gender Research I tekstsamlingen ”Feministiske tænkere” præsenteres en oversættelse af udvalgte centrale tekster af feministiske tænkere fra retningen ”tredje-bølgefeminismen”. Tænkningen har været ualmindeligt indflydelsesrig i nyere tid og i forhold til at gentænke køn, som andet end blot mand/kvinde, hetero/homoseksuel, hvid/ikke-hvid og andre binære kategorier, som ikke tidligere har været under kritisk lup. Blandt andet af den grund har retningen haft betydning for nyere tænkning af samfund og demokrati og haft indflydelse på  fag som f.eks. statskundskab, sociologi, antropologi, sociologi, filosofi og litteraturvidenskab. Tekstsamlingens forfattere udgøres af Judith Butler, Eve Kosofsky Sedgwick, Lois McNay, Bronwyn Davies, Chandra Talpade Mohanty, Oyeronke Oyewumi, Sandra Harding, Donna Haraway. ”Feministiske tænkere” peger på fire centrale temaer 1) Forholdet mellem queer-teori og feminisme 2) Køn og anderledeshed 3) Kvindelig subjektivitet 4) Feministisk videnskabsteoris betydning for videnskaben. Til hvert af de fire områder er der skrevet en kort introduktion af danske forskere som har særlig ekspertise indenfor de respektive felter. Introduktionerne gør, at originalteksterne bliver nemmere at gå til og forstå præmisserne for. Introduktionerne kan bruges som selvstændige bidrag til brug i undervisning og kan fungere som nyttigt værktøj og supplement til nysgerrige læser. Bogen er i øvrigt anvendelig i forhold til at forstå og diskutere nyere aktuelle diskussioner der vedrører intimitet, seksualiseret vold, globalisering samt krop og nyere teknologisk udvikling. Hør Christian Groes, antropolog og kønsforsker, og Eini Carina, debattør, aktivist og anmelder, tale om Feministiske tænkeres aktualitet set i lyset af bl.a. #metoo og nyere debatter, der vedrører køn, seksualitet og intimitet. Forlagsredaktør Marie Heinskou styrende samtalen, der fandt sted 12. september 2018.        

Fås som

  • Bog

Bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

425,00 kr.

340,00 kr. ekskl. moms

+-
Kvalitative metoder i et interaktionistisk perspektiv
Brugen af kvalitative metoder inden for sociologien og beslægtede fag har i løbet af de sidste ti år gennemgået en markant udvikling. Strømninger som konstruktivisme og interaktionisme, der fremstiller sandhed og mening som sociale konstruktioner, stiller forskeren over for nye udfordringer. Nye spørgsmål trænger sig på: · Hvordan påvirker intervieweren de svar, han eller hun får? · Hvilke muligheder og begrænsninger giver det interaktionistiske perspektiv på observationsstudier? · Hvilke konsekvenser får det, at et dokument ikke anskues som noget []i sig selv[], men først får betydning, når det indgår i en social situation? []Kvalitative metoder i et interaktionistisk perspektiv[] undersøger, hvad det betyder, når forskeren selv bliver en medspiller i meningsproduktionen, og den virkelighed, der skal beskrives, ikke længere er et stabilt fænomen. Antologien retter sig mod studerende og undervisere på universiteter og andre højere læreanstalter. Margaretha Järvinen er professor ved Sociologisk Institut på Københavns Universitet og Socialforskningsinstituttet. Nanna Mik-Meyer er adjunkt ved Institut for Ledelse, Politik og Filosofi på Copenhagen Business School.

Fås som

  • Bog

Bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

340,00 kr.

272,00 kr. ekskl. moms

+-

Vi bruger cookies på www.hansreitzel.dk

Det gør vi for at sikre en god brugeroplevelse og for at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre din oplevelse af siden. Hvis du klikker dig videre på siden, accepterer du samtidig vores brug af cookies. Læs mere om cookies