Psykologi

Udviklingspsykologi

Filtrering
Sorter efter
  • Alfabetisk (A-Å)
  • Alfabetisk (Å-A)
  • Nyeste materialer

39 materialer

Født til kærlighed
Lige fra fødslen griber spædbarnets hånd fat om den voksnes fingre, og dets krop og hjerne søger instinktivt en tæt relation. Dette livsvigtige bånd mellem mennesker skabes og bliver gjort muligt gennem empati, der er vores helt særlige evne til at elske hinanden og dele hinandens følelser. Men meget tyder på, at vores evne til empati er truet - at der er et underskud af empati i vores moderne verden.   Født til kærlighed: Om empati – en livsvigtig og truet egenskab udforsker den kolossale betydning, empatien har i vores liv. Forfatterne beskriver, hvordan empati udvikles, hvilke betingelser der får den til at blomstre eller visne, hvorfor den er afgørende for vores trivsel og for et velfungerende samfund - og hvorfor den er en truet egenskab i den moderne verden. Bogen giver imidlertid også bud på, hvad vi kan gøre for at styrke empatien.   Bogen er skrevet af videnskabsjournalist Maia Szalavitz og børnepsykiater Bruce D. Perry og veksler mellem præsentation af den nyeste viden og forskning på området og gribende beretninger fra menneskers livshistorier. Forfatterne har tidligere udgivet Drengen, der voksede op som hund.

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

350,00 kr.

280,00 kr. ekskl. moms

+-
Mentalisering i familien
Mentalisering i familien er lettilgængelig, praksisorienteret og visuel. Den retter sig mod at støtte forældre i de mange udfordringer, der ligger i forældrerollen. Bogen samler den nyeste psykologiske teori om forældreskab og børns udvikling gennem barndom og ungdom. Forfatterne kommer med konkrete bud på, hvordan man i hverdagen mentaliserer i samspilssituationer med sit barn. Der er en indføring i begreber, pædagogiske redskaber og modeller til forældre og plejeforældre samt pædagoger og andre professionelle, der arbejder med at udvikle og støtte forældre i deres forældreskab. Mentaliseringsbegrebet er i bogen en katalysator for det daglige arbejde med at understøtte barnets udvikling og læring. Bogen sætter fokus på at styrke forældre og professionelle forældres egne mentaliseringsevner, som er det primære redskab. Mentalisering er evnen til at se bag om adfærd og derigennem have en viden om, hvad der sker i ens eget sind og i barnets sind – på de forskellige udviklingsstadier, der er naturlige i barnets og den unges opvækst. Der er i alt seks praksisdele med tilhørende modeller og beskrivelser: 1. Grundbegreber i mentaliseringsteorien 2. Havuniverset – en måde at tænke forældreskab på, hvor barnets udviklingsrejse er i centrum. 3. Barnets udvikling – inddelt efter udviklingsperioderne 0-3, 4-8, 9-12 og 13-18 år. 4. Mentaliseringsværktøjskassen – med redskaber, der fremmer udvikling af hensigtsmæssig adfærd. 5. Barndommens betydning og den mentaliserende familie – redskaber til at forstå betydningen af sin egen bagage og evnen til at se sig selv udefra som forælder samt et perspektiv på familien som gruppe, struktur og organisation. 6. Udfordringer i børneopdragelse – omfatter en række temaer i forældreskab og udvikling på tværs af alder og køn: alkohol, mobning, seksualitet, skilsmisse m.m.

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

400,00 kr.

320,00 kr. ekskl. moms

+-
Den neuroaffektive billedbog 2
Den neuroaffektive billedbog 2 giver i tekst og tegninger et overblik over den udvikling af identitet, samarbejdsfærdigheder og gruppetilhør, der finder sted i barndommen og ungdommen. Langt størstedelen af de input, hjernen får, er ubevidste og ordløse, og med illustrationerne håber forfatterne at vække læserens usproglige genkendelse af begreber som fx socialisering og personlighed. Vi følger barnets udvikling fra de første erfaringer med jævnaldrende i toårsalderen og til ungdommens etablering af gruppeidentitet – og ser på, hvordan tyve års utallige samspil er med til at udvikle den voksnes personlighed og socialisering. Den neuroaffektive billedbog 2 er en selvstændig fortsættelse af Den neuroaffektive billedbog, der især handlede om de første leveår og om de samspil med omsorgspersonerne, der skal til, for at hjernen og personligheden kan modnes og fungere godt i voksenlivet. Begge bøger henvender sig til blandt andre behandlere, psykologer, psykoterapeuter og pædagoger.  

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

300,00 kr.

240,00 kr. ekskl. moms

+-

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

200,00 kr.

160,00 kr. ekskl. moms

+-

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

200,00 kr.

160,00 kr. ekskl. moms

+-

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

200,00 kr.

160,00 kr. ekskl. moms

+-
Neuroaffektiv udviklingspsykologi 1, 2 og 3
Kassette der indeholder Neuroaffektiv udviklingspsykologi 1,2 og 3. Bøgerne kan også købes enkeltvis. Trilogien, Neuroaffektiv udviklingspsykologi, handler om, hvordan børn udvikler deres følelsesmæssige, personlighedsmæssige og sociale potentiale. Børn fødes med et enormt udviklingspotentiale, og for at kunne realisere dette potentiale har de brug for stimulation. Neuroaffektiv udviklingspsykologi 1,2 og 3 følger en progressiv beskrivelse af de samme fem menneskeskæbner, fra de bliver født, til de når ind i voksenalderen, men bøgerne kan også læses enkeltvis. På bøgernes hjemmeside ligger videoklip, der illustrerer centrale psykologiske begreber. Neuroaffektiv udviklingspsykologi 1, Makro- og mikroregulering beskriver de små usynlige samspilsprocesser, hvor forældre og spædbarn sekund for sekund synkroniserer sig med hinanden. Forbindelsen mellem på den ene side barnets medfødte forudsætninger og temperament og på den anden side makro- og mikroreguleringsprocesserne danner allerede inden 1-årsalderen det tilknytningsmønster, der bliver bestemmende for dets senere udvikling. Neuroaffektiv udviklingspsykologi 2, Fra tilknytning til mentalisering fokuserer på barnets dannelse af tilknytningsmønster, som er grundlagt gennem makro- og mikroreguleringsprocesserne. Barnet konstruerer indre billeder af sig selv gennem hverdagens interaktioner. Disse indre billeder eller repræsentationer har stor betydning for, hvordan det indgår i sociale relationer senere i livet og skaber fundamentet for senere at kunne udvikle mentaliseringsevne. Neuroaffektiv udviklingspsykologi 3, De neuroaffektive kompasser beskriver et navigationsredskab til støtte for menneskets personlighedsmodning, uanset alder, og behandler de udfordringer, barnet stilles over for i løbet af hjernens modning - så det udvikler sig fra at være en sansende til en følende og til sidst til en mentaliserende person. Bogen har fokus på, hvordan unge kan drage fordel af støtte til udvikling af psykiske selvreguleringskompetencer, forudsat de mødes i deres nærmeste emotionelle udviklingszone. Kompasserne giver et overblik over, hvordan udviklingen ideelt set bør foregå, men illustrerer også, hvor let børn kan slås ud af kurs på deres udviklingsvej. Susan Hart er psykolog, specialist og supervisor i børnepsykologi og i psykoterapi. Med baggrund i familiebehandling og børnepsykiatri arbejder Susan som selvstændig psykolog. I sin omfattende kursus- og foredragsvirksomhed formidler og udvikler hun den neuroaffektive tænkning med afsæt i den nyere hjerneforskning.  

Fås som

  • Bog

Bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

600,00 kr.

480,00 kr. ekskl. moms

+-
Se barnet indefra
Tilknytningen til forældrene danner den vigtigste ramme om barnets udvikling. Men du, som arbejder i daginstitution, er for mange børn en klar nummer to. Denne bog viser, hvordan Tryghedscirklen kan danne udgangspunkt for omsorg i daginstitutioner. Forfatterne giver en grundig indføring i modellen og viser, hvordan den kan hjælpe os til at forstå, at børns begyndende selvstændighed og læring faktisk hviler på retten til at være afhængig af voksne. Med Tryghedscirklen som basis viser forfatterne også, hvordan de voksne i daginstitutionerne kan øge deres bevidsthed om børns behov og skabe tryghed, vise godhed, regulere barns følelser og hjælpe til i leg og venskab. Bogen henvender sig til pædagoger og pædagogstuderende, der ønsker at blive bedre til netop det.

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

225,00 kr.

180,00 kr. ekskl. moms

+-
Inklusion, leg og empati
Inklusion, leg og empati er skrevet til lærere, pædagoger, psykologer og andre, der arbejder med børn, og som gerne vil etablere følelsesmæssigt modnende gruppefællesskaber med 4-12-årige børn. Bogens forfattere er fagpersoner fra mange steder i verden, som alle har støttet børns udviklingsproces gennem kreative tilgange, så børnene har fået mulighed for at udvikle sig til personer med en høj mentaliseringskapacitet, som kan indgå i konstruktive fællesskaber. Alle bogens kapitler handler om, hvordan gruppeoplevelser bidrager til og understøtter børns voksende kapacitet til at indgå i konstruktive og livsbekræftende samspil med andre. I denne nye udgave af bogen er kapitlet om det udviklingsbaserede børnegruppeprogram NUSSA blevet omskrevet, da programmet er overtaget af Susan Hart og tilpasset neuroaffektiv udviklingspsykologi. ”Når børn kommer i skole, møder de udfordringen i at tilegne sig nye kognitive færdigheder, men en lige så vigtig udfordring ligger i at tilegne sig nye former for samspil med en bredere gruppe af andre børn og voksne […] Kapitlerne i denne bog inviterer os til at se på de mange kreative metoder, forfatterne har fundet til at udstrække de kvaliteter og fordele, der kendetegner tidlige, legende og afstemte dyadiske relationer, til arbejdet med større børn i grupper.” Phyllis Booth i bogens forord

Fås som

  • Bog
  • i-bog

Bog

i-bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

360,00 kr.

288,00 kr. ekskl. moms

+-
Seniorpsykologi
Seniorpsykologi leverer et teoretisk og praktisk fundament for en bedre forståelse af den hurtigst voksende befolkningsgruppe, nemlig mænd og kvinder +60 år. Bogen indledes med en præcisering af denne demografiske gruppe og de benævnelser, som anvendes om disse borgere. Dernæst følger en grundlæggende almen indføring i hjernens anatomi og funktioner samt en perspektivering af "seniorhjernen" i forhold hertil. Bogen fortsætter med at anvise en række løsningsmuligheder, som fagpersoner kan anvende i forbindelse med arbejdet med seniorer: Hvordan er det bedst at kommunikere med seniorerne? Og der følges op med konkrete forslag til træning af kognitive funktioner samt en specifik coaching-model til at hjælpe seniorerne med at få sammenhæng i opfattelsen af deres tilværelse ved hjælp af emotionel coaching. Coaching-modellen er illustreret med en komplet kommenteret udskrift af en individuel rekonstruktion af en seniormands livsbegivenheder. Seniorpsykologi henvender sig især til professionshøjskolernes faggrupper på grunduddannelsen og de videregående uddannelser. Dvs. især til pædagoger, socialrådgivere, sygeplejersker, SOSU-assistenter, ergoterapeuter og fysioterapeuter samt andre med professionel kontakt til ældre borgere.

Fås som

  • Bog

Bog

Pris pr. stk.

Pris pr. stk.

130,00 kr.

104,00 kr. ekskl. moms

+-

Vi bruger cookies på www.hansreitzel.dk

Det gør vi for at sikre en god brugeroplevelse og for at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre din oplevelse af siden. Hvis du klikker dig videre på siden, accepterer du samtidig vores brug af cookies. Læs mere om cookies