Charlotte Palludan

Pædagogisk antropologi - tilgange og begreber
Pædagogisk antropologi kombinerer, som navnet siger, de to videnskabelige discipliner pædagogik og antropologi. Antropologi beskæftiger sig med de sociale og kulturelle sammenhænge, der former og formes af specifikke menneskers liv forskellige steder i verden. Det samme gør den pædagogiske antropologi, men her er interessen især rettet mod pædagogiske forhold i bred forstand, dvs. de forventninger og anvisninger, som påvirker og rammesætter folks handlinger og betydningsdannelse. Pædagogisk antropologi - tilgange og begreber giver en indføring i den store variation af tilgange, perspektiver og genstandsfelter, som karakteriserer pædagogisk antropologi som forsknings- og fagområde i dag. Bogens forfattere trækker på en lang række teoretiske inspirationer og traditioner, og de vægter forskellige tematikker og begreber i deres analyser. Det er imidlertid kendetegnende for dem alle, at de er optaget af at belyse menneskers handlinger, opfattelser og relationer i pædagogiske sammenhænge. Bogen afrundes med et perspektiverende efterord af Steen Nepper Larsen. Bogen giver en indføring i de mange aspekter af pædagogisk antropologi, som spiller en stadig større rolle i undersøgelser og studier af pædagogik. Den henvender sig til studerende på universitetsniveau og på de pædagogiske professionsuddannelser. Pædagogisk antropologi – tilgange og begreber er redigeret af Eva Gulløv, Ida Wentzel Winther og Gritt B. Nielsen, der alle forsker og underviser på DPU, Aarhus Universitet.

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

370,00 kr.

296,00 kr. ekskl. moms

+-
Udsatte børn og unge - en grundbog
  Denne grundbog, den første af sin art i Danmark, sætter fokus på udsatte børn og unge. Vores viden om udsatte børn og unge trækker på et vidt forgrenet forsknings- og praksisfelt med tilknytning til både det psykologiske, det psykiatriske, det sundhedsvidenskabelige og det samfundsvidenskabelige område. Det kan derfor være vanskeligt at få klarhed over, hvilke børn og unge der egentlig er tale om, hvordan udsathed viser sig, og hvilken betydning det at være udsat har for de pågældende børns og unges liv og udvikling. I bogen præsenteres forskellige dominerende teoretiske perspektiver, temaer og udfordringer fra praksis knyttet til udsathed. Desuden inddrages de udsatte børns og unges egne forståelser og perspektiver. Udsatte børn og unge – en grundbog henvender sig til både studerende og praktikere inden for det socialpædagogiske område, der beskæftiger sig med udsatte børn og unge. Bogens redaktører er alle tilknyttet Institut for uddannelse og pædagogik ved Aarhus Universitet, Campus Emdrup. De har tidligere sammen redigeret Socialpædagogik – en grundbog.

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

435,00 kr.

348,00 kr. ekskl. moms

+-
Den lille bog om metode
Den lille bog om metode er en håndbog til studerende. Bogen viser, hvordan du kan arbejde med børn som informanter, meddelere, eksperter, deltagere eller fortællere. Bogen er både en letlæst guide til metoder og en kompakt bog, du kan bruge seriøst, når du skal på et pædagogisk feltarbejde i skolen eller i det brede pædagogiske felt, hvor du skal benytte de undersøgelsesmetoder, man bruger som forsker. Du kan også hente metodebevidsthed, når det gælder dit undersøgelsesdesign i opgaver på lærer- og pædagoguddannelsen, hvor det er et krav at arbejde med videnskabelig metode.    

Fås som

  • Bog

Bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

180,00 kr.

144,00 kr. ekskl. moms

+-
Pædagogisk antropologi
”Kunsten at drille en vikar” er titlen på et af kapitlerne i Pædagogisk antropologi. Sally Anderson skriver i kapitlets indledning: ”Det var ikke min oprindelige hensigt at undersøge, hvordan eleverne drillede vikarer. Men efter fem måneders deltagerobservation i seks parallelklasser på forskellige klassetrin tvang forudsigeligheden af denne rituelle praksis mig til at overveje, hvordan man kunne redegøre for dens relevans. Den viste sig at være en gennemgående, og dog spontan, adfærdsform på alle klassetrin ...” Dette er blot et enkelt eksempel på, hvordan det kan rejse spændende problemstillinger og give ny indsigt at anlægge et ”fremmed”, antropologisk syn på det, der foregår i vores hverdag, og som vi ellers tager for givet. Pædagogisk antropologi handler om at dekonstruere kulturelle selvfølgeligheder, der er konstituerende for den pædagogiske praksis og den kontekst, denne indgår i. I andre af bogens kapitler ser forskerne på skolens samfundsmæssige rolle og dens sociale og kulturelle betydning ved at kaste blikket på pædagogikken, som den udfolder sig i andre lande og verdensdele. En overvejende del af bogens bidrag er forankret i etnografisk forskning med eksempler fra Danmark og Nepal. Alle artikler forholder sig til spørgsmål om institutionernes rolle som ramme for socialisation og konstruktion af identitet. Pædagogisk antropologi giver en indføring i et fag, der er nyt som institutionaliseret forskningsområde i dansk sammenhæng, og i de teoretiske og metodiske problemstillinger, der melder sig, når man kobler pædagogik og antropologi. Bogen rummer bidrag af: Ulla Ambrosius Madsen, Eva Gulløv, Niels Kryger og Charlotte Palludan, alle fra Institut for Pædagogisk Antropologi ved Danmarks Pædagogiske Universitet, Sally Anderson, projektforsker ved Dansk Folkemindesamling, Karen Valentin og Stephen Carney, begge fra Københavns Universitet, samt Susanne Højlund fra Aarhus Universitet.

Fås som

  • Bog

Bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

250,00 kr.

200,00 kr. ekskl. moms

+-

Vi bruger cookies på www.hansreitzel.dk

Det gør vi for at sikre en god brugeroplevelse og for at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre din oplevelse af siden. Hvis du klikker dig videre på siden, accepterer du samtidig vores brug af cookies. Læs mere om cookies