Brian Degn Mårtensson

Specialdidaktik i teori og praksis
Hovedparten af de danske skoleelever søges i dag inkluderet i de almindelige folkeskoleklasser. En del specialundervisning foregår imidlertid stadig i specialklasser, på specialskoler og i særlige forløb på de almene folkeskoler. I Specialdidaktik i teori og praksis. Undervisning på specialskoler og i specialklasser sættes der fokus på denne del af specialdidaktikken. Inden for specialdidaktikken kan der sjældent arbejdes helt på samme måde som i almendidaktikken. Enhver elev er unik, og netop i specialpædagogikken har denne erkendelse særlig stor og konkret betydning. Der er sjældent en færdig løsning, der kan hentes ned fra hylderne, så præcis hvordan skal man som lærer gribe undervisningen an, når de almene koncepter og praksisser ikke rigtig kan bruges? I denne bog giver en række forskere og fagprofessionelle deres bud på, hvad der bør tages højde for i undervisningen af børn med særlige behov. Bogens første del giver et overblik over specialdidaktikkens placering i det pædagogiske landskab. Anden del zoomer ind på forskellige aspekter af specialdidaktikken, bl.a. hvordan elever møder skolen og faget. Tredje del stiller skarpt på faget dansk og beskriver, hvordan man kan arbejde specialdidaktisk her, fjerde del fokuserer på matematik, og femte del anlægger en specialdidaktisk vinkel på skolens andre fag. I bogens sjette del præsenteres eksempler på tværfaglige indsatser, og endelig diskuteres i bogens sidste del en række tværgående specialdidaktiske temaer med relevans for alle fag. Helga Borgbjerg Hansen er cand. pæd. pæd., lektor ved læreruddannelsen o eftervidereuddannelsen, University College Sjælland. Brian Degn Mårtensson er cand. pæd. i pædagogisk filosofi og ph.d.-studerende ved Aarhus Universitet.

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

375,00 kr.

300,00 kr. ekskl. moms

+-
Cases i arbejdet med pædagogisk udvikling
   Denne bog beskriver, hvordan man som samlet faggruppe, team eller reflekterende enkeltperson med fordel kan tage udgangspunkt i konkrete cases for at fremme en ønsket udvikling i skole eller institution. Bogen indeholder to dele, hvor første del, ”Refleksion, teori og metode”, handler om forandringsprocesser generelt og om målfastsættelse, evaluering og dokumentation i daginstitution og skole. Desuden gives et rids af disse pædagogiske institutioners rolle i samfundet historisk og aktuelt.   Bogens centrale del, ”Casearejdet i praksis”, indeholder en lang række konkrete og meget genkendelige cases fra den pædagogiske hverdag. Heri indkredses en række typiske dilemmaer, som de fleste pædagoger eller lærere vil kunne komme til at opleve i deres arbejde. Casene er samlt i temaer, og hver case afsluttes med nogle arbejdsspørgsmål, der lægger op til fælles eller individuel refleksion over og diskussion om centrale problemstillinger i den pædagogiske udviklingsproces.   Bagest i bogen findes en  liste med ordforklaringer samt skemaer til brug i praksis.   Cases i arbejdet med pædagogisk udvikling er tænkt som et praksisredskab i det pædagogiske arbejde på skoler og i institutioner. Den vil desuden kunne benyttes på de pædagogiske uddannelser og videreuddannelseskurser for praktikere og kommunalt ansatte på børne-ungeområdet. Endelig vil den kunne inspirere den almindeligt interesserede fagperson, der ønsker at udvikle sin egen pædagogiske praksis.   Brian Degn Mårtensson er uddannet lærer og afdelingsleder på den sikrede institution Bakkegården, Region Sjælland. Han er desuden sammen med Torben Pedersen forfatter til AKT-håndbogen, udgivet på Hans Reitzels Forlag i 2009. 

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

170,00 kr.

136,00 kr. ekskl. moms

+-
Pædagogik og lærerfaglighed
Pædagogik og lærerfaglighed er en grundbog til læreruddannelsens pædagogiske fagområder inden for kompetencefaget lærerens grundfaglighed. Bogen leverer rygsøjlen af læreruddannelsens pædagogiske refleksionsgrundlag, som de studerende skal tilegne sig og have med sig i deres videre studieforløb, der skal gøre dem til kompetente undervisere og opdragere. Pædagogik og lærerfaglighed består af 10 artikler til læreruddannelsens pædagogiske moduler og derudover af 11 tværgående redskabsartikler, der gør den studerende i stand til at analysere og perspektivere pædagogiske udfordringer i klasserummet, lærerværelset og skolepolitikken. Til hver af bogens kapitler er knyttet en video, lavet af lærerstuderende til lærerstuderende, som perspektiverer kapitlerne.      

Fås som

  • Bog
  • i-bog
  • Internet

Bog

i-bog
Internet

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

425,00 kr.

340,00 kr. ekskl. moms

+-
Specialpædagogik i læreruddannelsen
Specialpædagogik i læreruddannelsen handler om arbejdet med elever, der har det svært i skolen. Bogens udgangspunkt er den specialpædagogiske fagtradition, hvor især socialpædagogikken og specialundervisningsbegrebet har haft betydning. Bogen afspejler derudover en bevægelse i retning af et mere inkluderende fagsyn, hvor man hellere taler om elever i en situation, der er vanskelig eller kompliceret, frem for om elever med vanskeligheder. Denne bevægelse hænger sammen med den generelle politiske og pædagogiske udvikling, ikke mindst ændringerne i folkeskolen og i læreruddannelsen, hvor man sigter mod, at hovedparten af eleverne skal undervises i samme skole. Derfor må arbejdet med elever i komplicerede læringssituationer kobles tæt til den almene praksis og teoridannelse. Alle bogens kapitler er skrevet af forfattere med faglig indsigt i specialpædagogiske problemstillinger. Nogle forfattere har aktivt været med til at formulere den aktuelle policy på området, andre har forsket i det i mange år, andre igen har en særlig ekspertise eller faglig interesse i deres emne. Bogen er primært skrevet til læreruddannelsens modul Specialpædagogik, men henvender sig også til andre studerende og praktikere inden for det social- og specialpædagogiske område. Jørgen Christiansen er pæd.psych og uddannelsesleder ved UC Sjælland. Brian Degn Mårtensson er cand.pæd. i pædagogisk filosofi og lektor ved UC Sjælland. Torben Pedersen er viceskoleleder og arbejder med implementering af bevægelse og udeskole i undervisningen.

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

325,00 kr.

260,00 kr. ekskl. moms

+-
Specialpædagogik - en grundbog
Specialpædagogik – en grundbog henvender sig primært til studerende på det nye linjefag specialpædagogik på læreruddannelsen, men den vil også være nyttig som håndbog for lærere og andre, der allerede arbejder inden for det specialpædagogiske område. Den giver en saglig og læsevenlig indføring i specialpædagogikkens mange aspekter, såvel de teoretiske som de praktiske. Bidragyderne er dels førende teoretikere og forskere på området, dels praktikere med mange års erfaringer inden for det specialpædagogiske arbejde. Jørgen Christiansen er pæd.psych., aut.psykolog, lektor ved University College Sjælland. Brian Degn Mårtensson er afdelingsleder, foredragsholder samt redaktør på tidsskriftet Specialpædagogik. Torben Pedersen er viceskoleleder på Nordgårsskolen i Nykøbing Sj. Bogens bidragydere: Frans Ørsted Andersen Kirsten Baltzer Carsten Bendixen. Karen Bønløkke Braad Alex Bräuner Jørgen Christiansen Inger Lokjær Faurdal Helga Borgbjerg Hansen Mette Hind Anne Vibeke Fleischer Bent Hougaard Torben Kjeldsen. Karen-Lis Kristensen René Kristensen Ole Løw Anne Morin Line Lerche Mørck Brian Degn Mårtensson Torben Pedersen Arne Poulsen Christian Quvang Charlotte Ringsmose Valter Tarp Jan Tønnesvang Peter Weng    

Fås som

  • Bog

Bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

450,00 kr.

360,00 kr. ekskl. moms

+-
AKT-håndbogen
Funktionen som AKT-lærer er et relativt nyt fænomen i skoleverdenen, men findes efterhånden på de fleste skoler. AKT står for Adfærd, Kontakt og Trivsel, og AKT-læreren varetager – ofte med et relativt kort uddannelsesforløb bag sig – en række vigtige funktioner inden for disse områder i samspil med elever, forældre og lærere. I bogen behandles centrale problemstillinger inden for AKT-lærerens arbejdsfelt: Den organisatoriske ramme om arbejdet, arbejdet med grupper og klasser, arbejdet med enkeltelever og AKT-lærerens udviklingsmuligheder. Femte del rummer bl.a. et minileksikon med forklaring på de hyppigste fagrelevante termer samt en række skemaer, meddelelser og undersøgelsesark m.v., der frit kan kopieres. AKT-håndbogen er primært tænkt som et arbejdsredskab for AKT-lærere, AKT-pædagoger, AKT-koordinatorer, klasselærere og skoleledere. Den er desuden velegnet i forbindelse med uddannelsen til AKT-lærer samt til linjefaget Specialpædagogik på læreruddannelsen. Brian Degn Mårtensson og Torben Pedersen er uddannet folkeskolelærere og har begge arbejdet som AKT-lærere og AKT-koordinatorer. Se supplerende materialer og litteratur på bogens hjemmeside her

Fås som

  • Bog

Bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

250,00 kr.

200,00 kr. ekskl. moms

+-

Vi bruger cookies på www.hansreitzel.dk

Det gør vi for at sikre en god brugeroplevelse og for at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre din oplevelse af siden. Hvis du klikker dig videre på siden, accepterer du samtidig vores brug af cookies. Læs mere om cookies